Číňané hladoví po autech, a to nejen po osvědčených značkách
Zatím stále za Evropou
Ačkoliv je Čína v automobilovém světě skloňována stále častěji, v prodejních statistikách se tamní trh ještě stále drží za Evropou. To ovšem nebude trvat dlouho - při růstu prodejů v jedné z nejlidnatějších zemí světa. Za devět letošních měsíců se v Číně prodalo 4,4 milionu nových osobních vozidel, převážně vyrobených právě v této zemi. To je o 45,3 % více než za stejné období loňského roku. Nárůst pokračoval i ve třetím čtvrtletí Tato čísla hlásí světově uznávaný zdroj JATO Dynamics.
Pojízdné rakve..? Jak pro koho
Ačkoliv evropští zákazníci valný zájem o vozy čínské provenience nejeví, a to například kvůli hrozivým výsledkům crashtestů, situace na asijském trhu je už jiný příběh. Při pořizování svého prvního vozu se Číňané stále častěji rozhodují pro domácí producenty s velice agresivní cenovou politikou. Není také bez zajímavosti, že čínské nárazové zkoušky jsou mírnější než evropské nebo americké, takže Číňané se před domácími spotřebiteli nemusí tolik červenat jako na vyspělých trzích. Navíc se i v ohledu bezpečnosti tamní producenti stále lepší (Brillance BS4, který se bude prodávat i na našem trhu má za cíl získat nejméně tři hvězdičky v testech Euro NCAP).
Světové automobilové giganty může zatím těšit fakt, že zájem neklesá ani o osvědčené vozy zavedených značek. Mezi nimi kraluje Volkswagen, kterému se za devět měsíců letošního roku podařilo na tamním trhu prodat o 30 % více vozů než ve stejném období vloni.
Rekordní růst však zaznamenali i čínští producenti, kteří se od svých (nejen) evropských kolegů rychle učí (patentují pokročilé technologie a kopírují je se stále větší zručností). Zájem o vozy Brilliance vzrostl za devět měsíců roku 2007 o 516 % oproti stejnému období vloni. Čínská automobilka Chery poskočila od ledna do září v prodejích na domácím trhu o 43,1 % v porovnání s rokem 2006. Dařilo se i japonské Toyotě – ta si za stejnou dobu polepšila o 61,5 %. Dvojka na čínském trhu – Wuling – nedal k dispozici čísla za rok 2006, a tak není s čím výsledek porovnávat.
Nejprodávanějším modelem je Wuling Light a jeho odvozené verze
Jména, která v Evropě rozhodně běžně neuslyšíte mají v Číně zvuk. Nejprodávanějším autem se v roce 2007 zřejmě stane Wuling Light (také ve verzi Sunshine a City Breeze). Za devět měsíců letošního roku se jej prodalo 345.568 kusů. Druhým nejoblíbenějším autem je pro Číňany Chana Green Star (od ledna do září 2007 se jej prodalo 180.148 kusů). Pozice zavedených světových producentů reprezentuje na třetím místě Volkswagen s modely Santana a Santana 3000, které jsou však odvozeny z již vyběhnutých generací modelu Passat (první Santana je založena na Passatu druhé generace – tedy technice z počátku 80. let). Prodejnost těchto vozů s německými kořeny dosáhla za tři čtvrtletí letošního roku 153.556 kusů. Rekord si však připsali i japonští producenti s vozidlem Toyota Camry, které se oproti loňským třem čtvrtletím letos prodalo o 410,1 % více.
Značka/Model | 3. čtvrtletí 2007 | 3. čtvrtletí 2006 | Změna | Leden – září 2007 | Leden – září 2006 | Změna |
WULING LIGHT/SUNSHINE/ CITY BREEZE | 95.846 | Výrobce nedodal údaje | - | 345.568 | Výrobce nedodal údaje | - |
CHANA GREEN STAR | 45.447 | Výrobce nedodal údaje | - | 180.148 | Výrobce nedodal údaje | - |
VOLKSWAGEN SANTANA/ SANTANA 3000 | 44.060 | 35.218 | +25,1 % | 153.556 | 118.817 | +29,2 % |
BUICK EXCELLE | 47.600 | 40.557 | +17,4 % | 138.927 | 127.485 | +9,0 % |
VOLKSWAGEN JETTA | 52.794 | 47.877 | +10,3 % | 135.772 | 130.777 | +3,8 % |
TOYOTA CAMRY | 43.549 | 20.548 | +111,9 % | 124.213 | 24.352 | +410,1 % |
CHERY QQ | 36.774 | 27.252 | +34,9 % | 106.169 | 93.163 | +14,0 % |
FAW N3 | 30.244 | 32.219 | -6,1 % | 98.420 | 126.014 | -21,9 % |
HAFEI ZHONGYI/MINYI | 22.391 | Výrobce nedodal údaje | - | 92.474 | Výrobce nedodal údaje | - |
HONDA ACCORD | 27.285 | 26.081 | +4,6 % | 91.728 | 88.416 | +3,7 % |
Zákazníci v této obří asijské zemi dávají přednost vozidlům nižší střední třídy, která tvoří 27,4 % objemu nových prodaných osobních aut. Druhým nejoblíbenějším segmentem je vyšší střední třída, která tvoří 20,9 % prodejů. Na třetím místě jsou pak minivany se 17,89 %.