Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chystaná Mazda 3 MPS může mít pohon všech kol

Michal Fokt
Diskuze (5)
Tak možná budeme mít zase o jeden hot hatch s pohonem všech kol ztížený výběr, Mazda chystá novou generaci sportovní Mazdy 3 MPS se systémem 4x4 z modelu CX-5.

Mazda 3 MPS byla po skončení výroby Civicu Type R jediným japonským kompaktním hot hatchem na trhu a popravdě řečeno hrdým reprezentantem sportovních tradic Země vycházejícího slunce právě nebyla. Přední náprava nezvládala přenést sílu přeplňovaného čtyřválce 2,3 l na silnici a podvozek samotný nebyl ani sportovní, ani komfortní, nezbývalo tedy nic jiného, než se opájet alespoň jeho 193 kW, respektive 380 newtonmetry.

Ale dobrou zprávou je, že i navzdory různým spekulacím o konci celého programu MPS, se Mazda 3 MPS/Mazdaspeed3 vrátí. Ba co víc, v mnohem lepší formě. Zatím lze jen spekulovat o tom, zda její celkový charakter zůstane podobně nijaký, nebo jestli se s konečnou platností zařadí spíše mezi nekompromisní "kapesní rakety", reprezentované dnes asi Renaultem Megane R.S. nebo spíše mezi rychlá gétéčka podle receptu Golfu GTI.

V jednom ohledu se ale zdá být jasno už teď - jak Mazda plánuje zkrotit zběsilý foukaný čtyřválec - bude propříště (údajně) roztáčet pro jistotu všechna čtyři kola. Zástupce šéfa programu vývoje současné Mazdy 3 Takeo Mariuchi sice odmítl oficiálně komentovat jak příchod verze MPS i v této generaci trojky (čímž ji de facto potvrdil), nicméně současně prozradil, že Mazda 3 a Mazda CX-5 využívají stejnou platformu a tedy z pohledu techniky není problém jakoukoli trojku vybavit systémem 4x4.

Rozhodnutí je tedy čistě na produktových plánovačích, protože Mazda 3 MPS byla dosud atraktivní zejména svou cenou, respektive poměrem cena-výkon a systém 4x4 by auto dost prodražil a změnil by se tak asi dost výrazně okruh potenciálních zákazníků. Současně s příchodem pohonu všech kol lze ovšem logicky očekávat i nárůst výkonu, takže je otázkou, pro jakou cestu se Mazda rozhodla, 4x4 se však zdá být v kontextu rozhovoru australského portálu Drive s technikem Mazdy velmi pravděpodobné. jasno by mělo být už v lednu příštího roku v Detroitu, tak "stay tuned".

Jaká Mazda 3 MPS by se líbila vám? Skutečně sportovní předokolka, ostrá čtyřkolka nebo spíše cestovněji laděná předokolka, popřípadě ležérnější 4x4?

Michal Fokt
Diskuze (5)
17. 10. 2013 07:14
Re: MPS
HTP nema protiprokluz? kdyz to tak ctu tak mam dojem ze potrebuje nejmin dva
16. 10. 2013 18:00
Klasický bulvár ...
... může, možná, asi, pravděpodobné, ...
A zase je o čom písať. :no:
Avatar - KANKUNEN
16. 10. 2013 16:05
Re: MPS
Tak a teď si přestav tu jedničku a dvojku kratší a při plném výkonu. Dupneš na to neurvale a jdeš dopředu. Pokud nejsi zvyklý, tak nestačíš ani řadit.
Avatar - Emel
16. 10. 2013 13:27
MPS
To by mě zajímalo, jestli se chytí za nos ti, co tu nedávno juchali nad tím, že žádná MPS nebude...
16. 10. 2013 10:09
MPS
S přenosem výkonu určitě problém současná MPS nemá. Nebudu tvrdit, že se jedná o nejlepší HH na trhu, ale slabiny bych hledal jinde. To auto je hodně specifické a trvalo mi několik měsíců, než jsem přišel těmto specifikům "na kloub". Bylo by to na delší psaní, ale alespoň to hlavní: Přenos momentu od kol do řízení tam určitě je, zvyknete si na to a podle mě to k takovému autu patří. Protočit předek lze s troškou neurvalosti i s 1,2HTP - trakce je podle mě naprosto dostatečná. Nejlepší je ale opravdu motor - to co předvádí od 3 nahoru je díky kroutícímu momentu naprosto návykové, naopak ztrácí na 1 a 2 - tam je kroutící moment elektronicky omezen. Je ale potřeba se naučit to auto znát a využívat těch správných otáček.