Chystaná Mazda 3 MPS může mít pohon všech kol
Mazda 3 MPS byla po skončení výroby Civicu Type R jediným japonským kompaktním hot hatchem na trhu a popravdě řečeno hrdým reprezentantem sportovních tradic Země vycházejícího slunce právě nebyla. Přední náprava nezvládala přenést sílu přeplňovaného čtyřválce 2,3 l na silnici a podvozek samotný nebyl ani sportovní, ani komfortní, nezbývalo tedy nic jiného, než se opájet alespoň jeho 193 kW, respektive 380 newtonmetry.
Ale dobrou zprávou je, že i navzdory různým spekulacím o konci celého programu MPS, se Mazda 3 MPS/Mazdaspeed3 vrátí. Ba co víc, v mnohem lepší formě. Zatím lze jen spekulovat o tom, zda její celkový charakter zůstane podobně nijaký, nebo jestli se s konečnou platností zařadí spíše mezi nekompromisní "kapesní rakety", reprezentované dnes asi Renaultem Megane R.S. nebo spíše mezi rychlá gétéčka podle receptu Golfu GTI.
V jednom ohledu se ale zdá být jasno už teď - jak Mazda plánuje zkrotit zběsilý foukaný čtyřválec - bude propříště (údajně) roztáčet pro jistotu všechna čtyři kola. Zástupce šéfa programu vývoje současné Mazdy 3 Takeo Mariuchi sice odmítl oficiálně komentovat jak příchod verze MPS i v této generaci trojky (čímž ji de facto potvrdil), nicméně současně prozradil, že Mazda 3 a Mazda CX-5 využívají stejnou platformu a tedy z pohledu techniky není problém jakoukoli trojku vybavit systémem 4x4.
Rozhodnutí je tedy čistě na produktových plánovačích, protože Mazda 3 MPS byla dosud atraktivní zejména svou cenou, respektive poměrem cena-výkon a systém 4x4 by auto dost prodražil a změnil by se tak asi dost výrazně okruh potenciálních zákazníků. Současně s příchodem pohonu všech kol lze ovšem logicky očekávat i nárůst výkonu, takže je otázkou, pro jakou cestu se Mazda rozhodla, 4x4 se však zdá být v kontextu rozhovoru australského portálu Drive s technikem Mazdy velmi pravděpodobné. jasno by mělo být už v lednu příštího roku v Detroitu, tak "stay tuned".
Jaká Mazda 3 MPS by se líbila vám? Skutečně sportovní předokolka, ostrá čtyřkolka nebo spíše cestovněji laděná předokolka, popřípadě ležérnější 4x4?