Renault a Volvo spojily síly pro elektrododávky, výroba začne za rok a půl
Trojice elektrických dodávek Flexis stojí na společné platformě, vyvinuté schválně tak, aby fungovala co nejlépe v lehkých užitkových vozidlech. Chce být Teslou užitkových aut. Doložnost je však zatím otázkou.
Koncept elektrické dodávky Estafette, kterou Renault odhalil v září loňského roku, má pokračování. Flexis, společný projekt Renaultu s Volvo Truck a francouzské logistické společnosti CMA CGM, představuje k estafette další dvě elektrické dodávky podobného designu.
Jejich klíčovým prvkem je společná „skateboardová“ platforma, vyvinutá přímo pro dodávky. To znamená nízkou nakládací hranu, co nejlepší flexibilitu konfigurace interiéru i karoserie a dlouhý dojezd. Jinými slovy, dojezd použitelný s plně naloženým vozem.
Největším ze tří modelů je stroj zvaný Step-In Van, volně přeloženo „dodávka, do které lze vstoupit“. Ten nápad představil už koncept – jde o to, že uvnitř je jen jedno místo k sezení a do nákladového prostoru je přístup i z kabiny řidiče. Ta má, stejně jako nákladový prostor, světlou výšku 1,9 metru, a tak se tu většina lidí nebude muset hrbit.
Prostřední model, nazvaný Cargo Van, je malou dodávkou se skutečnou nákladní skříní na zádi. Má sloužit k doručování na tzv. poslední míli ve městech a výhodou skříně je, že ji lze snadno vyměnit za jinou, či dokonce za otevřenou korbu nebo chladírenskou nástavbu.
A konečně, tzv. Panel Van je klasický furgon s jednolitou karoserií od místa řidiče až po zadní křídlové dveře. Stejně jako u cargo vanu se nelze ubránit dojmu, že se jeho designéři nechali vpředu inspirovat Volkswagenem ID. Buzz.

Dojezd vozů na jedno nabití se bude samozřejmě lišit podle toho, o kterou verzi půjde a jak bude naložená, Renault však slibuje až 450 km v městském prostředí. Kapacita baterie zatím není známá, nabití na 80 % však má zabrat 20 minut. Pro všechny verze existuje také jednotný pohon, dvousetkoňový elektromotor umístěný na přední nápravě.
Co jsme se zatím nedozvěděli, jsou užitečné hmotnosti jednotlivých verzí. Právě s nedostatečnou doložností totiž elektrododávky v současné době bojují nejvíc a vedle pořizovací ceny je to jeden z hlavních důvodů, proč doručovatelským furgonům pořád dominuje nafta.
Výroba má začít zhruba v polovině roku 2026 v továrně Renaultu ve francouzském Sandouville, v níž dnes vzniká trafic a jeho sourozenec Nissan Primastar. Automobilka má od řady dodávek Flexis velká očekávání, označuje je Teslou užitkových vozidel.