Český trh v září 2009: Registrace malých vozů se meziročně propadly o 31,7 %
V devátém měsíčním žebříčku roku 2009 je spousta změn, ale spíše v porovnání se srpnem, jinak vše běží v zaběhnutých kolejích. Zvítězila domácí Škoda Fabia s 1.350 kusy, pro tradičně druhý Fusion se tentokrát rozhodlo 662 zákazníků. Třetí příčka patří opět Peugeotu 207 s 212 registracemi, čtvrtá je Toyota Yaris se 193 vozy. Páté místo ukořistil Ford Fiesta, který si koupilo celkem 191 Čechů, na malou toyotu tedy ztratil jen 2 kusy.
Fiesta s Yarisem se vrátily zpět do první pětky, kde naopak nenajdeme Hyundai i20, ten je osmý se 118 novými vozy. Minule čtvrtá Thalia se propadla až za první desítku. Znovu se dařilo výprodejové první generaci Citroënu C3, která obsadila deváté místo. Tomu se nelze divit, neboť české zastoupení francouzské značky je známé svými akčními slevami, obzvláště u končících modelů. Nyní se k tomu přidává Citroënovné, firemní obdoba šrotovného.
První Fabia si ve srovnání se zářím 2008 pohoršila poměrně značně, o 44,9 %, prodalo se o rovných 1.100 malých škodovek méně. Druhý Fusion zaznamenal také ztrátu, ale mnohem menší: 43 vozů, v procentním vyjádření -6,1 % (loni 705). Třetí 207 se zhoršila o 17,2 % z 256 kusů. Toyota Yaris ztratila ještě více než Fabia, 48,7 % (z 376 loňských, letos tedy o 183 méně). Jedinou kladnou hodnotou se v Top 5 může pochlubit Ford Fiesta, který si polepšil o 9,1 %, před rokem odjeli spokojení majitelé od prodejců Fordu ve 175 nových vozech, vesměs ještě předchozí generace.
Největší meziroční nárůsty tentokrát nejsou nijak markantní, vedoucí postavení v této statistice má Citroën C3 (+22 %) před zmíněnou Fiestou a vpravdě historickým, byť nedávno faceliftovaným Peugeotem 206 (+4,5 %). Žádné jiné zlepšení v nejnovějších statistikách nehledejme, pouze Alfa MiTo zaznamenala stejný výsledek, 3 vozy. Propadákům dominuje výprodejový Hyundai Getz s - 99,2 %, na druhém místě je ovšem Honda City s -97,1 % a třetí Subaru Justy (-85,7 %). Z Top 30 je na tom nejhůře Hyundai Accent (-66,2 %), který se stále oficiálně prodává po boku i20.
Celkový trh malých aut se ve srovnání s loňským zářím propadl o značných 1.826 kusů, tedy o 31,7 %. Tento údaj je nezvykle vysoký a byl proto zmíněn již v úvodu článku. Před rokem si Češi odvezli celkem 5.768 vozů této třídy, letos jich bylo jen 3.942.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v září 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 9/2009 | 1-9/2009 | 9/2009 | 1-9/2009 |
1. | Škoda FABIA | 1350 | 13706 | 34,2% | 32,7% |
2. | Ford FUSION | 662 | 5491 | 16,8% | 13,1% |
3. | Peugeot 207 | 212 | 2111 | 5,4% | 5,0% |
4. | Toyota YARIS | 193 | 1517 | 4,9% | 3,6% |
5. | Ford FIESTA | 191 | 1794 | 4,8% | 4,3% |
6. | Volkswagen POLO | 163 | 1769 | 4,1% | 4,2% |
7. | Chevrolet AVEO | 133 | 1854 | 3,4% | 4,4% |
8. | Hyundai i20 | 118 | 1109 | 3,0% | 2,6% |
9. | Citroën C3 | 111 | 1060 | 2,8% | 2,5% |
10. | Renault CLIO | 108 | 1120 | 2,7% | 2,7% |
11. | Renault THALIA | 99 | 1882 | 2,5% | 4,5% |
12. | Fiat PUNTO | 86 | 1034 | 2,2% | 2,5% |
13. | Opel CORSA | 60 | 845 | 1,5% | 2,0% |
14. | Kia SOUL | 54 | 440 | 1,4% | 1,1% |
15. | Kia RIO | 53 | 730 | 1,3% | 1,7% |
15. | Mazda 2 | 53 | 651 | 1,3% | 1,6% |
17. | Suzuki SWIFT | 49 | 694 | 1,2% | 1,7% |
18. | Peugeot 206 | 46 | 349 | 1,2% | 0,8% |
19. | Seat IBIZA | 43 | 782 | 1,1% | 1,9% |
20. | Dacia SANDERO | 42 | 651 | 1,1% | 1,6% |
21. | Hyundai ACCENT | 26 | 712 | 0,7% | 1,7% |
22. | Mitsubishi COLT | 22 | 255 | 0,6% | 0,6% |
23. | Nissan MICRA | 15 | 157 | 0,4% | 0,4% |
24. | Honda JAZZ | 14 | 273 | 0,4% | 0,7% |
25. | Seat CORDOBA | 13 | 263 | 0,3% | 0,6% |
26. | Toyota URBAN CRUISER | 12 | 52 | 0,3% | 0,1% |
27. | Alfa Romeo MITO | 3 | 58 | 0,1% | 0,1% |
27. | Mini | 3 | 51 | 0,1% | 0,1% |
29. | Lada KALINA | 2 | 25 | 0,1% | 0,1% |
29. | Lada PRIORA | 2 | 22 | 0,1% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 4 | 444 | 0,1% | 1,1% |
- | CELKEM | 3942 | 41901 | 100,0% | 100,0% |
Vedoucí Fabia má po třech čtvrtinách roku na kontě 13.706 kusů, její podíl se zvýšil o desetinku na 32,7 %. Druhý je Fusion (5.491, 13,1 %) a třetí Peugeot 207 (2.111, 5 %). Renault Thalia je i přes propad stále čtvrtý (1.882, 4,5 %), následuje pátý Chevrolet Aveo (1.854, 4,4 %). Díky zářijovému úspěchu přeskočila Fiesta VW Polo, skóre je nyní 1794 : 1769. Přes tisícovku kusů se dostalo celkem dvanáct modelů, posledním z nich je Fiat Punto.
Propad Fabie v meziročním srovnání narostl, činí -38,1 %, oproti loňskému roku se prodalo o 8.430 vozů méně! Fusion si naopak polepšil, má o 26,6 % více (loni 4.338, letos +1.153). Peugeot 207 ztratil 577 aut, tedy 21,5 % (před rokem 2.688). Čtvrtá Thalia má -11,4 %, tedy -242 kusů, od ledna do srpna 2008 jich totiž bylo zaregistrováno 2.124. Chevrolet Aveo má o 44,2 % více, v počtech kusů o 568, před rokem se zastavil zatím na 1.286 vozech.
Domácí trh malých automobilů se za prvních devět měsíců roku 2009 propadl o 18,3 %, letos vykazuje o 10.040 kusů méně (41.901 oproti 51.941 loňským).
Vznětové motory jsou tentokrát hodné zmínky u vedoucí Fabie, která měla na kontě 210 vozů s tímto druhem pohonu (podíl na celkových registracích 15,6 %), turbodieselové Fordy Fusion si sice zakoupilo celkem 24 zákazníků, u malého křížence to znamená ale jen 3,6 %. Renault Clio spaluje naftu tentokrát ve 20 případech (18,5 %), nových Peugeotů 207 s motory HDi bylo 18 (8,5 %). Posledním vozem, který dosáhl alespoň desítky registrací turbodieselů, byla Kia Soul, která má na kontě právě 10 kusů (18,5 %).
Největší podíl měla ale Toyota Urban Cruiser (41,7 %, 5 z 12), tradičně dobře je na tom také Hyundai Accent (26,9 %), motorovou naftu čerpá do nádrže 7 z 26 majitelů jihokorejských sedanů. Statistickou perličkou je pak výsledek německo-britského Mini, jeden ze tří novodobých pokračovatelů legendy konzumuje tento druh paliva, což značí třetinový podíl.