Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh za leden až listopad 2014: Škoda kraluje pořadí modelů

Aleš Dragoun
Diskuze (148)
Domácí automobilka ovládá nejen žebříčky značek, ale i ty modelové. V nejlepší osmičce se umístilo celkem pět zástupců okřídleného šípu.

Nejprodávanějším novým automobilem na domácím trhu je Octavia. Firemní i soukromí klienti si jich za jedenáct měsíců letošního roku koupili 18.924 kusů. Také jí jako jediné patří dvouciferný podíl, dosáhla 10,77 %. Druhý Rapid překročil hranici 6,5 % a má na svém kontě 11.446 aut. Fabia, která prochází generační výměnou, si připsala jen 8.152 vozů (4,6 %). Nejoblíbenějším dováženým modelem je evropská jednička Golf s 3,5 % a 6.147 kusy. Nejlepší pětici doplňuje Hyundai i30 (5.677 ks, 3,23 %). Stálé oblibě se těší Fiesta, která pokořila hranici 4,7 tisíce přírůstků a za ní následují další dvě škodovky: SUV Yeti (takřka 4,5 tisíce) a největší Superb (rovných 4,1 tisíce exemplářů). Škodovka má pětici segmentových vítězství z osmi a pouze v MPV ji překonává nošovická ix20 se stylizovaným H ve znaku. Jak vypadá situace v jednotlivých třídách po jedenácti měsících?

Minivozy

Zda pořadím nejmenší kategorie zamíchají noví velcí hráči, na to si musíme počkat do příštího roku. Hlavně na Twingo. Pouze Hyundai i10 se zlepšil naprosto radikálně, v roce 2013 se předchůdce prodalo jen třináct kusů! Polský Ford Ka vyšplhal vzhůru díky akcím. Jinak je neohroženým králem třídy bratislavské Citigo, sourozenec Up! je bronzový. Italský Fiat sice minivozy vždy uměl, ale nová Panda má konkurenci a není tak levná, jako ta předešlá.

Nejprodávanější minivozy
PořadíModel1-11/2014 [ks]1-11/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA CITIGO2 9512 870812,8%
2.HYUNDAI i10891138786753,8%
3.VOLKSWAGEN UP!437401369,0%
4.FIAT PANDA333361-28-7,8%
5.FORD KA245101144142,6%

Malé vozy

Fabia mezi malými vozy stále vede. Střídání stráží ale znamená pokles zájmu oproti roku 2013 o 1.039 kusů. Tomu se však nevyvaruje prakticky nikdo. Ani Hyundai i20, který je na tom momentálně stejně, nová generace se začala prodávat v prosinci, Úbytky jsou však, pravda, oproti škodovce minimální. Naopak radikální zvýšení zájmu zaznamenala letos celkově stříbrná Fiesta, loni se jich za stejné období prodalo jen 2,7 tisíce. První pětku doplňují dva vozy koncernu VW: Polo a Ibiza.

Nejprodávanější malé vozy
PořadíModel1-11/2014 [ks]1-11/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA FABIA8 1529 191-1 039-11,3%
2.FORD FIESTA4 7402 8141 92668,4%
3.HYUNDAI i203 3613 410-49-1,4%
4.VOLKSWAGEN POLO2 4221 76865434,8%
5.SEAT IBIZA2 1161 88223413,2%

Nižší střední třída

Při uvedení Octavie třetí generace nejen Škoda tvrdila, že má na to patřit do střední třídy. V případě té první novodobé tomu v roce 1996 bylo mimochodem stejně... Rozvor náprav však hovoří jinak a není problém se zde vzepřít ani oficiálním datům SDA. Podobně je to i s Rapidem, ale opačně, ten je řazen mnohdy mezi malé vozy, jenže vzdálenost mezi nápravami přes 2,6 m je nadevše. Zajímavé jsou postupy u první pětky – poloviční u Rapidu, přes 30 % u Golfu a i30 a ještě mnohem více v případě Leonu . Jenže tři čtvrtiny nových Seatů míří znovu za hranice...

PořadíModel1-11/2014 [ks]1-11/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA OCTAVIA18 92416 6252 29913,8%
2.ŠKODA RAPID11 4467 6593 78749,4%
3.VOLKSWAGEN GOLF6 1474 5171 63038,8%
4.HYUNDAI i305 6774 1981 47932,7%
5.SEAT LEON2 9071 5651 34285,8%

Střední třída

Velký Superb je v našem přehledu řazen stejně jako Octavia o segment níže. I tak je samozřejmě první a navíc posílil, zatímco Passatů si Češi koupili letos o 10 % méně. Může za to generační výměna? Nejspíše ano. Uvidíme, jak si povede B8, ambice má velké. Nástupce ale už vyhlíží i škodovka, třetí Hyundai i40 čeká facelift a Mondeo prošlo konečně obměnou nedávno. I tak je na tom lépe než loni stejně jako všichni kromě VW. I řádně drahá BMW 3 a 4, což dokazuje oblibu těchto aut u zákazníků, kteří na ně mají. Modrobílé značce se ale nevyhneme ani dále...

PořadíModel1-11/2014 [ks]1-11/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA SUPERB4 1003 53656416,0%
2.VOLKSWAGEN PASSAT1 9412 155-214-9,9%
3.HYUNDAI i4096285510712,5%
4.BMW 3 / 4878830485,8%
5.FORD MONDEO733707263,7%

Vyšší střední třída

Zatímco lídr vyšší střední BMW řady 5 (včetně liftbacků GT vycházejících z větší sedmé série) posiluje, u bavorského soupeře z Ingolstadtu je tomu přesně naopak. Audi A6 i s oplastovanými Allroady ztratilo dvacet procent. Loni bylo pořadí stejné, ale bez rozdílu 277 kusů. To je více, než mají dohromady čtvrtá švédská Volva řad 70 a 80. Bronzová je třída E od Mercedesu. Situaci Mnichova dokresluje i úspěch všech variant šestky a její skok o 72 %.

PořadíModel1-11/2014 [ks]1-11/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.BMW 5833775587,5%
2.AUDI A6/ALLROAD566704-138-19,6%
3.MERCEDES-BENZ E3392736624,2%
4.VOLVO 70/802712393213,4%
5.BMW 6139815871,6%

Luxusní vozy

Naprostým suverénem ve třídě luxusních vozů je S-Klasse W222 s trojcípou hvězdou. Vždyť letos zaznamenala 4,5x více registrací než v minulém roce! Dvojnásobek a ještě kousek má i Audi A8, ale to se musí sklonit před sedmičkovým BMW a je až bronzové. Za Panamerou, kterých se letos prodalo o sedm méně, najdeme vyslance hrdého Albionu: Jaguar XJ.

PořadíModel1-11/2014 [ks]1-11/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.MERCEDES-BENZ S31569246356,5%
2.BMW 7116853136,5%
3.AUDI A8932964220,7%
4.PORSCHE PANAMERA2431-7-22,6%
5.JAGUAR XJ1710770,0%

Terénní vozy a SUV

Yeti s Dusterem mají oba navýšení vyšší než 60 %, oblíbená dacia dokonce skoro sedmdesátiprocentní. Soupeři od Hyundaie, Volkswagenu, Kie i ostatních značek se na ně dívají z velké dálky. Absolutnímu pořadí od začátku roku samozřejmě dominují kompaktnější a tudíž i levnější modely. Přes stovku registrací v samotném listopadu zaznamenalo i Mitsubishi ASX (díky akčním slevám) a malý crossover Peugeot 2008. V celkovém pořadí to na nejlepší sice nestačí, ale i tak je třeba zmínit aktuální situaci.

PořadíModel1-11/2014 [ks]1-11/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA YETI4 4752 7221 75364,4%
2.DACIA DUSTER2 6891 5871 10269,4%
3.HYUNDAI ix351 9881 891975,1%
4.VOLKSWAGEN TIGUAN1 9241 55437023,8%
5.KIA SPORTAGE1 5471 451966,6%

MPV

Mezi pěticí MPV došlo k jediné změně v pořadí, Opel Meriva předstihl Ford B-Max a dostal se na třetí místo. Hyundai ix20 má nad Roomsterem stále navrch a do konce života této generace už to tak nejspíš zůstane. Zmrtvýchvstání Opelu dokazuje výsledek Merivy, který je o takřka tři čtvrtiny lepší než ten loňský. Fiat 500L uvádí SDA v malých vozech, je to však jednoznačné MPV. Nejprodávanější osobní dodávkou zůstává Citroën Berlingo (1.228) před Volkswagenem Caddy (1.091) a Dacií Dokker (1.063).

PořadíModel1-11/2014 [ks]1-11/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.HYUNDAI ix203 9473 45948814,1%
2.ŠKODA ROOMSTER3 0612 8951665,7%
3.OPEL MERIVA1 176625-501-74,2%
4.FORD B-MAX1 1251 374-249--18,1%
5.FIAT 500L98576422128,9%

Aleš Dragoun
Diskuze (148)
10. 12. 2014 12:46
Re: Pár zajímavých čísel
Ještě než jsem ceník zavřel, tak jsem si všiml, že u verze s quattrem nemají spotřebu/ emise CO2 (zřejmě nemají celkově technické údaje). Je tedy možné, že se v Německu teprve objeví (a s tím i technické údaje). Občas zastoupení předbíhají.
Avatar - AUDIRS6
10. 12. 2014 12:26
Re: Pro Hama
joooo, a keby Sergio nebol tupy, a predal nam ju, uz by bola plne zivotaschopna >:D
Nehovoriac, ze Q2 a Q4 by zrazu nebol problem >:D ( myslim Audi SUV >:-[] )
Avatar - Ham.
10. 12. 2014 12:13
Re: Pro Hama
S tvým pohledem/pořadím souhlas, záleží jenom na tom, kde se nakonec udělá dělící čára mezi prémii a mainstreamem. Třeba u té Alfy tu prémiovost vidím v tradici a síle značky, ale v současnosti zde vidím jeden jediný model (4C), který snese prémiová měřítka, ostatní její produkce má dnes problém srovnat se s mainstreamem (to se samozřejmě může změnit, pokud hodí na trh to, co už deset let slibuje), takže dnes je Alfa taková spící prémie bez obsahu, kterou zlý kouzelník zaklel do mainstreamu a která čeká na svého prince, který jí políbí a vdechne znovu prémiový život.
Avatar - Ham.
10. 12. 2014 12:01
Re: Pro Hama
No to je právě ono, prémiové zboží=prémiová cena. Technicky mi na Volvu také ledacos nesedí (motory napříč, dnes čtyřválce), ale umí se "prémiově" prosadit (tedy cenou). A na druhou stranu i v té technice má věci nad mainstreeamem, určitě třeba celou oblast bezpečnosti.
Avatar - Emel
10. 12. 2014 11:55
Re: Pro Hama
Jasně, nakonec jde jen o terminologii... pro mě je pravá prémie D3, následuje Jaguar, Lexus, Infiniti... a právě Volvo, v tomto pořadí. Trošku stranou stojí Cadillac a případně další US značky. A pak je tu speciální mainstream, Alfa a Subaru, dříve tu byl ještě Saab.

Acuru mám zapsanou jako americkou mutaci Hondy, která prodává i úplně normální auta, z mého pohledu to prémie není... jako nejluxusnější Hondu mám zapsanou Legend, která se normálně prodávala pod značkou Honda.