Český trh v září 2008: Toyota Yaris třetí ve třídě malých vozů
První příčku má v této třídě předplacenu domácí automobilka s Fabií, v devátém měsíci letošního roku se české silnice rozrostly o 2.450 kusů, ve srovnání s loňským rokem je to o 26 Fabií, tedy o jedno procento více. Druhý skončil také již tradičně Ford Fusion se 705 kusy, u tohoto vozu se měsíční registrace oproti loňsku zvětšily o 45,7 %, v září 2008 se prodalo jen 484 malých crossoverů s modrým oválem. V úvodu zmíněný Yaris od Toyoty to tentokrát dotáhl na 376 kusů, oproti loňsku si polepšil o velice pěkných 83,4 %, ale letošní devátý měsíc byl pro zástupce největší světové automobilky nadprůměrný, mj. díky historicky největším zlevněním klíčových modelů a propagační kampani na českém trhu.
Na čtvrtém místě skončil Peugeot 207 s 256 vozy, loni jich bylo pouze 148 (nárůst o 73 %). Páté místo obsadila Thalia s 211 a šestý skončil VW Polo se 187 novými vozy. Thalia si polepšila oproti loňsku o 37,9 %, Polo dokonce o 179,1 % (loni pouhých 67 vozů). Ford Fiesta skončil v září sedmý se 175 vozy, jeho registrace tedy oproti minulému roku klesly o 2 vozy (- 1,1 %).
Český trh v září 2008: Pořadí značek |
V žebříčku od začátku roku pochopitelně vede Fabia s 22.136 vozy (rozdíl oproti loňsku – 4 %) před Fusionem (4.338 vozů, nárůst o 76,4 %) a Peugeotem 207 (2.688 vozů, nárůst o 54 %). Domácí lídr tedy mírně ztratil, konkurence se naopak razantně zvedla.
Co se týče vznětových verzí, za září letošního roku našlo své zákazníky 283 dieselových Fabií (podíl 11,55 %, ovšem u užitkových verzí kategorie N1 činí daleko více, plných 40 procent), U Peugeotu 207 je podíl vznětových motorizací 14,1 %. Registrace ostatních automobilů v této třídě, které spalují naftu, se pohybují v řádu jednotek či desetin procent.
Jak jsou na tom užitkové verze jednotlivých modelů? U Fabie dosáhly v září 14 %, prodalo se celkem 343 aut. U Fusionu činí méně – jen 7,5 % (652 osobních versus 53 nákladních). Rekordmanem v této statistice je úplně jiný vůz, a to Renault Clio. Ze 152 nově zaregistrovaných malých renaultů jich bylo 30 užitkových, tedy 19,7 %.
V současnosti lze koupit některé malé vozy v hotovosti pod hranicí 200.000 Kč. Lídry jsou momentálně dva vozy: Dacia Sandero, jejíž prodej v září oficiálně odstartoval a zatím to dotáhla na konec první dvacítky. Ta se prodává za 179.900,-. Stejnou cenovku má i končící Hyundai Getz. O pět tisíc více dáte za základní verzi Renaultu Clio Storia, o dalších patnáct tisíc více stojí Citroën C3 a Renault Thalia, vesměs tedy vozy, které budou co nevidět nahrazeny modernějšími nástupci, nebo jejich výroba probíhá současně s novou generací (Clio Storia). Například Ford sice nemůže konkurovat nízkou cenou, i tak ale nabízí své malé modely v akčních verzích Fashion a Ebony. Pochopitelně s daleko lepší výbavou, kterou prodejci mohou snadno argumentovat. Ceny začínají pod čtvrt milionem korun, Fiesta Fashion stojí dokonce 239.900 Kč. Na počtu registrací obou zástupců evropské odnože Fordu se tato nabídka odráží stále velmi pozitivně.
Malé vozy, registrace na českém trhu v září 2008 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 9/2008 | 1-9/2008 | 9/2008 | 1-9/2008 |
1. | Škoda FABIA | 2450 | 22136 | 42,5% | 42,6% |
2. | Ford FUSION | 705 | 4338 | 12,2% | 8,4% |
3. | Toyota YARIS | 376 | 1968 | 6,5% | 3,8% |
4. | Peugeot 207 | 256 | 2688 | 4,4% | 5,2% |
5. | Renault THALIA | 211 | 2124 | 3,7% | 4,1% |
6. | Volkswagen POLO | 187 | 2118 | 3,2% | 4,1% |
7. | Ford FIESTA | 175 | 1146 | 3,0% | 2,2% |
8. | Renault CLIO | 152 | 1835 | 2,6% | 3,5% |
9. | Chevrolet AVEO | 149 | 1286 | 2,6% | 2,5% |
10. | Opel CORSA | 125 | 1331 | 2,2% | 2,6% |
11. | Hyundai GETZ | 122 | 1409 | 2,1% | 2,7% |
12. | Mazda 2 | 109 | 940 | 1,9% | 1,8% |
13. | Citroën C3 | 91 | 1543 | 1,6% | 3,0% |
14. | Fiat PUNTO | 87 | 1225 | 1,5% | 2,4% |
15. | Hyundai ACCENT | 77 | 814 | 1,3% | 1,6% |
16. | Kia RIO | 69 | 707 | 1,2% | 1,4% |
17. | Suzuki SWIFT | 63 | 575 | 1,1% | 1,1% |
18. | Seat IBIZA | 57 | 786 | 1,0% | 1,5% |
18. | Mitsubishi COLT | 56 | 478 | 1,0% | 0,9% |
20. | Dacia SANDERO | 53 | 71 | 0,9% | 0,1% |
21. | Peugeot 206 | 44 | 630 | 0,8% | 1,2% |
22. | Honda CITY | 34 | 153 | 0,6% | 0,3% |
23. | Suzuki IGNIS | 33 | 524 | 0,6% | 1,0% |
24. | Seat CORDOBA | 25 | 315 | 0,4% | 0,6% |
25. | Nissan MICRA | 21 | 300 | 0,4% | 0,6% |
26. | Honda JAZZ | 18 | 241 | 0,3% | 0,5% |
27. | Subaru JUSTY | 7 | 76 | 0,1% | 0,1% |
28. | Mini | 6 | 58 | 0,1% | 0,1% |
29. | Alfa Romeo MITO | 3 | 4 | 0,1% | 0,0% |
30. | Lada KALINA | 3 | 45 | 0,1% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 4 | 77 | 0,1% | 0,1% |
- | CELKEM | 5768 | 51941 | 100,0% | 100,0% |