Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čína kritizuje rozhodnutí EK vyšetřovat čínské výrobce elektromobilů

ČTK
Diskuze (94)

Čínská vláda kritizuje rozhodnutí Evropské komise zahájit vyšetřování čínských státních dotací pro čínské výrobce elektromobilů a označila je za protekcionistické.

Peking varoval, že to bude mít negativní dopad na hospodářské a obchodní vztahy. Akcie čínských výrobců elektromobilů v reakci na oznámení vyšetřování klesly, upozornila agentura Reuters.

Šéfka EK Ursula von der Leyenová ve středu v projevu v Evropském parlamentu informovala, že Evropská komise se bude zabývat nízkými cenami elektromobilů z Číny, a obvinila Peking, že zaplavuje světové trhy elektromobily, jejichž ceny jsou uměle nízké díky obrovským státním dotacím. Přezkum, který by mohl vyústit v zavedení sankčních cel, vyvolal varování analytiků před odvetnými kroky ze strany Pekingu a také nesouhlasnou reakci vedoucích pracovníků čínského průmyslu, kteří tvrdí, že konkurenční výhoda tohoto odvětví nebyla způsobena dotacemi.

Vyšetřování "je otevřeným protekcionistickým aktem, který vážně naruší a pokřiví globální automobilový průmysl a dodavatelský řetězec, včetně EU, a bude mít negativní dopad na ekonomické a obchodní vztahy mezi Čínou a EU," uvedlo čínské ministerstvo obchodu v prohlášení. Dodalo, že Čína bude věnovat velkou pozornost ochranářským tendencím EU a následným krokům a důrazně hájit legitimní práva a zájmy čínských společností.

Analytici Eurasian Grop varovali, že pokud Brusel nakonec uvalí cla na dotované čínské elektromobily, Peking pravděpodobně zavede protiopatření, které poškodí evropský průmysl.

Šéf čínského svazu osobních automobilů CPCA Cchuej Tung-šu na síti WeChat uvedl, že je proti vyšetřování, a vyzval EU, aby se na vývoj v odvětví dívala objektivně a aby "svévolně nepoužívala" ekonomické nebo obchodní nástroje. Dodal, že cena automobilů vyrobených v Číně a vyvážených do Evropy je obecně téměř dvojnásobná proti ceně, za kterou se prodávají v Číně.

Jeho slova potvrzuje průzkum agentury Bloomberg. Ta dnes upozornila, že nízké náklady na výrobu elektromobilů v Číně nejvíce v EU využívá francouzský Renault, který již několik let prodává nejdostupnější evropský elektromobil Dacia Spring. Cena vozu vyráběného v čínské provincii Chu-pej začíná ve Francii na 20.800 eur (509.000 Kč) a po započtení státní dotace je o 5000 eur nižší. Čínští výrobci pak prodávají své vozy v EU mnohem dráž než doma. Model BYD Dolphin ve Francii stojí 28.990 eur, v Číně vyjde v přepočtu na 15.200 eur. Vůz MG ZS se v Německu prodává za 31.310 eur což je zhruba jednou tolik, než kolik stojí v Číně. Model Zeekr X v Německu stojí 44.990 eur, v Číně vyjde na 24.700 eur, a Polestar 2 je v Německu o 10.000 eur dražší než v Číně, stojí 48.990 eur.

Video se připravuje ...

Vyšetřování, které iniciovala Evropská komise a které nevychází ze stížnosti firem z odvětví, přichází v době, kdy jsou vztahy mezi EU a Čínou napjaté. Mohou za to vztahy Pekingu s Moskvou po invazi na Ukrajinu a snahy EU méně se spoléhat na druhou ekonomiku světa, která je zároveň největším obchodním partnerem bloku.

Představitelé EU se domnívají, že čínští výrobci elektromobilů snižují ceny svých modelů na evropském trhu o přibližně 20 procent. EK uvedla, že podíl čínských vozů na prodeji elektromobilů v EU vzrostl na osm procent a do roku 2025 by mohl dosáhnout 15 procent.

Loni měla Čína na globálním vývozu elektromobilů podíl 35 procent. To bylo o deset procentních bodů více než v předchozím roce, ukázaly údaje amerického Centra pro strategická a mezinárodní studia (CSIS). Většina těchto vozů a baterií, kterými jsou pohaněné, směřovala do Evropy. V Evropě pak bylo loni 16 procent prodaných baterií a elektromobilů vyrobeno v Číně.

Údaje CSIC však také ukázaly, že největším vývozcem elektromobilů z Číny je americký gigant Tesla. Od ledna do dubna 2023 měla Tesla na vývozu elektromobilů z Číny podíl 40,25 procent. Loni to bylo 36,5 procenta.

ČTK
Diskuze (94)

Doporučujeme

Avatar - Ondore
19. 9. 2023 21:08
Re: Pro některé nechápavé znovu
Rád Ti to poviem, ale najprv mi prosím povedz, koľko tej elektriny potrebujeme na nabíjanie elektromobilov. OK, najprv mi stačí vedieť, koľko elektriny denne potrebuje jedno EV a potom mi povedz, koľko ich celkovo potrebuješ nabíjať dnes, zajtra, o 10 rokov atď.
Avatar - Barrichello
19. 9. 2023 11:33
Re: Vyhoda EV
Nefungují, příjmy z ropy stoupaj, vývoz stoupá a stoupá výroba zbraní a dovoz komponent přes čínu a překupníky.
Stoupá vývoz obilí, LNG atd

To že vyváží méně zemního plynu je evidentně zatím nepoložilo. Jinak stoupá i ruský trh s auty, v srpnu byl na převálečných číslech... O kšefty tak akorát přišla Evropa, kterou briskně nahradil čínan.

Rubl není až tak podstatný jak si myslíš...
Avatar - Barrichello
19. 9. 2023 11:32
Re: Vyhoda EV
Však nechce, krom pár našenců z řad milenálů + násilně tlačené EV pro banky, velké firmy aby jako byli eco fiendly a státní instuce a úřady. A ono všechno dohromady pár milionů kusů udělá.....

Pro vás je zásadní prhra, že ty auta nechtějí ti bohatí co maj peníze a dál kupují benzínové a naftové Cayenne, Range Rovery, Lamba urusy, MB G, Rollsy, Bentley, BMW X5 a X6, Escalade, Navigatory, Panamery, S-klasse, BMW 7er, A8 atd atd a nikdo nekupuje Tesly S a X :-)
19. 9. 2023 10:50
Re: Vyhoda EV
Sankce nefunguji a rubl neklesa….
19. 9. 2023 10:49
Re: Vyhoda EV
Hele ale prece tu cely roky tvrdis ze EV nikdo nechce.