Český trh v lednu 2015: Škoda si stále udržuje podíl přes 32 %
Domácí trh si v prvním měsíci letošního roku vedl velmi dobře. Na to, zda opět poroste a dosáhne nového rekordu, si budeme muset ještě počkat. Ale zatím vypadá situace velmi nadějně.
Registrace nových osobních automobilů totiž vzrostly oproti loňskému lednu o 15,32 %, z 13.638 na aktuálních 15.727 kusů, tedy přesně o 2.089. Data vyplývají ze statistik SDA, reexporty v nich nejsou zahrnuty.
První mezi značkami je, jak jinak, Škoda. v Česku v lednu zaregistrovala 5.054 kusů osobních automobilů. s podílem 32,13 % tak stále vládne. Má za sebou úspěšný vstup do letopočtu 2015, zahájila jej výrazným růstem. V meziročním srovnání zaznamenala o 644 vozů více a tato hodnota představuje navýšení o 14,6 %. Ano, je to na druhou stranu méně než celý trh, její podíl tedy logicky klesl o 0,21 %. Ale to představuje opravdu jediné negativum. Automobilka díky těmto výsledkům navázala na předchozí více než roční nepřetržitý růst. Konkrétně se jedná o patnáctý měsíc v řadě, který je lepší než tentýž z předchozího letopočtu. Kromě toho jde s přehledem o nejlepší lednové výsledky značky od roku 2004, kdy začaly být zpracovávány statistiky registrací podle aktuální metodiky.
„Již loňský leden jsme vykázali nezanedbatelný nárůst a v prvním letošním měsíci jsme meziročně opět přidali dalších bezmála 15%,“ komentuje aktuální výsledky Luboš Vlček, šéf prodejní organizace Škoda Auto Česká republika a dodává, „Naplno se začíná projevovat naše produktová ofenziva v čele s novou generací modelu Škoda Fabia, která zaznamenává značně pozitivní zákaznickou odezvu.“
Jak si vedou ostatní? Zajímavou porci trhu zatím okupuje stříbrný Volkswagen, díky 1.749 přírůstkům se dostal výrazně nad dvoucifernou hranici (11,12 %). Hyundai zůstal (nezaokrouhleně) těsně pod ní (9,98 %, 1.570 jednotek). Čtvrtý je Ford (842), loňskou formu si udržuje Dacia, která za modrým oválem příliš nezaostala (811). Zbytek první desítky okupují už s větší ztrátou Kia (546), BMW (516), pro modrobílé je sedmé pořadí neuvěřitelným úspěchem, Seat (514), Renault (476) a Opel se 460 kusy. V jeho případě může být až desítka zklamáním, obzvláště poslední čtvrtinu roku 2014 měl výbornou, ale uvidíme dále. Pětistovková meta zůstala zapovězena oběma členům koncernu PSA, kteří se seřadili těsně za Top 10 v pořadí Peugeot - Citroën. Následuje nejprodávanější Japonec, kterým je tradičně Toyota, v souboji dvou drahých německých značek pokořil Mercedes-Benz Audi. Ale Mnichov jim unikl pořádně...
Český trh v lednu 2015 – pořadí značek (Top 15) | ||||||
Kategorie | OA | Tržní podíl | OA | Změna (rok) | Změna (rok) | |
Období | 1/2015 | 1/2015 | 1/2014 | [ks] | [%] | |
1. | Škoda | 5 054 | 32,1% | 4 410 | 644 | 14,6% |
2. | Volkswagen | 1 749 | 11,1% | 1 310 | 439 | 33,5% |
3. | Hyundai | 1 570 | 10,0% | 1 113 | 457 | 41,1% |
4. | Ford | 842 | 5,4% | 689 | 153 | 22,2% |
5. | Dacia | 811 | 5,2% | 625 | 186 | 29,8% |
6. | Kia | 546 | 3,5% | 450 | 96 | 21,3% |
7. | BMW | 516 | 3,3% | 397 | 119 | 30,0% |
8. | Seat | 514 | 3,3% | 407 | 107 | 26,3% |
9. | Renault | 476 | 3,0% | 368 | 108 | 29,3% |
10. | Opel | 460 | 2,9% | 361 | 99 | 27,4% |
11. | Peugeot | 451 | 2,9% | 569 | -118 | -20,7% |
12. | Citroën | 413 | 2,6% | 521 | -108 | -20,7% |
13. | Toyota | 327 | 2,1% | 381 | -54 | -14,2% |
14. | Mercedes-Benz | 282 | 1,8% | 231 | 51 | 22,1% |
15. | Audi | 274 | 1,7% | 255 | 19 | 7,5% |
Ostatní značky | - | 1 442 | 9,2% | 1 551 | -109 | -7,0% |
CELKEM | - | 15 727 | 100,0% | 13 638 | 2 089 | 15,3% |
Největší procentní nárůst hlásí bronzový Hyundai (+41,1 %) před Volkswagenem (+33,5 %) a BMW s meziročním skokem o rovných třicet procent. Tady je úspěch jasně zřetelný... Jen o dvě desetinky méně hlásí Dacia a a dalších 0,5 % na ni ztrácí její „šéf“ Renault. V kusových navýšeních samozřejmě nikdo nemůže soupeřit s okřídleným šípem, jeho výsledek byl zmíněn výše. Hyundai si připsal na konto o 457 vozů více než před rokem (vlastně už necelými třinácti měsíci), VW má +439, Dacia +186 a Ford +153.
Propadáky najdeme v žebříčku jen tři. A vlastně nijak překvapivé. Jedná se totiž hlavně o Francouze, konkrétně Peugeot a Citroën. Dokonce se obě sesterské automobilky rozešly smírně, mají -20,7 %. Peugeot pak ztratil 118 vozů, Citroën vykazuje čísla menší o 108. Výsledek Toyoty (-54, -14,2 %) také není zrovna uspokojivý, navíc se bohužel jedná o dlouhodobý trend.
Alespoň krátce se zastavme u kategorie užitkových aut. Registrace dodávek a pick-upů do 3,5 t vrostly o 14,39 %, z 924 na 1.057 kusů (+133). Stovku přírůstků a zároveň deset procent podílu překročily následující automobilky: nejúspěšnější Peugeot (198), druhý VW (158), třetí Ford (129), čtvrtý Renault (108) a pátý Fiat (106).