Český trh v únoru 2015 vzrostl o čtvrtinu, Škoda o 1.205 aut
Český trh s novými osobními automobily zaznamenal ve srovnání s loňským únorem dramatický nárůst. Zatímco před rokem uváděly statistiky SDA 12.779 přírůstků, v uplynulém měsíci jich vyjelo na naše silnice 16.383. To je o 28,2 %, respektive 3.604 kusů více.
Během měsíce února zaregistrovala Škoda doma 5.180 vozů. Oproti srovnatelnému období loňského roku si jich tuzemští zákazníci pořídili o 1.205 více, což představuje výrazný meziroční nárůst překračující 30% (konkrétně 30,3 %). Stejně jako v lednu letošního roku, vykázala Škoda i v druhém měsíci s přehledem nejlepší únorové výsledky od letopočtu 2004, kdy se začaly vytvářet statistiky registrací dle aktuální metodiky. Škoda Auto díky tomuto výsledku pokračuje v růstu již šestnáctý měsíc v řadě a je zároveň nejrychleji posilující značkou na tuzemském automobilovém trhu s pevnou pozicí jasné jedničky. To znamená, že si aktuálně polepšila o nejvíce kusů ze všech.
„Jsme rádi, že poptávka je rovnoměrně rozprostřena do více modelových řad a zájem o novou generaci vozu Škoda Fabia překračuje veškerá naše očekávání. Za poslední měsíc evidujeme více než 2.500 klientských objednávek modelové řady Fabia, což je pro nás nejen velkým závazkem, ale také odměnou pro naše prodejce a prodejní tým v České republice, kterým patří velký dík,“ hodnotí únorové výsledky Luboš Vlček, šéf prodejní organizace Škoda Auto Česká republika a dodává, „Je tomu několik dní, kdy jsme rovněž představili veřejnosti naší novou vlajkovou loď - model Superb. I zde jsou první reakce zejména z firemního segmentu a od našich dealerů velice příznivé, až nedočkavé. Těšíme se na zahájení prodeje v červnu 2015.“
Český trh v únoru 2015 – pořadí značek (Top 15) | ||||||
Kategorie | OA | Tržní podíl | OA | Změna (rok) | změna (rok) | |
Období | 2/2015 | 2/2015 | 2/2014 | [ks] | [%] | |
1. | Škoda | 5 180 | 31,6% | 3 975 | 1 205 | 30,3% |
2. | Volkswagen | 2 234 | 13,6% | 1 245 | 989 | 79,4% |
3. | Hyundai | 1 330 | 8,1% | 1 184 | 146 | 12,3% |
4. | Ford | 1 054 | 6,4% | 885 | 169 | 19,1% |
5. | Dacia | 869 | 5,3% | 600 | 269 | 44,8% |
6. | Renault | 574 | 3,5% | 434 | 140 | 32,3% |
7. | Kia | 550 | 3,4% | 390 | 160 | 41,0% |
8. | Opel | 547 | 3,3% | 340 | 207 | 60,9% |
8. | Seat | 547 | 3,3% | 362 | 185 | 51,1% |
10. | Peugeot | 478 | 2,9% | 504 | -26 | -5,2% |
11. | Citroën | 330 | 2,0% | 430 | -100 | -23,3% |
12. | Toyota | 329 | 2,0% | 257 | 72 | 28,0% |
13. | Nissan | 307 | 1,9% | 160 | 147 | 91,9% |
14. | Mercedes-Benz | 295 | 1,8% | 186 | 109 | 58,6% |
15. | BMW | 288 | 1,8% | 330 | -42 | -12,7% |
Ostatní značky | - | 1 471 | 9,0% | 1 497 | -26 | -1,7% |
CELKEM | - | 16 383 | 100,0% | 12 779 | 3 604 | 28,2% |
Škodovce patří tržní podíl 31,6 %. Famózního výsledku ale dosáhl i druhý Volkswagen, který z koláče ukrojil výrazných 13,6 % díky 2.234 jednotkám. Hyundai se mu tentokrát rovnat nemohl (1.330), o 54 kusů překročil tisícovku Ford. Tradičně pátá je Dacia, blíží se k metě 900 aut za měsíc, což je famózní úspěch. Zdá se, že letos bude pokračovat bitva o šesté až desáté místo. Mezi Renaultem a Peugeotem je totiž rozdíl pouze 96 registrací. Nejblíže jsou si pak sedmá Kia (550) a Opel se Seatem. Posledním dvěma jmenovaným se dokonce podařil husarský kousek, protože sdílejí osmičku díky shodným 547 jednotkám.
Zbytek zveřejňované první patnáctky je striktně rozdělen. Za Peugeotem následuje jeho „stájový kolega“ Citroën, ústup koncernu PSA ze slávy je bohužel jasně patrný a ještě se o něm zmíníme v závěru. Dvojitý šíp sotva překonal tři stovky, což platí i o dvou japonských značkách: Toyotě a Nissanu. Pro něj je ovšem zase třináctka velmi pozitivní. Žebříček uzavírají němečtí luxusní výrobci Mercedes-Benz a BMW, Audi se těsně nevešlo. V jejich případě už čísla začínají dvojkou.
Hodně dramatické jsou meziroční procentní nárůsty. Lídra v tomto směru představuje Nissan se skokem takřka dvojnásobným (+91,9 %), v únoru 2014 se jich prodalo jen 160. Ale i Volkswagen se zlepšil o takřka 80 procent, což je na takto velkého importéra opravdu hodně. Šedesátiprocentního zisku dosáhl Opel a trojcípá hvězda za ním v tomto ohledu příliš nezaostává. Těsně nad polovinu má ještě Seat. Kusové pořadí vypadá samozřejmě úplně jinak. Vévodí mu Škoda, zisk okřídleného šípu jsme vzpomínali již výše. Jeho vlastník VW je druhý (+989 aut), bronz patří agilní Dacii (+269). Následuje Opel se skokem o 207 kusů a přidejme ještě alespoň Seat (+185).
Propadáků je pochopitelně poskrovnu. Sestupy zaznamenaly jen tři značky. V případě Citroënu a Peugeotu je to smutné, ale jedná se o setrvalý trend. Citroën ztratil stovku vozů a takřka čtvrtinu (-23,3 %. Mezi něj a „lva“ se však překvapivě vklínil modrobílý Mnichov s poklesem o 42 jednotek (-12,7 %). Pád Peugeotu nevypadá nijak dramaticky, pohoršil si jen o 26 aut (-5,2 %), záporné znaménko ale má, to je prostě fakt.