Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault a Volvo spojily síly pro elektrododávky, výroba začne za rok a půl

Flexis
Flexis Cargo Van
Flexis Cargo Van
Flexis Cargo Van
36 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (20)

Trojice elektrických dodávek Flexis stojí na společné platformě, vyvinuté schválně tak, aby fungovala co nejlépe v lehkých užitkových vozidlech. Chce být Teslou užitkových aut. Doložnost je však zatím otázkou.

Koncept elektrické dodávky Estafette, kterou Renault odhalil v září loňského roku, má pokračování. Flexis, společný projekt Renaultu s Volvo Truck a francouzské logistické společnosti CMA CGM, představuje k estafette další dvě elektrické dodávky podobného designu.

Jejich klíčovým prvkem je společná „skateboardová“ platforma, vyvinutá přímo pro dodávky. To znamená nízkou nakládací hranu, co nejlepší flexibilitu konfigurace interiéru i karoserie a dlouhý dojezd. Jinými slovy, dojezd použitelný s plně naloženým vozem.

Největším ze tří modelů je stroj zvaný Step-In Van, volně přeloženo „dodávka, do které lze vstoupit“. Ten nápad představil už koncept – jde o to, že uvnitř je jen jedno místo k sezení a do nákladového prostoru je přístup i z kabiny řidiče. Ta má, stejně jako nákladový prostor, světlou výšku 1,9 metru, a tak se tu většina lidí nebude muset hrbit.

Prostřední model, nazvaný Cargo Van, je malou dodávkou se skutečnou nákladní skříní na zádi. Má sloužit k doručování na tzv. poslední míli ve městech a výhodou skříně je, že ji lze snadno vyměnit za jinou, či dokonce za otevřenou korbu nebo chladírenskou nástavbu.

A konečně, tzv. Panel Van je klasický furgon s jednolitou karoserií od místa řidiče až po zadní křídlové dveře. Stejně jako u cargo vanu se nelze ubránit dojmu, že se jeho designéři nechali vpředu inspirovat Volkswagenem ID. Buzz.

Video placeholder
Koncept Renault Estafette • Zdroj: Renault

Dojezd vozů na jedno nabití se bude samozřejmě lišit podle toho, o kterou verzi půjde a jak bude naložená, Renault však slibuje až 450 km v městském prostředí. Kapacita baterie zatím není známá, nabití na 80 % však má zabrat 20 minut. Pro všechny verze existuje také jednotný pohon, dvousetkoňový elektromotor umístěný na přední nápravě.

Co jsme se zatím nedozvěděli, jsou užitečné hmotnosti jednotlivých verzí. Právě s nedostatečnou doložností totiž elektrododávky v současné době bojují nejvíc a vedle pořizovací ceny je to jeden z hlavních důvodů, proč doručovatelským furgonům pořád dominuje nafta.

Výroba má začít zhruba v polovině roku 2026 v továrně Renaultu ve francouzském Sandouville, v níž dnes vzniká trafic a jeho sourozenec Nissan Primastar. Automobilka má od řady dodávek Flexis velká očekávání, označuje je Teslou užitkových vozidel.

Vstoupit do diskuze (20)