Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čínský CATL představil novou LFP baterii, dojezd 400 km slibuje za 10 minut

Ondřej Mára
Diskuze (89)

Výroba nových baterií by měla začít koncem roku, na trh by se měly dostat v prvním čtvrtletí roku 2024.

Čínská společnost CATL, která patří k největším výrobcům baterií a patří mezi hlavní dodavatele společnosti Tesla, se pochlubila novými LFP (Lithium-železo-fosfátovými) bateriemi, které by měly nabídnout působivé vlastnosti. Nová baterie dostala název Shenxing a přináší řadu inovací.

Podle kolegů z CarNewsChina, kteří na zprávu upozornili, by nové baterie měly mít novou grafitovou anodu, nové složení elektrolytu, tenčí a bezpečnější oddělovač a také lepší přenos iontů. U baterie mělo dojít k omezení zahřívání a je vybavena novým systémem managementu.

Video se připravuje ...

Podle výrobce by nová baterie měla být vhodná pro použití v jakémkoliv typu automobilu, jako první ji pak zřejmě použije společnost Avtar, jež by měla být společným podnikem společností CATL, Changan a Huawei.

Nová LFP baterie má elektromobilů nabídnout dojezd kolem 700 kilometrů, ještě zajímavější je však její podpora „super-rychlého“ nabíjení, díky kterému by mělo být možné získat dojezd až 400 kilometrů za pouhých 10 minut – samozřejmě u dostatečně rychlé nabíječky. Díky podpoře rychlonabíjení je ostatně oficiální název: Shenxing Superfast Charging Battery.

Společnost CATL se dále pochlubila, že se jedná o vůbec první LFP baterii, která podporuje rychlonabíjení označované 4C. Baterie by navíc měla podávat slušné výkony i v nízkých teplotách, které se jinak LFP bateriím příliš nelíbí. I při -10 °C by tak nabíjení na 80 % mělo trvat jen kolem 30 minut. Nízké teploty by navíc neměly mít vliv ani na akceleraci vozu.

Výroba nové baterie by měla být zahájena koncem tohoto roku, během prvního čtvrtletí roku 2024 by pak nový typ baterie měl být komerčně dostupný.

Jak dodává web CarNewsChina, společnost CATL patří k nejvýznamnějším výrobcům baterií na světě, který se vývoji LFP baterií věnuje dlouhodobě. Tyto baterie sice nemají nejvyšší energetickou hustu, nevyžadují ale žádný kobalt, nikl ani mangan, což snižuje jejich cenu. Není tedy divu, že na tyto baterie přechází stále více výrobců, včetně Tesly.

Ondřej Mára
Diskuze (89)

Doporučujeme

Avatar - Ondore
25. 8. 2023 13:48
Re: Game changer
Pokračovanie, zrejme som prekročil maximálnu dĺžku:
Doplnené: Teraz len hypotéza a chemik by to asi vedel na prvú dobrú, ale ktokoľvek viete, tak povedzte - dá sa pôvodná batéria, ktorú vymyslel Akira Yoshino (posledný z trojice nobelistov) nazvať LCO? Lebo ak áno, tak toto je názov pre "tradičné Li-Ion" a ktorý by sa mal v ich označení používať.
Avatar - Ondore
25. 8. 2023 02:24
Re: Game changer
Najprv sem dám začiatok z čoho táto debata vznikla, nech máme kontext o čom hovoríme.

Othello tvrdil, že sa nedá postaviť battery pack s vyššou kapacitou, ak použijem chémiu s nižšou energetickou hustotou. Pokúšal som sa mu vysvetliť, že môžeme, len tie battery packy budú mať iné rozmery a inú váhu, zjednodušene tu: "ak má LFP batéria energetickú hustotu 160 Wh/kg a Li-Ion má 270 Wh/kg, tak to znamená, že ak chcem vyrobiť batériu o kapacite 60 kWh, tak jedna batéria bude vážiť (60.000/160) 375 kg a druhá (60.000/270) 222 kg."
Všimni si prosím, že som použil konkrétne hodnoty - údaje som našiel v CATL správach ako pripravované modely pre 2024 a kým v prípade LFP máme všetci jasno, pri druhej hovoril o upravenom zložení Li-Ion. Nešpecifikovali ho oni, neviem to ja, môžeme len špekulovať.
Do toho vstúpil Renoo: "LFP je baterie typu Li-Ion. Vždyť je to přímo v názvu tý LFP." a k tomu si sa pridal Ty v podstate v rovnakom duchu. S vami obomi som súhlasil a vysvetľoval, že nie je Li-Ion ako Li-Ion a treba ich rozlišovať.

A poďme odpovedať na Tvoje body:
1, 2 Odpovedal som na to opakovane Tebe aj Renoo-vi. Skúsme sa tváriť, že sa navzájom počúvame, ok?
3 Nikde som nepovedal, že LFP nie je Li-Ion a nemám žiadnu potrebu dávať tomu nejaký názov, ono to už svoj názov má - LFP
4 Dal som Ti konkrétny link miliónov stránok, ktoré preberajú, či je lepší Li-Ion alebo Lithium Polymer, neťahaj sem ďalšie a ďalšie veci. Toto zhrniem na konci.
5 Mám dva VŠ tituly, študoval som elektrotechniku a ekonómiu. Dovolím si predpokladať, že o chémii (batérií) nevieme dosť ani jeden.
6 Jasné, že je, rovnako ako ostatné, nikdy som netvrdil opak.
7 Povedal som áno.
8 A tu už to zase prekrúcaš - ja nehľadám názov pre Li-Ion, ja hľadám názov pre "tradičný Li-Ion" - vrátim sa k tomu na konci.
9 NMC má svoj názov, necítim potrebu zahrnúť ho do škatuľky "tradičný Li-Ion". Je to nová chémia s novými vlastnosťami, ktorá prišla o koľko - o 20 rokov neskôr? Čo je na ňom tradičné? Čo tak volať tieto baterky NMC?
10 NCA, NMC, LMO,... - platí čo som povedal v bode 9 a taktiež tam žiadnu "tradičnú Li-Ionku" nevidím. Ale hlavne nevidím, kde som niečo také tvrdil a prečo mi to prisudzuješ, tušáka mám, "moju tradičnú Li-Ionku" sa pokúšaš napasovať na všetky nové - tie, ktoré už názvy majú. Opäť - tie už sú navzájom odlíšené, tak to nemiešaj do jednej kopy.
Ako si predstavujem pod pojmom "tradičná Li-Ion batéria"? Už som to písal, ale zopakujem Ti to na záver v poslednom odstavci, ak to stále nebolo dosť jasné, ok?
11 Výborne hovoríš, súvislo! So zlou dedukciou ako to vidím ja, ale konečne sa dostávaš k tomu, na čo ja od začiatku hľadám riešenie. Ak tá baterka napríklad v bajku používa chémiu, ktorá je iná a tá nová chémia jej prináša nejaké nové vlastnosti, tak tú batériu nazývajme tým menom - napríklad LMO battery, aby užívatelia vedeli, že im do bajku za 5.000 € nedali nejakú shit baterku, ktorá z pohľadu chémie nemá šancu dať viac ako 200 nabití. Vo vŕtačke druh baterky dokáže rozdeľovať, či je to náradie pre hobbíkov alebo profíkov, ľudia by na baterkách mali mať napísané viac, ako len "Li-Ion" nemyslíš?
12 A tu mi opäť podsúvaš mi niečo, čo som nikdy netvrdil.

Takže na záver sa vraciam k bodom 4, 8, 10, 12 a v podstate ku všetkým:
Čo hovorím je, že "tradičný Li-Ion" (áno, môj dočasný pracovný názov) je batéria tak, ako ju pôvodne vymysleli a postupne upravili tí traja, čo za ňu dostali nobelovku. Tá tradičná je preto tradičná, lebo je tu s nami cez 30 rokov, mala nejaké charakteristické zloženie a z toho vyplývajúce vlastnosti. A vtedy žiadne iné "poddruhy" Li-Ion neboli a všetci sme ju volali Li-Ion. Nie som chemik a tak neriešim, či toho kobaltu bolo v katóde 50%, 15 % alebo iba 5 %, neriešim, že sa časom upravovalo zloženie napríklad kvôli dendridom, ale ten podstatný základ, vďaka čomu to funguje s danými vlastnosťami nájdeme niekde okolo roku 1985 s priebežnými úpravami. Preto "tradičné Li-Ion" a tie by mali mať svoj názov - iný ako prosté "Li-Ion Battery". A potom tu máme všetky ostatné - "nové Li-Ion", tie zvyčajne názov majú, len by sa mal povinne používať. Pri uvedení novej batérie na trh by mala firma povedať, že: "Prinášame novú batériu založenú na Li-Ion, pridali sme do toho mačacie chlpy, vďaka tomuto aktívnemu materiálu to získalo tieto podstatné vlastnosti: plné nabitie za 2 minúty, ale vydrží to iba 100 cyklov a trhový názov bude Meow Battery". Nie Li-Ion, aj keď tam behajú líthiové ionty a áno, patrí to do skupiny Li-Ion. Ak strašne veľmi chceš, tak pokojne nech sa to volá "Meow - lithium-ion chemistry battery", ale NIE Li-Ion. Prečo? Lebo je iná ako "tradičná" (rozumej pôvodná) a myslím si, že by sa to malo rozlišovať. Prečo? Písal som to napríklad tu: 21. 8. 2023 00:32, Ale to už ideme opäť dokola. Dá sa tomu rozumieť, alebo potrebuješ ďalšie kolo?
Doplnené: Teraz len hypotéza a chemik by to asi vedel na prvú dobrú, ale ktokoľvek viete, tak povedzte - dá sa pôvodná batéria, ktorú vymyslel Akira Yoshino (p
24. 8. 2023 23:19
Re: Game changer
Ach jo, s tebou je fakt těžká práce. Tak to zkusíme jinak.

1, Li-Ion, je to zkratka Lithium-Ion? Tedy lithiové ionty? ANO/NE
2, Funguje LFP na principu přenosu lithiových iontů? ANO/NE
3, Jestli LFP funguje na přenosu lithiových iontů (odpověď na otázku 2 byla ano) a Li-Ion znamená lithiové ionty (odpověď na otázku 1 byla ano), proč není LFP Li-Ion? Resp. proč by to měl být nějaký "oddělitelný" typ Li-Ion?
4, Možná miliony stránek to špatně mají, také miliony stránek to mají dobře. Třeba národní laboratoř PNNL (https://www.pnnl.gov/lithium-ion-battery-lfp-and-nmc). Cituju "Two of the more commonly used lithium-ion chemistries--Nickel Manganese Cobalt (NMC) and Lithium Iron Phosphate (LFP)" Nebo třebas (https://www.researchgate.net/figure/Electrochemical-reactions-of-a-lithium-iron-phosphate-LFP-battery_tbl1_353499592) Cituju: " There are many chemistries of Li-ion battery, but LFP, NMC, LMO, and NCA are four commonly used types". Když to lidi uvádí různými způsoby, proč je ten tvůj správný, když to očividně odporuje samotnému názvu té technologie (otázka 1 a 2)?
5, Vzdělání: doktorát z elektrotechniky a informatiky. Ne zrovna chemické složení baterek, to je fakt. A tvoje?
6, Takže je NMC s kobaltem a 100 Wh/kg Li-Ion nebo ne?
7, Pokud odpověď na otázku 6 zní ne, tak proč NMC s 270 Wh/kg Li-Ion je a NMC se 100 Wh/kg Li-Ion není? Kde je ta hranice, od které lithiové ionty, podle kterých je vytvořen název Li-Ion, Li-Ion baterku dělají, a od které ne, ačkoli mají chemické složení s lithiovými ionty (teda Li-Ion), niklem, manganem a tím tvým kobaltem?
8, Proč má být Li-Ion (teda baterka s lithiovými ionty) definována přítomností kobaltu, když v názvu Li-Ion není o kobaltu ani slovo? Je tam jen lithiový iont.
9, Když je NMC s 270 Wh/kg tradiční Li-Ion, jakto, že přes 260 Wh/kg a víc má v nabídce jen 5% NMC a 10% NCA baterek, které můžeš koupit v obchodě?
10, Tak mi teda řekni, jak si představuješ "tradiční Li-Ion článek", když Li-Ion NCA může mít 200-280 Wh/kg (nepočítám extrémy, to bysme začínali na 110 Wh/kg), Li-Ion NMC 100-270 Wh/kg, Li-Ion LTO 40-100 Wh/kg, Li-Ion LCO 150-220 Wh/kg, Li-Ion LMO 160 Wh/kg, Li-Ion LFP 80-170 Wh/kg,...Já tam žádnou "tradici" nevidím. Obrovský rozptyl u šesti různých směsí Li-Ion. Nic, co by šlo hodit do jednoho pytle. Li-Ion LCO má kobalt taky, ale k 270 Wh/kg se nepřiblížíš. Je teda LCO baterkou Li-Ion, když má kobalt, ale jen hustotu 220 Wh/kg? Jen tak pro info, LCO jsou ty baterky, které najdeš skoro ve všech smartphonech a noteboocích. Takže, je to Li-Ion, když to sice má kobalt, ale nemá to 270 Wh/kg?
11, Elektrokola mají Li-Ion, ne? Milion stránek to píše. Obvykle je to LMO baterka (ne vždycky, ale většinou jo), jenže ta nemá kobalt a nemá 270 Wh/kg. Tak mají elektrokola Li-Ion nebo ne? Podle tvojí definice ne, podle milionu stránek jo.
12, LMO baterky bez kobaltu a s nižší hustotou než 270 Wh/kg máš i v aku vrtačce. Takže ta taky nemá Li-Ion? Co teda má?
Avatar - Ondore
24. 8. 2023 13:50
Re: Game changer
Počkaj, takže tie desiatky miliónov stránok to majú všetky nesprávne a Ty to necháš tak? Nie je aspoň teoreticky možné, že ten výraz li-ion sa môže používať aj inak, napríklad ako sa používa slovo džíp? Ja viem, ja viem, nič také ako tradičný džíp neexistuje, dočista si ma presvedčil. Občas sa to ľudí pýtam: aké máš vzdelanie, príp. aká ja Tvoja odbornosť? Ja len nakoľko fundovaný je ten Tvoj názor, nech môžem s pokojným svedomím ľuďom hovoriť, že "tradičný Li-Ion článek prostě neexistuje, je to pravda, mám to od absolventa Harvard Chemistry". Alebo aspoň absolventa VŠCHT, aj to by ma potešilo.
24. 8. 2023 12:23
Re: Game changer
No já vím, že to lidé rozlišují. Ale rozlišují to nesprávně (a to dokonce i obchody s elektrem). Li-Pol i LFP je stále jen podskupina Li-Ionů z různých pohledů (v prvním podle elektrolytu, v druhém podle katody, v obou ale pořád lítají lithiové ionty, takže je to obojí Li-Ion). LFP je Li-Ion, LFP Li-Pol je Li-Ion, NMC Li-Pol je Li-Ion, LTO je Li-Ion, solid-state NMC je Li-Ion).

Takže jak to rozlišovat v běžné řeči? Už asi pětkrát jsem ti řekl, že to rozlišovat v běžné řeči nejde, protože nic jako běžný Li-Ion článek prostě neexistuje. Jak ti mám říci, jak to rozlišovat, když se ti tu celou tu dobu snažím říci právě to, že to rozlišovat nelze?

Co to NMC se 100 Wh/kg s kobaltem? Je to Li-Ion? Podle tvojí definice by dle hustoty být neměl. NMC s nízkou hustotou Li-Ion není, ale NMC s vysokou hustotou Li-Ion jo? Jako sám musíš cítit, že ta tvá definice je mimo. Nemůžou být NMC s více než 170 Wh/kg Li-Iony, ale NMC s méně než 170 Wh/kg ne.