Čínské robotaxíky na západě? Špiony s kamerami zde rozmístí všem známá firma
Důvěřovali byste čínskému robotníkovi? Důvěru nečínského obyvatelstva brzy otestuje Uber, který využije autonomní vozy technologické firmy Baidu. Evropa v první vlně není, už i zde ale robotické taxíky z východu jezdí.
Že mají čínské vozy pokročilé funkce autonomního řízení, je už známý fakt i pro Evropany. Sami jsme si ostatně jeden takový v Číně zkusili a úspěšně nás převezl přes celé město. Do Evropy se tyto systémy zatím moc nehrnou, což mnohé místní obyvatele jistě těší. Důvěra v robotické vozy s původem v čínské diktatuře je pochopitelně nízká a mluví se i o bezpečnostní hrozbě.
Armádu čínských špionů k nám ale zřejmě nasadí Uber, který se dohodl s čínskou firmou Baidu na využití její platformy. Baidu je čínská obdoba Google, která začala s vyhledávačem na internetu a přerostla v gigantickou technologickou firmu, která dnes i produkuje vlastní autonomní vozy.
Baidu má pro tyto účely vlastní vůz nazvaný Apollo RT6, který si samo vyvinulo. Protože ale nemá vlastní licenci na výrobu vozů, ani továrnu, produkci dostala na starost automobilka JMC, kterou ze 32 % vlastní americký Ford. Vůz dostal tvar na pomezí SUV a MPV a překvapuje cenou v přepočtu jen 603.000 Kč.
Apollo RT6 bylo postaveno na platformě E/E a již od začátku byl vůz vyvíjen specificky jako autonomní. K tomu má 40 senzorů, včetně 5 lidarů. Díky tomu má být schopné autonomie až na úrovni 4. Ve více než 4,7 metrů dlouhém voze jsou čtyři místa, a může být zcela bez volantu. Auto pohání vepředu umístěný elektromotor o výkonu 110 kW, a energii dodává LFP baterie blíže nespecifikované kapacity, schopná rychlé výměny ve speciálních stanicích.
Podle zprávy Baidu z minulého podzimu už taxíky tehdy odjezdily více než 7 milionů jízd s pasažéry a najezdily přitom přes 32 milionů kilometrů. Tou dobou jich na cestách už bylo kolem 1000 kusů, v 10 různých městech Číny. Baidu chtělo systém zkoušet i v USA, kvůli bezpečnostní hrozbě to ale tamní úřady zatrhly.
Uber má využívat šestou generaci systému od Baidu, mělo by tedy jít o nejnovější varianty vozu RT6. Jako první mají být nasazeny v Asii a na středním východě, mluví se ale i o Americe a Evropě. „Jsme odhodláni přinést výhody technologie autonomního řízení více lidem na více trzích, a partnerství s Uberem představuje významný milník ve vývoji naší technologie na globální úrovni,“ uvedl Robin Li, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Baidu.

Robotaxíky se už dnes dá svézt třeba v Německu, kde je v rámci projektu Kira nasadila firma Deutsche Bahn. Využívá k tomu šest vozů Nio ES8 první generace, které dostaly systém autonomního řízení od společnosti Mobileye, spadající pod Intel. Každý vůz je vybaven devíti lidary, třinácti kamerami a šesti radary, mimo jiné i v nástavbě na střeše. Kamery a lidary zde fungují nezávisle na sobě, takže pokud jeden systém selže, druhý je schopen jej nahradit.
Zdroj: Cnevpost, zdroj foto: Baidu, zdroj videa: Baidu