Český trh v únoru 2021: Skok Fordu a Seatu. Hyundai i30 na stupních vítězů
Prodeje nových automobilů na českém trhu stále klesají. Únorový pokles byl ale nižší než ten lednový. Některé značky navíc zaznamenaly významný nárůst registrovaných aut.
Na českém trhu bylo během února 2021 registrováno 14.687 automobilů, což je o 15,5 % méně než před rokem. Minulý měsíc tak bylo registrováno o něco méně aut než v lednu (tehdy bylo evidováno 14.794 vozů), meziroční rozdíl je však nižší, v lednu se registrace proti situaci před rokem propadly o 22,7 %. Vyplývá to ze statistik zveřejněných Svazem dovozců automobilů (SDA).
Jedná se tudíž o nejhorší únor od roku 2014, kdy bylo podle SDA v Česku evidováno 12.779 aut. Trh se tak svým způsobem vrací na úroveň před šesti, sedmi lety. Na druhou stranu v únoru 2020 ještě registrace nebyly ovlivněny pandemií koronaviru, která se rozšířila do celého světa až následující měsíc, a tak vypovídající hodnotu o situaci budou mít až březnové výsledky. To se totiž v meziročním srovnání ukáže, zda je letos situace přece jen lepší, nebo kvůli vládním nařízením a s nimi souvisejícím omezeným fungováním automobilových prodejen stále špatná.
Slabý měsíc to každopádně byl pro domácí značku Škoda, která s meziročním propadem registrací o 24,1 % tentokrát klesala rychleji než celkový trh. Důvodem je propad mladoboleslavských kompaktů – Octavia si meziročně pohoršila o 36,8 %, Scala dokonce o 42,5 %. I tak však s 4.847 registracemi Škoda držela přesně třetinu trhu s novými automobily.
Nemění se ani zbytek stupňů vítězů. Jenže zatímco celkově druhý Volkswagen zaznamenal vlastně jen mírný meziroční pokles o 4,6 %, třetí Hyundai se propadl o 11,7 %. Může za to hlavně silný pád hatchbacku i20, jehož registrace meziročně spadly o 58,4 %.
Na čtvrtou příčku se pak tentokrát vyšplhal Peugeot, který dokonce hlásí meziroční růst o 4,7 % na 780 registrací. Ještě větší skok však zaznamenal celkově pátý Ford, jehož 764 registrovaných kusů bylo o neskutečných 57,9 % více. Nadále se totiž projevuje úspěšné tažení malého crossoveru Puma, který to v únoru dotáhl do top 15 modelů na trhu.
Silný měsíc to byl také pro celkově devátý Seat (+25,3 %), patnácté Audi (+34,4 %) nebo šestnácté Volvo (+36,2 %). Mezi dvacet nejlepších se pak tentokrát dostal Jeep, skončil devatenáctý, a to navzdory meziročnímu poklesu o 9,5 %. Třeba Fiat se totiž propadl o 49,2 % a takové Mitsubishi dokonce o 56,3 %.
Český trh – registrace nových aut v únoru 2021 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 2/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 4847 | -24,1 | 33 |
2. | Volkswagen | 1512 | -4,6 | 10,29 |
3. | Hyundai | 1422 | -11,7 | 9,68 |
4. | Peugeot | 780 | +4,7 | 5,31 |
5. | Ford | 764 | +57,9 | 5,2 |
6. | Mercedes-Benz | 602 | -0,7 | 4,1 |
7. | Toyota | 599 | -25,8 | 4,08 |
8. | Kia | 493 | -32,4 | 3,36 |
9. | Seat | 486 | +25,3 | 3,31 |
10. | Dacia | 391 | -51,8 | 2,66 |
11. | Renault | 325 | -38,4 | 2,21 |
12. | Citroën | 301 | -31,1 | 2,05 |
13. | BMW | 299 | -18,5 | 2,04 |
14. | Opel | 252 | +5,0 | 1,72 |
15. | Audi | 250 | +34,4 | 1,70 |
16. | Volvo | 192 | +36,2 | 1,31 |
17. | Suzuki | 144 | -33,3 | 0,98 |
18. | Mazda | 120 | -6,2 | 0,82 |
19. | Jeep | 105 | -9,5 | 0,71 |
20. | Honda | 94 | -23,6 | 0,64 |
CELKEM | 14.687 | -15,5 | - |
Zmíněný propad Octavie pak znamená, že nejprodávanějším vozem na trhu se v únoru 2021 stala Škoda Fabia, a to s poměrně slušným náskokem. Na svém kontě měla 1.156 registrovaných kusů (-14,8 %), zatímco druhá Octavia 1.077 exemplářů (-36,8 %). Velký úspěch ve špatné éře zažil Hyundai i30. Jeho 776 registrací byl nečekaně 17% meziroční nárůst, způsobený zřejmě loňskými přípravami na příchod faceliftu. Díky tomu se i30 probojovala na stupně vítězů, když překonala i mnohé Škodovky, včetně konkurenční Scaly.
Bodoval také celkově devátý Hyundai Tucson, jehož 400 registrací je „jen“ o 7,4 % méně než před rokem. Nejlepší desítku pak uzavírá Volkswagen Golf s meziročním skokem o více než 139 %, což způsobilo loňské čekání na aktuální osmou generaci. To platí i pro meziroční nárůst celkově třináctého Peugeotu 2008 o 89,1 %.
Český trh – registrace nových aut v únoru 2021 podle modelů | ||||
Poř. | Model | Registrace v 2/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda Fabia | 1156 | -14,8 | 7,87 |
2. | Škoda Octavia | 1077 | -36,8 | 7,33 |
3. | Hyundai i30 | 776 | +17,0 | 5,28 |
4. | Škoda Karoq | 622 | -17,1 | 4,24 |
5. | Škoda Kamiq | 601 | +2,2 | 4,09 |
6. | Škoda Scala | 457 | -42,5 | 3,11 |
7. | Škoda Superb | 453 | +0,2 | 3,08 |
8. | Škoda Kodiaq | 443 | -14,8 | 3,02 |
9. | Hyundai Tucson | 400 | -7,4 | 2,72 |
10. | VW Golf | 364 | +139,5 | 2,48 |
11. | VW Tiguan | 290 | -22,3 | 1,97 |
12. | Ford Puma | 275 | +252,6 | 1,87 |
13. | Peugeot 2008 | 259 | +89,1 | 1,76 |
14. | Dacia Sandero | 179 | +10,5 | 1,22 |
15. | Dacia Duster | 174 | -38,7 | 1,18 |
16. | VW Touran | 173 | +49,1 | 1,18 |
17.-18. | Ford Tourneo Custom | 172 | +230,8 | 1,17 |
17.-18. | Seat Arona | 172 | +62,3 | 1,17 |
19. | Kia Ceed | 162 | -53,3 | 1,1 |
20. | VW Passat | 157 | -26,3 | 1,07 |
A jaká je situace po dvou měsících roku? Škoda a Hyundai silně klesají, obě o více než 20 %. Druhý Volkswagen zaznamenal meziroční pokles o 7,6 %. Situaci pak zatím skvěle zvládají celkově čtvrtý Mercedes, který si meziročně polepšil o 15,7 %. Silné výsledky hlásají také pátý Ford (+57,2 %) nebo patnácté Volvo (+46,3 %).
Český trh – registrace nových aut v období leden-únor 2021 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 1-2/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 10578 | -27,9 | 35,88 |
2. | Volkswagen | 3130 | -6,3 | 10,62 |
3. | Hyundai | 2599 | -20,9 | 8,82 |
4. | Mercedes-Benz | 1419 | +15,7 | 4,81 |
5. | Ford | 1405 | +57,2 | 4,77 |
6. | Peugeot | 1400 | +6,1 | 4,75 |
7. | Toyota | 1220 | -22,6 | 4,14 |
8. | Seat | 906 | +6,5 | 3,07 |
9. | Kia | 834 | -44,8 | 2,83 |
10. | Dacia | 728 | -45,1 | 2,47 |
11. | BMW | 668 | -32,3 | 2,27 |
12. | Opel | 553 | +7,6 | 1,88 |
13. | Renault | 506 | -52,5 | 1,72 |
14. | Citroën | 503 | -36,0 | 1,71 |
15. | Volvo | 468 | +46,3 | 1,59 |
16. | Audi | 457 | +8,8 | 1,55 |
17. | Suzuki | 261 | -33,4 | 0,89 |
18. | Mazda | 244 | -1,2 | 0,83 |
19. | Honda | 180 | -14,7 | 0,61 |
20. | Jeep | 169 | -15,1 | 0,57 |
CELKEM | 29.481 | -19,2 | - |