Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v lednu 2015: Škoda si stále udržuje podíl přes 32 %

Aleš Dragoun
Diskuze (68)
Češi si koupili na samém začátku aktuálního roku 15,7 tisíce nových osobních aut, o 15 % více než loni. Škodovka zůstává lídrem, dvouciferný podíl mají ale rovněž VW a Hyundai.

Domácí trh si v prvním měsíci letošního roku vedl velmi dobře. Na to, zda opět poroste a dosáhne nového rekordu, si budeme muset ještě počkat. Ale zatím vypadá situace velmi nadějně.

Registrace nových osobních automobilů totiž vzrostly oproti loňskému lednu o 15,32 %, z 13.638 na aktuálních 15.727 kusů, tedy přesně o 2.089. Data vyplývají ze statistik SDA, reexporty v nich nejsou zahrnuty.

První mezi značkami je, jak jinak, Škoda. v Česku v lednu zaregistrovala 5.054 kusů osobních automobilů. s podílem 32,13 % tak stále vládne. Má za sebou úspěšný vstup do letopočtu 2015, zahájila jej výrazným růstem. V meziročním srovnání zaznamenala o 644 vozů více a tato hodnota představuje navýšení o 14,6 %. Ano, je to na druhou stranu méně než celý trh, její podíl tedy logicky klesl o 0,21 %. Ale to představuje opravdu jediné negativum. Automobilka díky těmto výsledkům navázala na předchozí více než roční nepřetržitý růst. Konkrétně se jedná o patnáctý měsíc v řadě, který je lepší než tentýž z předchozího letopočtu. Kromě toho jde s přehledem o nejlepší lednové výsledky značky od roku 2004, kdy začaly být zpracovávány statistiky registrací podle aktuální metodiky.

„Již loňský leden jsme vykázali nezanedbatelný nárůst a v prvním letošním měsíci jsme meziročně opět přidali dalších bezmála 15%,“ komentuje aktuální výsledky Luboš Vlček, šéf prodejní organizace Škoda Auto Česká republika a dodává, „Naplno se začíná projevovat naše produktová ofenziva v čele s novou generací modelu Škoda Fabia, která zaznamenává značně pozitivní zákaznickou odezvu.“

Jak si vedou ostatní? Zajímavou porci trhu zatím okupuje stříbrný Volkswagen, díky 1.749 přírůstkům se dostal výrazně nad dvoucifernou hranici (11,12 %). Hyundai zůstal (nezaokrouhleně) těsně pod ní (9,98 %, 1.570 jednotek). Čtvrtý je Ford (842), loňskou formu si udržuje Dacia, která za modrým oválem příliš nezaostala (811). Zbytek první desítky okupují už s větší ztrátou Kia (546), BMW (516), pro modrobílé je sedmé pořadí neuvěřitelným úspěchem, Seat (514), Renault (476) a Opel se 460 kusy. V jeho případě může být až desítka zklamáním, obzvláště poslední čtvrtinu roku 2014 měl výbornou, ale uvidíme dále. Pětistovková meta zůstala zapovězena oběma členům koncernu PSA, kteří se seřadili těsně za Top 10 v pořadí Peugeot - Citroën. Následuje nejprodávanější Japonec, kterým je tradičně Toyota, v souboji dvou drahých německých značek pokořil Mercedes-Benz Audi. Ale Mnichov jim unikl pořádně...

Český trh v lednu 2015 – pořadí značek (Top 15)
 KategorieOATržní podílOAZměna (rok)Změna (rok)
 Období1/20151/20151/2014[ks][%]
1.Škoda5 05432,1%4 41064414,6%
2.Volkswagen1 74911,1%1 31043933,5%
3.Hyundai1 57010,0%1 11345741,1%
4.Ford8425,4%68915322,2%
5.Dacia8115,2%62518629,8%
6.Kia5463,5%4509621,3%
7.BMW5163,3%39711930,0%
8.Seat5143,3%40710726,3%
9.Renault4763,0%36810829,3%
10.Opel4602,9%3619927,4%
11.Peugeot4512,9%569-118-20,7%
12.Citroën4132,6%521-108-20,7%
13.Toyota3272,1%381-54-14,2%
14.Mercedes-Benz2821,8%2315122,1%
15.Audi2741,7%255197,5%
Ostatní značky-1 4429,2%1 551-109-7,0%
CELKEM-15 727100,0%13 6382 08915,3%

Největší procentní nárůst hlásí bronzový Hyundai (+41,1 %) před Volkswagenem (+33,5 %) a BMW s meziročním skokem o rovných třicet procent. Tady je úspěch jasně zřetelný... Jen o dvě desetinky méně hlásí Dacia a a dalších 0,5 % na ni ztrácí její „šéf“ Renault. V kusových navýšeních samozřejmě nikdo nemůže soupeřit s okřídleným šípem, jeho výsledek byl zmíněn výše. Hyundai si připsal na konto o 457 vozů více než před rokem (vlastně už necelými třinácti měsíci), VW má +439, Dacia +186 a Ford +153.

Propadáky najdeme v žebříčku jen tři. A vlastně nijak překvapivé. Jedná se totiž hlavně o Francouze, konkrétně Peugeot a Citroën. Dokonce se obě sesterské automobilky rozešly smírně, mají -20,7 %. Peugeot pak ztratil 118 vozů, Citroën vykazuje čísla menší o 108. Výsledek Toyoty (-54, -14,2 %) také není zrovna uspokojivý, navíc se bohužel jedná o dlouhodobý trend.

Alespoň krátce se zastavme u kategorie užitkových aut. Registrace dodávek a pick-upů do 3,5 t vrostly o 14,39 %, z 924 na 1.057 kusů (+133). Stovku přírůstků a zároveň deset procent podílu překročily následující automobilky: nejúspěšnější Peugeot (198), druhý VW (158), třetí Ford (129), čtvrtý Renault (108) a pátý Fiat (106).

Aleš Dragoun
Diskuze (68)
9. 2. 2015 08:03
Re: k cemu ta statistika je?
No ty budeš ale znalec. I soukromník i firma koupí v první řadě to, co si může dovolit.
Avatar - white label
7. 2. 2015 22:31
Re: k cemu ta statistika je?
Samozřejmě souhlas...
7. 2. 2015 21:43
Re: k cemu ta statistika je?
Ty jsi psal jen o živnostnících, ale on o živnostnících a firmách dohromady. Vidíš ten rozdíl? Nemám ponětí, jestli má pravdu, ale psal jsi o něčem jiném než on, usoudil jsem z toho tedy, že jsi ho špatně pochopil. Nebo ho špatně chápu já, to je samozřejmě také možnost.

Však jsem napsal, že jak živnostníci, tak někteří zaměstnanci si mohou vybrat takové auto, které chtějí soukromě. A děje se to. Ano, někdy má člověk smůlu a auto, které by chtěl, jako služební mít nemůže. Ale kolikrát to jde a bez ústupků, nebo jen s minimem (jako třeba povinně vznětový motor). A někdy ta auta nemají vůbec žádný služební účel, slouží čistě soukromě. Jsou lidé se "služebními" 911, nebo 458. :-) Že je auto na firmu, vůbec nic neznamená. Vem si, že bylo minulý rok v ČR registrováno 30 Ferrari a z toho jen 2 soukromě. Chceš snad tvrdit, že těch 28 kusů si pořídily firmy, protože "Ferrari byla vzhledem k očekávanému provozu ekonomicky výhodná?" >:-[]
Avatar - Stephen
7. 2. 2015 09:59
Re: hjundé???
Ale no tak, pánové. Třeba jen nemá k dispozici dostatek relevantních dat.

Pravda, 7 let jsem auto nikdy neměl a troufám si tvrdit, že ani mít nebudu. Nejdýl to bylo zhruba 3 a půl roku. Ale když jsi zmínil tu i30, tady je odkaz na recenzi té mojí [odkaz] , z toho možná pochopíš proč si ta auta kupujeme (navzdory debilním reklamám!!!) a abys to nemusel hledat, tak tady je link na detailní přehled VŠECH nákladů (včetně desetikaček za vysavač) [odkaz] - nemám pocit, že by to bylo moc drahé na provoz >:D .
6. 2. 2015 21:05
Re: Otázka je, jestli trh roste o 15%
Pravdu díš chlape! Trh v ČR neklesá, ale o 15% rozhodně neroste...