Čínský podnik Volkswagenu strádá
Už několik let si mohou západní automobilky v Číně samy řídit lokální podniky. Volkswagen to zkouší od roku 2020, prozatím ovšem neúspěšně. Jeho jediný model je totiž pro místní příliš drahý.
Volkswagen má v Číně od 80. let dva velké společné podniky s automobilkami SAIC a FAW. Kromě toho se ale v roce 2017 sblížil s další státní automobilkou JAC, se kterou založil společný podnik zaměřený na výrobu elektromobilů. Ty zde také pár let pod značkou Sehol vznikaly a využívaly techniku čínské strany. JAC byl totiž jedním z průkopníků elektromobilů v Číně a jeho jednoduché a levné modely patřily v minulé dekádě k těm populárnějším.
Po uvolnění pravidel pro vlastnictví továren zahraničními automobilkami zvýšil Volkswagen svůj podíl ve společném podniku na 75 % a přejmenoval jej na Volkswagen Anhui, po provincii, v které sídlí. Volkswagen ale kromě toho vlastní také 50 % v JAC Holding Group, vlastníkovi samotné automobilky JAC, což celou majetkovou strukturu ještě trochu komplikuje.
Dnes Volkswagen Anhui vyrábí elektrickou Cupru Tavascan pro exportní trhy, a na čínském ji prodává pod názvem Volkswagen ID.Unyx. Do budoucna zde chystá vyrábět další vozy na platformě MEB a nové CMP, koncept chystaného elektrického SUV by se měl ukázat už za pár týdnů na autosalonu v Šanghaji.
Jenže právě této pobočce Volkswagenu se loni velmi nedařilo a stáhlo to s sebou i automobilku JAC. Ta za loňský rok vykázala ztrátu 234 milionů dolarů a prodeje aut jí klesly o 16,59 % na 403.100 kusů. Právě Volkswagen Anhui má být zodpovědné za investiční ztrátu zhruba 186,3 milionu dolarů.
Jediný model podniku se na čínském trhu nesetkal s úspěchem, a ačkoliv jej značka propaguje jako inteligentní SUV kupé, podle Číňanů je příliš malé a špatně vybavené ve srovnání s konkurencí. Podle některých jeho interiér působí lacině a zoufale. ID.Unyx navíc nemůže využívat autosalony dalších dvou společných podniků se SAIC a FAW, které jsou v podstatě konkurenty. Vlastní distribuční síť je zatím dost omezená, má asi 60 prodejců ve 31 městech. Za celý loňský rok se v Číně prodalo 2.342 kusů, což z unyxe dělá až 507. nejpopulárnější model z 913 v žebříčku.
Vůz byl ostatně docela drahý, prodával se v přepočtu od 734.650 Kč, za což je možné mít mnohem větší auto lokální značky. Minulý listopad tedy Volkswagen jen rok starý model zmodernizoval a základní cenu snížil na asi 530.000 Kč, jenže také s nižší kapacitou baterie. Prodeje se ovšem trochu zlepšily, v prosinci se prodalo přes 900 kusů unyxe a v lednu přes 800. Celkové prodeje elektromobilů Volkswagen ovšem za první čtvrtletí tohoto roku klesly v Číně o 36,8 %, zatímco celosvětově stouply o 58,9 %.
Situaci komplikují také cla uvalená Evropskou unií na čínské elektromobily, Cupra Tavascan produkovaná v čínské továrně je totiž také zasažená dodatečným tarifem 21,3 % k dosavadním 10 %, což určitě ovlivní její evropské prodeje.
JAC si mezitím slibuje zlepšení situace uvedením luxusního sedanu Maextro S800, na jehož vývoji se podílel i Huawei. S tím má JAC společnou značku Maextro, která spolu se čtyřmi dalšími spadá do úspěšné aliance HIMA. Sedan mají následovat další drahé modely, na kterých si JAC, jinak výrobce spíše levných modelů, slibuje nahnat pořádně marže.

Zdroj: CarNewsChina