Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čína by mohla být prvním trhem pro autonomní vozidla

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 16. 5. 2013 • 23:21
9
Autonomní vozidla, která mohou jet bez zásahu řidiče, se podle severoamerických analytiků rozšíří s největší pravděpodobností nejprve na rozvíjejícím se čínském trhu. Důvodem má být legislativa.

Vstup automatický řízených automobilů na trh se blíží, což velmi dobře dokumentují pokroky řady automobilek, z nichž se svým vývojem netají například BMW nebo Cadillac. Prodej těchto vozidel se s největší pravděpodobností rozběhne na plné obrátky nejprve v Číně, zatímco severoamerický trh bude hrát druhé housle.

Důvodem nejsou problémy s vývojem automobilů pro severoamerický a evropský trh nebo s nedostatečnou dopravní infrastrukturou, ale byrokratický právní systém, který v USA přináší řadu absurdních soudních pří. Právě samotní zákazníci zde mohou způsobit pomalejší nástup autonomních vozidel prostřednictvím nekonečných soudních sporů v případě účasti takového automobilu v dopravní nehodě.

Podle informací poskytnutých severoamerickým analytikem Jimem Hallem webu The Detroit News se má ideálním místem pro širší rozšíření autonomních vozidel stát Čína se svým stále se rozvíjejícím automobilovým trhem a řidiči nevyvolávajícími soudní spory při nehodách.

V USA sice již zavedlo několik států včetně Floridy, Nevady a Kalifornie zákony, umožňující použití autonomních vozidel v rámci výzkumu a vývoje v běžném provozu, ale ty mají být nahrazeny novými pravidly připravovanými v NHTSA.

Jedním z nejzásadnějších problémů má být určení zda je v případě nehody autonomního vozidla zodpovědný řidič, automobilka nebo dodavatel softwaru řídícího vůz. Tato a řada dalších otázek musí být vyřešeny ještě před vstupem autonomních vozidel na severoamerický trh a jejich řešení je nejsložitější právě pro období, kdy budou na silnicích i automobily řízené lidmi.

Podle dosavadních odhadů analytiků, automobilek a jejich dodavatelů se má masový vstup autonomních vozidel na trh odehrávat někdy kolem roku 2025, ale ještě dalších 10 až 15 let bude trvat než se obmění vozový park a silniční provoz tyto automobily ovládnou.

Související články

17. 5. 2013 00:34
autošofér vs. autopilot
@PlugIN: Stall recovery se trénuje. Je to minimálně doporučené, ale úroveň se různí - není ztráta vztlaku jako ztráta vztlaku. Součástí certifikace je i stall test, kdy testovací piloti cíleně vyvolají ztrátu vztlaku. Dělá se to opakovaně v různých konfiguracích. Mimo jiné tak demonstrují, že lze letadlo dostat zpět pod kontrolu.

Létání je určitě mnohem těžší, ale v těsné blízkosti většinou není do čeho narazit. Máš sice větší kupu problémů, ale relativně dost prostoru a času je zvládnout. V autě je toho mnohem méně, řešení bývají snadná, ale záleží na každém metru.

@shark11: Air France 447. Přišli o údaje o rychlosti, v důsledku čehož se vypnul autopilot a s ním několik pomocných systémů, které normálně mimo jiné hlídají, aby pilot neudělal pitomost. Pilotovi z nějakého důvodu unikne, co se děje, převezme řízení a připraví letadlo o vztlak. A celou cestu k zemi, ty dlouhé minuty (pád trval asi tři a půl minuty), nic moc nedělá, jen nechápe, jak může padat, proč se letadlo chová, jak se chová, a neví, kterým údajům věřit. Díky zmatku a absenci komunikace ani jeden ze zkušenější pilotů situaci nezachrání.

Nezkušený pilot, netrénovaný pro tuhle konkrétní situaci plus neexistující komunikace. Pro mne je to naprosto neuvěřitelná nehoda. Pilot se choval, jako by nevěděl, že FBW v tu chvíli pracoval v "alternate law" režimu (necitlivé vstupy). V "normal law" by mu to letadlo nedovolilo. Zdá se, že ani nevěřil tomu, že ztratil vztlak. Nevěděl, kterým údajům věřit, vibrace si vysvětloval příliš vysokou rychlostí (opakovaně chtěl snížit tah). Protože očividně neměli potuchu, co se děje (kdo by četl ta chybová hlášení, co plive počítač), neimplementovali patřičný postup (mám takový pocit, že natvrdo 85% tah, 5° sklon).

Zajímavý paradox byl, že měli tak ohromný úhel náběhu/ malou rychlost, že data byla považována za neplatná a varování se vypnulo. Když sklonil nos dolu, klesl úhel náběhu, data byla opět platná a rozeznělo se varování, že ztratili vztlak. Což je správně, ale tomuhle pilotovi, který očividně neměl ponětí, co se děje a co dělá, to určitě nepřidalo.
Avatar - T613
16. 5. 2013 21:53
autošofér vs. autopilot
Hlavní rozdíl je v tom, že autošofér se více přibližuje automatickému systému přistávání na letadlové lodi, respektive automatickému kopírování terénu, než klasickému autopilotovi v dopravním letadle
16. 5. 2013 20:30
Re: Tie systémy sú naozaj pre rozvojové krajiny ...
jj ono je strasne snadny hnout do 4 ruznych smeru treba s 200 tunovim letadylkem co si to straduje 800 >:D a ty zviratka jako ptaci jsou vlastne jen takovej strasak na piloty aby se taky neceho bali kdys letej jen tim vzduchem >:D

bez si aspon zkusit neco na opravdovej leteckej simulator, pak treba budes psat jinak o tom "vzduchu" jen z te spousty kontrolek a prepinacu se ti asi udela nevolno, a ver ze na ovladani audia to tam fakt nemaj

monitoring okoli je u auta snadnej, k tomu mame systemy jiz nejakej ten patek a na tomhle to fakt naznout nebude

ps > ty 4 smery jsou prave to co ovladani letadla mnohanasobne stezuje ;-)
16. 5. 2013 19:55
Re: inu
Nevidel by som to tak tragicky ....

Často stačí potlačiť knipel ...... získaš rýchlosť a tým i vztlak .....

Ale všetko sa dá pokaziť ... viď. katastrofa A-330 v roku 2009, kedy po vypnutí autopilota piloti zazmätkovali .... a napriek relatívne dosť veľa času a výšky sa rozpleštili o more .....a to boli profíci .....

Jednoducho vedeni vozidla sa vždy musí venovať vodič na 100 % ... a automat zvádza k tomu aby vodič "vypol" .... a už je nie je otázka či. .... ale kedy sa zabije ....
16. 5. 2013 19:48
Re: Tie systémy sú naozaj pre rozvojové krajiny ...
Neboj .... rozdielom chápem ....

Ale z hľadiska monitorovania okolia je jednoducho let vzduchom "brnkačka" ...

Jednoducho lietadlu nič neskočí náhle do trasy letu ....ani zviera, ani človek ......

a ten tretí rozmer má výhodu dvoch únikových smerov ... hore a dole .... čo vodič nemá ...

Okrem toho je pilot vždy dobre vycvičený profesionál .... nestačí mu nejaká kartička čo dajú takmer každému ....

A čo sa týka tých zhoršených podmienok .... to si sa trochu "sekol" .... zatiaľ čo lietadlá i pri zlom počasí padajú zriedkakedy ... na cestách je to pravidelne "spúšť" ....