Český trh za leden až listopad 2014: Škoda kraluje pořadí modelů
Nejprodávanějším novým automobilem na domácím trhu je Octavia. Firemní i soukromí klienti si jich za jedenáct měsíců letošního roku koupili 18.924 kusů. Také jí jako jediné patří dvouciferný podíl, dosáhla 10,77 %. Druhý Rapid překročil hranici 6,5 % a má na svém kontě 11.446 aut. Fabia, která prochází generační výměnou, si připsala jen 8.152 vozů (4,6 %). Nejoblíbenějším dováženým modelem je evropská jednička Golf s 3,5 % a 6.147 kusy. Nejlepší pětici doplňuje Hyundai i30 (5.677 ks, 3,23 %). Stálé oblibě se těší Fiesta, která pokořila hranici 4,7 tisíce přírůstků a za ní následují další dvě škodovky: SUV Yeti (takřka 4,5 tisíce) a největší Superb (rovných 4,1 tisíce exemplářů). Škodovka má pětici segmentových vítězství z osmi a pouze v MPV ji překonává nošovická ix20 se stylizovaným H ve znaku. Jak vypadá situace v jednotlivých třídách po jedenácti měsících?
Minivozy
Zda pořadím nejmenší kategorie zamíchají noví velcí hráči, na to si musíme počkat do příštího roku. Hlavně na Twingo. Pouze Hyundai i10 se zlepšil naprosto radikálně, v roce 2013 se předchůdce prodalo jen třináct kusů! Polský Ford Ka vyšplhal vzhůru díky akcím. Jinak je neohroženým králem třídy bratislavské Citigo, sourozenec Up! je bronzový. Italský Fiat sice minivozy vždy uměl, ale nová Panda má konkurenci a není tak levná, jako ta předešlá.
Nejprodávanější minivozy | |||||
Pořadí | Model | 1-11/2014 [ks] | 1-11/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA CITIGO | 2 951 | 2 870 | 81 | 2,8% |
2. | HYUNDAI i10 | 891 | 13 | 878 | 6753,8% |
3. | VOLKSWAGEN UP! | 437 | 401 | 36 | 9,0% |
4. | FIAT PANDA | 333 | 361 | -28 | -7,8% |
5. | FORD KA | 245 | 101 | 144 | 142,6% |
Malé vozy
Fabia mezi malými vozy stále vede. Střídání stráží ale znamená pokles zájmu oproti roku 2013 o 1.039 kusů. Tomu se však nevyvaruje prakticky nikdo. Ani Hyundai i20, který je na tom momentálně stejně, nová generace se začala prodávat v prosinci, Úbytky jsou však, pravda, oproti škodovce minimální. Naopak radikální zvýšení zájmu zaznamenala letos celkově stříbrná Fiesta, loni se jich za stejné období prodalo jen 2,7 tisíce. První pětku doplňují dva vozy koncernu VW: Polo a Ibiza.
Nejprodávanější malé vozy | |||||
Pořadí | Model | 1-11/2014 [ks] | 1-11/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA FABIA | 8 152 | 9 191 | -1 039 | -11,3% |
2. | FORD FIESTA | 4 740 | 2 814 | 1 926 | 68,4% |
3. | HYUNDAI i20 | 3 361 | 3 410 | -49 | -1,4% |
4. | VOLKSWAGEN POLO | 2 422 | 1 768 | 654 | 34,8% |
5. | SEAT IBIZA | 2 116 | 1 882 | 234 | 13,2% |
Nižší střední třída
Při uvedení Octavie třetí generace nejen Škoda tvrdila, že má na to patřit do střední třídy. V případě té první novodobé tomu v roce 1996 bylo mimochodem stejně... Rozvor náprav však hovoří jinak a není problém se zde vzepřít ani oficiálním datům SDA. Podobně je to i s Rapidem, ale opačně, ten je řazen mnohdy mezi malé vozy, jenže vzdálenost mezi nápravami přes 2,6 m je nadevše. Zajímavé jsou postupy u první pětky – poloviční u Rapidu, přes 30 % u Golfu a i30 a ještě mnohem více v případě Leonu . Jenže tři čtvrtiny nových Seatů míří znovu za hranice...
Pořadí | Model | 1-11/2014 [ks] | 1-11/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA OCTAVIA | 18 924 | 16 625 | 2 299 | 13,8% |
2. | ŠKODA RAPID | 11 446 | 7 659 | 3 787 | 49,4% |
3. | VOLKSWAGEN GOLF | 6 147 | 4 517 | 1 630 | 38,8% |
4. | HYUNDAI i30 | 5 677 | 4 198 | 1 479 | 32,7% |
5. | SEAT LEON | 2 907 | 1 565 | 1 342 | 85,8% |
Střední třída
Velký Superb je v našem přehledu řazen stejně jako Octavia o segment níže. I tak je samozřejmě první a navíc posílil, zatímco Passatů si Češi koupili letos o 10 % méně. Může za to generační výměna? Nejspíše ano. Uvidíme, jak si povede B8, ambice má velké. Nástupce ale už vyhlíží i škodovka, třetí Hyundai i40 čeká facelift a Mondeo prošlo konečně obměnou nedávno. I tak je na tom lépe než loni stejně jako všichni kromě VW. I řádně drahá BMW 3 a 4, což dokazuje oblibu těchto aut u zákazníků, kteří na ně mají. Modrobílé značce se ale nevyhneme ani dále...
Pořadí | Model | 1-11/2014 [ks] | 1-11/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA SUPERB | 4 100 | 3 536 | 564 | 16,0% |
2. | VOLKSWAGEN PASSAT | 1 941 | 2 155 | -214 | -9,9% |
3. | HYUNDAI i40 | 962 | 855 | 107 | 12,5% |
4. | BMW 3 / 4 | 878 | 830 | 48 | 5,8% |
5. | FORD MONDEO | 733 | 707 | 26 | 3,7% |
Vyšší střední třída
Zatímco lídr vyšší střední BMW řady 5 (včetně liftbacků GT vycházejících z větší sedmé série) posiluje, u bavorského soupeře z Ingolstadtu je tomu přesně naopak. Audi A6 i s oplastovanými Allroady ztratilo dvacet procent. Loni bylo pořadí stejné, ale bez rozdílu 277 kusů. To je více, než mají dohromady čtvrtá švédská Volva řad 70 a 80. Bronzová je třída E od Mercedesu. Situaci Mnichova dokresluje i úspěch všech variant šestky a její skok o 72 %.
Pořadí | Model | 1-11/2014 [ks] | 1-11/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | BMW 5 | 833 | 775 | 58 | 7,5% |
2. | AUDI A6/ALLROAD | 566 | 704 | -138 | -19,6% |
3. | MERCEDES-BENZ E | 339 | 273 | 66 | 24,2% |
4. | VOLVO 70/80 | 271 | 239 | 32 | 13,4% |
5. | BMW 6 | 139 | 81 | 58 | 71,6% |
Luxusní vozy
Naprostým suverénem ve třídě luxusních vozů je S-Klasse W222 s trojcípou hvězdou. Vždyť letos zaznamenala 4,5x více registrací než v minulém roce! Dvojnásobek a ještě kousek má i Audi A8, ale to se musí sklonit před sedmičkovým BMW a je až bronzové. Za Panamerou, kterých se letos prodalo o sedm méně, najdeme vyslance hrdého Albionu: Jaguar XJ.
Pořadí | Model | 1-11/2014 [ks] | 1-11/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | MERCEDES-BENZ S | 315 | 69 | 246 | 356,5% |
2. | BMW 7 | 116 | 85 | 31 | 36,5% |
3. | AUDI A8 | 93 | 29 | 64 | 220,7% |
4. | PORSCHE PANAMERA | 24 | 31 | -7 | -22,6% |
5. | JAGUAR XJ | 17 | 10 | 7 | 70,0% |
Terénní vozy a SUV
Yeti s Dusterem mají oba navýšení vyšší než 60 %, oblíbená dacia dokonce skoro sedmdesátiprocentní. Soupeři od Hyundaie, Volkswagenu, Kie i ostatních značek se na ně dívají z velké dálky. Absolutnímu pořadí od začátku roku samozřejmě dominují kompaktnější a tudíž i levnější modely. Přes stovku registrací v samotném listopadu zaznamenalo i Mitsubishi ASX (díky akčním slevám) a malý crossover Peugeot 2008. V celkovém pořadí to na nejlepší sice nestačí, ale i tak je třeba zmínit aktuální situaci.
Pořadí | Model | 1-11/2014 [ks] | 1-11/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA YETI | 4 475 | 2 722 | 1 753 | 64,4% |
2. | DACIA DUSTER | 2 689 | 1 587 | 1 102 | 69,4% |
3. | HYUNDAI ix35 | 1 988 | 1 891 | 97 | 5,1% |
4. | VOLKSWAGEN TIGUAN | 1 924 | 1 554 | 370 | 23,8% |
5. | KIA SPORTAGE | 1 547 | 1 451 | 96 | 6,6% |
MPV
Mezi pěticí MPV došlo k jediné změně v pořadí, Opel Meriva předstihl Ford B-Max a dostal se na třetí místo. Hyundai ix20 má nad Roomsterem stále navrch a do konce života této generace už to tak nejspíš zůstane. Zmrtvýchvstání Opelu dokazuje výsledek Merivy, který je o takřka tři čtvrtiny lepší než ten loňský. Fiat 500L uvádí SDA v malých vozech, je to však jednoznačné MPV. Nejprodávanější osobní dodávkou zůstává Citroën Berlingo (1.228) před Volkswagenem Caddy (1.091) a Dacií Dokker (1.063).
Pořadí | Model | 1-11/2014 [ks] | 1-11/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | HYUNDAI ix20 | 3 947 | 3 459 | 488 | 14,1% |
2. | ŠKODA ROOMSTER | 3 061 | 2 895 | 166 | 5,7% |
3. | OPEL MERIVA | 1 176 | 625 | -501 | -74,2% |
4. | FORD B-MAX | 1 125 | 1 374 | -249 | --18,1% |
5. | FIAT 500L | 985 | 764 | 221 | 28,9% |