Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Christine Dacremont zvládla dvojroli zubní asistentky i symbolu francouzské rallye

Mirek Mazal
Diskuze (4)

Krátkou intenzivní kariéru vyměnila závodnice za ordinaci. Pozdější laborantka se do ordinace dostala přes šéfa soutěžního týmu, když ještě udávala tempo dámského závodění.     

Když se Christine Dacremont v roce 1972 připojila k čistě ženskému týmu Aseptogyl, našla zdroj hned dvojité životní vášně. Francouzská rallyeová závodnice mohla konečně plnohodnotně soutěžit, přitom v týmu narazila na vedoucího a zároveň bývalého zubaře Boba Neyreta, který přispěl k rozvoji její kariéry zubní asistentky.

Nadaná Christine excelovala ve více protichůdných oborech, byla jednou ze čtyř Francouzek startující v rallye 70. let, po boku se sešla s Michèle Mouton, Marie-Claude Charmasson a Mariane Hoepfner. V roce 1970 začala Dacremont závody do vrchu včetně rallye disciplín za volantem Triumphu Spitfire, následně pilotovala Alpine A110, Alpine A310, Citroën 2500 CX, Fiat 127, Peugeot WMP P76 či Lancii Stratos.

Úspěchy se dostavily například na Rallye d'Ouest a Rallye Paris – Saint-Raphaël Féminin, zapsala se také do startovní listiny legendární Rallye Monte Carlo. Kromě opory pro ostatní kolegyně se výsledkově prosadila pod vlajkou týmu Aseptogyl v evropských šampionátech, mimo starý kontinent bodovala na saharském písku a nahlédla i do závodů 24 hodin Le Mans.

Nejjistější výkony Christine předváděla ve vytrvalostních seriálech a během rallye v drsném terénu, protože těžila ze schopností udržovat konkurenceschopný vůz navzdory náročným podmínkám počasí nebo tratě. Talentovaná dáma dělala reklamu poctivému přístupu a automobilovým speciálům historického motorsportu.

Krátká a o to záživnější kariéra trvala do roku 1979. Rozloučení si Dacremont připravila v brzkých 30 letech, proto není globální celebritou jako například týmová kolegyně Michèle Mouton. Přesný důvod konečného odchodu ze scény zná jen Christine, nicméně náznaky směřují k vlivu Boba Neyreta. Po svém působení zůstala Christine nedílnou součástí francouzské závodní scény, i když většinu pozornosti přesunula k zubařině.

Neodhlučněný zaprášený kokpit byl vyměněn za klidnou sterilní ordinaci zubního lékaře, protože z respektované závodnice se na plný úvazek stala zubní asistentka. Zářivá ikona ženské rallye se může mimo jiné pyšnit startem na úplně prvním ročníku Rally Paříž–Dakar. Tehdy mezi osobními vozy zvítězil Francouz Alain Genestier s Land Roverem, dámská reprezentace země galského kohouta nedojela, přesto je dobrodružství s Ladou Niva poslední vzpomínkou Christine na těsnou helmu a upocenou závodní kombinézu.

Dnes už penzistka v lednu 2023 oslaví 74. narozeniny, odkaz na závodnickou kariéru přetrvává v historických tabulkách a mezi znalci či sběrateli. Prodávají se zmenšeniny výstavních autíček vyrobených po vzoru soutěžních verzí Christine, deseticentimetrová růžovo-červeno-bílá Lancia Stratos HF z Monte Carla v měřítku 1:43 stojí skoro 65 Eur (téměř 1.600 Kč).

Mirek Mazal
Diskuze (4)
24. 9. 2022 21:26
Christine
Je americký pokus natocit cosi jako geniální český film Upir z Feratu.
24. 9. 2022 11:43
Re: Výborně ACZ!
Naopak tebe ty multinickový šmejde chytnout a řádně domluvit.
24. 9. 2022 10:54
Výborně ACZ!
Tohle jsou články, které zdobí tyto stránky. Méně ruských grafických patlal a více podobných témat. :yes: