Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën BX 4TC Group B půjde do dražby! A je překvapivě dostupný

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 23. 1. 2019
22
8
Zobrazit náhledy (22)
Citroën BX 4TC Group B Citroën BX 4TC Group B Citroën BX 4TC Group B Citroën BX 4TC Group B Citroën BX 4TC Group B Citroën BX 4TC Group B Citroën BX 4TC Group B Citroën BX 4TC Group B Citroën BX 4TC Group B Citroën BX 4TC Group B Citroën BX 4TC Group B Citroën BX 4TC Group B Citroën BX 4TC Group B Citroën BX 4TC Group B Citroën BX 4TC Group B Citroën BX 4TC Group B Citroën BX 4TC Group B
Vůz BX 4TC byl pokusem francouzské automobilky proniknout do závodů skupiny B. Celé to skončilo neúspěšně. Pouhých 86 vyrobených aut dnes dělají z tohoto vozu těžkou raritu.

V současnosti je civilní verze rallyeového speciálu skupiny B Citroënu BX 4TC ještě výlučnější, než v dobách jeho aktivní služby. Z výše zmíněných 86 vyrobených aut se údajně dneška dožilo pouhých čtyřicet vozů!

Skupina B byla jednoznačně tím nejextrémnějším, co kdy závody rallye nabízely. Zcela speciálně postavená auta, která pouze svým základním tvarem připomínala silniční vozidla, nabízela dech beroucí techniku a také jízdní výkony. Třeba zrychlení z 0 na 100 km/h pod 3 sekundy dodnes překonalo jen málo automobilů. Závodit ve skupině B tak bylo vysoce prestižní záležitostí, vyhrazené jen málo automobilovým výrobcům. Když byla ve druhé polovině osmé dekády tato skupina po sérii tragických havárií zakázána, zbyly po ní homologační speciály určené pro veřejnost. Těch muselo být minimálně 200 kusů, jak pravila pravidla FIA.

V roce 1986 se do rozjetého vlaku skupiny B pokusil naskočit také francouzský Citroën, zřejmě po vzoru kolegů z Peugeot Sport, kteří pro skupinu B připravili vozy 205 T16. I přes extrémně malý počet vyrobených kusů a ještě menší těch, kteří přežily dodnes, je BX 4TC finančně asi nejsnazší cestou jak si pořídit civilní verzi závoďáku skupiny B.

Ostatně posuďte sami. Vůz, který se bude dražit na akci Retromobile ve Francii do dnešních dnů najel asi 15 000 km, přičemž prodělal citlivou renovaci u firmy DS Sensation. A jaká je očekávaná vyvolávací cena? Od 68.000 do 91.000 dolarů, tedy od 1,5 milionu korun do přibližně dvou miliónů. A to vážně není moc, když uvážíme, že v loňském roce se obdobný vůz Peugeot 205 T16 prodal za částku 148.000 dolarů, tedy tři a čtvrt miliónu korun! Vyvolávací cena BX 4TC bude navíc bez rezervace, to znamená, že nebude prodávajícím nastavena minimální požadovaná částka, kterou dražitelé neznají.

A proč je vlastně tento vůz tak „levný“? Jedním z důvodů je jistě skutečnost, že nebyl příliš úspěšný. Na rozdíl od Peugeotu 205 T16, který rovněž zářil také na „Dakaru“.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - tmax
205 Turbo 16
tmax
| 25. 1. 2019
Len by som opravil, že "205 T 16" neexistovala, vyrábala sa len 205 Turbo 16. Až neskoršia 405-ka niesla označenie T 16 bez slovného vysvetlenia použitej skratky.
Avatar - lordlord
.
lordlord
| 24. 1. 2019
Proč nepoužili jako základ peugeot, který fungoval?
Článek
Vasut1974
| 24. 1. 2019
Stihli i zavodit, ale zadna slava to nebyla

[odkaz]
Avatar - wakantanka
Článek
wakantanka
| 24. 1. 2019
Ale len v civile, ak sa dobre pamätám tak prvý krát Dakar vyhral Peugeot s 205 ktorá vzišla úpravou pre maratónske rally z auta skupiny B, na jej technike a zase ďalšími úpravami postavili 405 pre Dakar a potom kvôli marketingovej podpore nového ZX tú 405 prestavali na ZX Rally Raid. A mám taký pocit že Dakarový ZX bol skôr ako prišla do predaja produkčná verzia. Teda aspoň tak si matne spomínam z dobových info, môžem sa ale mýliť a ak má niekto lepšie info bol by som za ne rád.
Edit : tak som niečo málo našiel [odkaz]
a je tam aj odkaz na nástupcu ZX
Článek
sachs800
| 23. 1. 2019
To nevím. ZX byl převlečený Peugeot 306 .

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku