Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Farizon SV
Farizon SV
Farizon SV
Farizon SV
52 Fotogalerie

Čínské dodávky Farizon vstupují na český trh. Umí luxus i nízkou cenu

Marek Bednář

Mladičká čínská značka Farizon vstupuje na český trh s dodávkami V6E a SV. Obě jsou elektrické a rovnou stihly překvapit v nejednom ohledu.

Je-li jedna věc, kterou se čínský automobilový svět vyznačuje, je to bez debat obrovské množství značek, které vznikají a zanikají jak na běžícím páse. Jednou z nich je i Farizon, značka, která není ani deset let stará – v roce 2016 ji s cílem prodávat užitková auta založil koncern Geely.

Právě tato značka vstupuje na český trh se dvěma elektrickými dodávkami, které se novinářům představily na tiskové konferenci, organizované importérem Auto Wallis. Ten působí na trzích střední Evropy a Balkánu a kromě Farizonu, Isuzu či Ssangyongu prodává vozy i řady evropských značek, jako je JLR, BMW, Opel či Renault.

Luxusní SuperVan

Ta větší ze dvou představených dodávek se jmenuje SV, tedy SuperVan. Přišla na trh globálně na podzim roku 2024 a už stihla od Euro NCAP získat ocenění Platinum za bezpečnostní výbavu. Ta je totiž kromobyčejně bohatá na to, že se bavíme o furgonu, a navíc je všechna ve standardu.

K mání bude pouze jedna výbavová verze, která obsahuje kromě povinné elektroniky také adaptivní tempomat či radarové sledování mrtvých úhlů. Dále obsahuje kožený vyhřívaný volant, vyhřívané a ventilované sedačky, automatickou klimatizaci či 360° kamerový systém.

Také je standardem B-sloupek integrovaný do pravých předních dveří spolu s bezpečnostním pásem. Důvodem je, že základní provedení má částečně otvírací přepážku mezi kabinou a nákladovým prostorem, aby bylo možné přepravovat dlouhé věci. Pevná přepážka, jako na fotkách u prezentovaného kousku, je k mání volitelně, ovšem situace B-sloupku se nemění.

Na palubě jednoho zaujmou povrchy a materiály, které by člověk u dodávky nečekal. Začíná to už perforovaným čalouněním sedaček – kdo tu bude jezdit ve špinavých montérkách, je pro něj v podstatě nutností pořídit sedačkám nějakou dodatečnou ochranu před ušpiněním. Obecně interiér působí, jako by měl patřit prémiovce, nikoliv pracovnímu nástroji, takže jeho trvanlivost je otázkou.

Příjemně však překvapuje prostor pro kolena prostředního člena osádky, kterému nepřekáží výrazná středová konzole. Když tu nikdo nesedí, je k dispozici šuplík s prostorem pro mobil a držáky nápojů a o patro níž výklopná přihrádka. Líbí se mi také madla na A-sloupcích, usnadňujících nastupování, ovšem dvojitý A-sloupek omezuje výhled dopředu doleva o poznání víc než u podobně řešeného Volkswagenu ID. Buzz.

Farizon SV má kompletně LEDkové osvětlení a jeho příď se otvírá na dvě části. Standardně výklopný je panel mezi světlomety, kudy se dostanete k hrdlům nádrží provozních kapalin, druhým krokem je možnost vyjmutí panelu pod světly, je-li třeba nějakého servisu či seřízení světlometů; šrouby k jejich ovládání jsou dostupné až pod tímto krytem. Přední LEDky jsou reflektorové a nastavují se zcela manuálně; v interiéru je vlevo od volantu kolečko.

Nákladový prostor má zcela rovnou podlahu bez schodu u pravých posuvných dveří s několika oky k upevnění nákladu už ve standardu, stejně jako částečné obložení stěn. Zadní vrata, standardně otevíraná až do 270° úhlu, nemají pevnou aretaci. Automobilka věří, že masivní panty vrata podrží dostatečně i v silném větru.

Zajímavostí SV je kompletně elektronicky řízená technika. Jeho skateboardová platforma využívá technologie drive-by-wire, steer-by-wire i brake-by-wire. Podle importéra to výrazně snižuje počet pohyblivých dílů, hmotnost vozu i servisní složitost.

Ceník Farizon SV
KaroserieBaterieCena bez DPH
L1H149 kWh1.019.975 Kč
 67 kWh1.091.145 Kč
 83 kWh1.172.745 Kč
L1H267 kWh1.116.645 Kč
 83 kWh1.198.245 Kč
L2H167 kWh1.124.295 Kč
 83 kWh1.205.895 Kč
L2H267 kWh1.147.500 Kč
 83 kWh1.241.850 Kč
L2H367 kWh1.257.150 Kč
 83 kWh1.328.550 Kč
L3H383 kWh1.346.400 Kč
 106 kWh1.448.400 Kč

Pracovní V6E

Menší a už od pohledu levnější dodávkou je V6E. Nenechte se zmást, nemá pod kapotou šestiválec, je to opět „elektrika“. Jde o model z rodiny Farizon Sing-siang, třebaže toto označení v Česku nepoužívá, a na čínském trhu je už od roku 2022.

Na rozdíl od SV je to i interiérem ryze pracovní auto, ovšem to neznamená, že by výbava kabiny byla ošizená. Kromě povinné elektroniky dle pravidel GSR2 je tu automatická klimatizace, couvací senzory, vyhřívaná sedadla, volant i zrcátka, která mají také elektrické nastavování. Také jsou i zde dva displeje, jeden pro infotainment a druhý coby přístrojový štít. Veškeré osvětlení kromě světel pro denní svícení tu obstarávají žárovky.

Do kabiny se tu hůře nastupuje, a to z několika důvodů. Jednak, je tu samozřejmě méně místa; celý vůz je menší. Dále chybí madla na A-sloupcích. A hlavně, do kabiny pod sedačkami poměrně výrazně zasahuje baterie; sedačky jsou namontované na ní. Proto je náročné tu složit nohy.

Nákladový prostor má hliníkovou podlahu a obložení bočnic do půlky výšky a zadní vrata, dělená 3:2, se otvírají také do úhlu až 270°. Na konci k jejich aretaci slouží magnety, v 90 stupních se dají zajistit kolíčky jako stará kastlová okna.

Farizon SV a V6E
Základní technická dataV6ESV
Pohonzadnípřední
Nejvyšší rychlost110 km/h135 km/h
Baterie42 kWh, LFP49, 66, 67, 83, 106 kWh, LFP i NMC
Kombinovaný dojezd (WLTP)195 km200-359 km
Kombinovaná spotřeba (WLTP)-24,4-29,1 kWh/100 km
Nabíjení DC50 kW100 kW
Rozvor náprav-3.100, 3.600, 3.850 mm
Délka4.855 mm4.990, 5.490, 5.995 mm
Šířka1.730 mm1.980 mm
Výška1.985 mm1.980, 2.180, 2.500 mm
Délka nákl. prostoru2.800 mm2.690, 3.190, 3.695 mm
Šířka nákl. prostoru1.600 mm1.795 mm
Výška nákl. prostoru1.270 mm1.440, 1.640, 1.960 mm
Objem nákl. prostoru5.900 l6.900-13.000 l
Provozní/nejvyšší hmotnost1.565/2.715 kg2.020-2.425/3.500 kg
Cena bez DPH762.450 Kč(viz ceník výše)

Záruka až 300 tisíc kilometrů

Farizon V6E ohromuje zárukou na baterii – trvá 300 tisíc kilometrů nebo 72 měsíců na to, že její kapacita neklesne pod 70 %. Na vozidlo je záruka 100 tisíc km nebo 36 měsíců, na elektrický systém kromě baterie je 200 tisíc km nebo 60 měsíců. U modelu SV je záruka na baterii 96 měsíců nebo 200 tisíc kilometrů, na celé vozidlo je záruka na stejný proběh a 60 měsíců.

Automobilka má v současnosti dva prodejce v Česku – v Praze a v Ostravě. Postupně se mají přidávat další, a to pravděpodobně u partnerů Auto Wallis. Dodání nového vozu je podle zástupců importéra otázkou měsíce, je-li dostupný skladový kus v centrálním skladu v Maďarsku; kdyby se zadával nový kus do výroby, bylo by to zhruba půl roku.

S dostupností náhradních dílů je to podobné – nebudou se vozit z Číny, nýbrž z maďarského skladu. Druhý sklad vzniká v Nizozemí a jakmile bude fungovat, české servisy budou moci pro díly „sahat“ do obou.

Video placeholder
Martin Vaculík a Fiat Ducato: Toto je nejspolehlivější dodávka současnosti • Auto.cz