Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čína v rámci obchodní války ztíží vývoz grafitu důležitého pro výrobu baterií

Ondřej Šámal
Diskuze (118)

Závislost na ropných velmocích možná vyměníme za tu na Číně. Ta totiž vedle vlastnictví obrovských nerostných zásob ovlivňuje také trh s trakčními akumulátory, v jejichž produkci je světovou špičkou. Ostatně první náznaky vidíme již dnes.

Elektromobilita s sebou nese mnohá pozitiva, ale také spoustu negativ. Zatímco fosilní paliva Evropa musí dovážet většinou z politicky málo stabilních zemí a států s nepříliš demokratickým zřízením, trakční akumulátory v elektromobilech jsou zase doménou Číny. Ta je jejich největším producentem, navíc na svém území, případně pod svou kontrolou má i velké množství nerostných surovin důležitých k výrobě zmíněných baterií.

Jednou z nich je například grafit v syntetické i přírodní formě, jehož vývoz Čína od prosince letošního roku administrativně omezí. Nově k jeho vývozu bude zapotřebí povolení. Investice ve Spojených státech a Evropě sice mají za cíl snížit grafitovou závislost na Číně, jedná se však o dlouhodobý a náročný proces.

Grafit se používá pro zvýšení měrné kapacity, snížení vnitřního odporu a tvoří majoritní podíl aktivních anodových hmot v akumulátorech. Naštěstí ho lze nahradit křemíkem, který má pětkrát vyšší měrnou kapacitu. Křemík ovšem trpí silnou objemovou roztažností v nenabitém stavu (rozdíl proti nabití dosahuje až devítinásobku), baterie proto musí být konstruována tak, aby objemovým změnám odolala.

Video se připravuje ...

Druhá nejlidnatější země světa ztížením exportu grafitu reaguje na omezení dovozu špičkových amerických čipů (třeba těch od společnosti Nvidia), které by v komunistické zemi mohly být použity ve zbrojním průmyslu či v rámci vývoje umělé inteligence, u níž panují obavy ze zneužití tamním totalitním režimem vůči vlastním občanům i cizím státům.

Evropská unie zase seriozně zvažuje zavedení celních poplatků na importované čínské elektromobily. U nich totiž panuje silné podezření, že nízkých cen tamní výrobci bezemisních modelů dosahují také díky skrytým štědrým dotacím ze strany čínské vlády, což je logicky zvýhodňuje před evropskými automobilkami zvyklými na mnohem tržnější prostředí. I tento zatím teoretický krok ovšem vyvolal nesouhlas u čínských vrcholných politiků. Zavedení cla by sice znamenalo narovnání pokřiveného postavení a ochranu místních značek před až dumpingovými cenami elektroaut z Číny, zároveň by ale nepochybně vedlo k odvetným krokům, jež by plán na faktický konec spalovacích motorů v EU v roce 2035 mohly v lepším případě o několik let posunout. Evropa totiž nemá dostatek nerostných surovin k výrobě trakčních akumulátorů, přičemž zaostává i v rámci výrobních kapacit baterií, byť se situace postupně zlepšuje.

Ondřej Šámal
Diskuze (118)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
27. 10. 2023 10:21
Re: Dobré ráno EU
Je to marný, stále kvoká :-)
26. 10. 2023 18:33
Re: Dobré ráno EU
a s pikapama jsi teda na kolika % globálních prodeju? Na 1,5%?

14 procent globálu maji EV.

Desitky tušíš se samozrejme vztahují k tematu BMW a MB.
Avatar - Barrichello
26. 10. 2023 15:23
Re: Dobré ráno EU
Desitíky tisíc to rozhodně nejsou, když jenom těch pikapů se prodá v USA a kanadě přes 2 miliony a víc jak 60% má motory V6 a V8....

Ale marný ti to vysvětlovat, když o tom nic nevíš....

Všichni kolem maj Oktávku a Hyundai I30, tak celej svět jezdí v R3 a R4 vid. :-)
26. 10. 2023 13:06
Re: Dobré ráno EU
Stale se bavíš o desítkách tisíc versus 80 mil globalni prodeje aut.

Jen s tebou ztrácím cas…
Avatar - Barrichello
26. 10. 2023 11:58
Re: Dobré ráno EU
Znovu ti opakuju, že to nejde zjistit.
Nikdo neví zda z plácnu 20 000 Mercedesů G je 19 978 AMG V8 nebo ne. Nikdo neuvádí prodeje dle motorizací, jistota je tak POUZE u modelů, které jinou verzi než V8 či V6 nemaj....

Když sme u MB G - Já teda vídám tady jenom ty V8. A to sme chudé česko
https://www.kurzy.cz/…i-utratu-mnohem/

Zajed si do Moskvy, Petrohradu, Dubaje, Pekingu, atd a počítej. Třeba si uděláš zajímavou statistiku :-) :-) :-) :-)

Nabo napiš všem prémiovým a výrobcům, kolik prodaj ve smých modelech motorů V8, V6, R6 a V12. Třeba ti odpoví...
A kolik těchto motorů ještě dodaj svým zakazníků vyrábějícím sportáky a malosériové vozy.