Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chcete sporťák, který dobyl Ameriku? Zde jsou rady před koupí

Tomáš Dusil
Diskuze (0)

Už od 50. let Američané zbožňovali sportovní auta, zejména ta z Velké Británie. Bohužel od 70. let byl britský automobilový průmysl stále více v úpadku, takže hozené rukavice se chytili Japonci.

Datsun se až do první poloviny 80. let nazývaly vozy značky Nissan na vybraných trzích. Ačkoliv za dlouhá léta vznikla celé řada modelů, většina lidí, kteří se zajímají o auta, si pod datsunem jako první vybaví sportovní kupé 240Z z roku 1969. Jeho vývoj začal v Japonsku už v roce 1961, když krátce předtím Nissan najal talentovaného německého designéra hraběte Albrechta Goertze, tvůrce designu vozů BMW 503 a 507. Bohužel práce na vývoji modelu netrvaly dlouho a projekt byl uložen k ledu. Impuls k obnovení vývoje přišel záhy od konkurenční Toyoty, která v roce 1965 představila kupé 2000GT s řadovým šestiválcem od Yamahy. O čtyři roky později předvedl Nissan již vzpomínaný model 240Z. Oproti Toyotě 2000GT šlo o levnější auto. Zatímco Toyot 2000GT se prodalo pouhých 337 kusů, jen původních Datsunů 240Z vzniklo do roku 1973 156.076 kusů a to následovaly 260Z a 280Z. Šlo o nejprodávanější sportovní vůz v Severní Americe 70. let. Zmíněné modely byly vždy dvoumístné. Od 260Z a 280Z byly následně odvozeny 2+2místné verze s prodlouženým rozvorem.

Jako houba

Datsun Z (na domácím trhu pojmenovaný Fairlady Z) je v současnosti mimořádně oblíbeným youngtimerem (nebo snad už veteránem?), čemuž odpovídají ceny, které se za posledních 15 let ztrojnásobily. Dnes slušné exempláře v méně oblíbeném uspořádání kabiny 2+2 začínají na 350.000 korunách, opravdu hezká auta v perfektním původním stavu nebo po náročné a pečlivé renovaci ale vyjdou přibližně na milion korun.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Tomáš Dusil
Diskuze (0)

Doporučujeme