Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën C3 Visiodrive – Kult 2CV pokračuje

15. 2. 2010 • 21:15
86
Zobrazit náhledy (86)
Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV Citroën 2CV
Novodobá kachna se dočkala nástupce. Bud více chic, bude mít největší přední sklo a nejmenší střechu ve třídě. Na méně než 4 metrech délky najdou cestující více místa a 300 l pro zavazadla.

Citroën 2CV patří k legendám evropského automobilového průmyslu. V roce 2001 proto automobilka sáhla pro inspiraci do své historie a při návrhu nástupce Saxa použila designové prvky odkazující na slavnou kachnu. Vznikla tak první generace malého hatchbacku C3. Po osmi letech se na frankfurtském autosalonu představila generace nová, která s předchůdcem sdílí jméno i základní koncepci designu.

Nová generace je automobilkou přezdívaná Visiodrive. Tento neologismus má vystihovat podstatu nové C3. Dosavadní provedení, kterého se prodalo již přes 2 milionu kusů, se bude nabízet souběžně pod názvem C3 First.

Ačkoliv je nová C3 po stylistické stránce naprosto odlišné auto, uchovává si typický profil s klenutou linií střechy. Také tvar bočního prosklení s děleným oknem v předních dveřích a trojúhelníkovým oknem v zadním sloupku si nová C3 podržela. Naopak zcela nový je tvar přídě, velmi podobný s třídveřovým modelem DS3. Masku chladiče tvoří lichoběžníkový otvor, uprostřed s držákem registrační značky, nad ní se nachází nové logo Citroënu a přední světlomety bumerangového tvaru.

design psa citroen predstavujeme design psa citroen predstavujeme  

Odklon od strohých tvarů prvního C3 představují prolisy na kapotě motoru, mírně vytažené blatníky, hluboký prolis ve spodní části bočních dveří nebo hrana táhnoucí se přes boky ve výši dveřních klik. Tvar předních světel se pak v opačném gardu promítl do stylistického řešení koncových světel.

Vnější rozměry ve srovnání s předchůdcem narostly do všech směrů, nejedná se však o nijak dramatické změny. Nejvíce se nová C3 protáhla do délky (o 81 mm), i tak ale nepřekročila hranici čtyř metrů. Karoserie novinky je také znatelně širší (+61 mm), výška ale zůstala zachována a rozvor se nepatrně zkrátil. Zavazadlový prostor i u nové generace pojme 300 litrů.

Citroën C3 - srovnání generac
Model C3 Visiodrive (od 2010) C3 First (od 2002) rozdíl
Délka [mm] 3941 3860 + 81
Šířka [mm] 1728 1667 + 61
Výška [mm] 1524 1510 + 14
Rozvor [mm] 2451 2460 - 9
Objem zav. prostoru [l] 300 305 - 5

Ve srovnání s konkurencí vyniká nová C3 právě střídmostí délky karoserie. Aktuální provedení evropských malých hatchbacků často překračují délkou čtyři metry, Citroën je proto i přes mezigenerační růst například o 11 cm kratší než SEAT Ibiza. Nová generace si naopak ponechala vyšší stavbu předchůdce i nadprůměrně objemný zavazadlový prostor. Také šířkou karoserie překonává dnes běžné hodnoty v daném segmentu.

Citroën C3 - srovnání s konkurencí
Model Citroën C3 Fiat Punto Evo Peugeot 207 Renault Clio SEAT Ibiza VW Polo
Délka [mm] 3941 4065 4030 4027 4052 3970
Šířka [mm] 1728 1687 1748 1707 1693 1682
Výška [mm] 1524 1490 1470 1497 1445 1485
Rozvor [mm] 2451 2510 2540 2575 2469 2470
Objem zav. prostoru [l] 300 275 267 288 292 280

Výraznou proměnou prošel interiér. C3 převzala luxusnější design palubní desky od modelu DS3. Subtilní palubní deska je tvořena velkou plochou lesklého dekoru a účelně pojatou středovou konzolou. Místo dominantního digitálního ukazatele rychlosti se vrátil Citroën ke konvenčnějšímu provedení přístrojového štítu s analogovým ručičkovým rychloměrem a otáčkoměrem v samostatných tubusech, třetí tubus vyplňuje multifunkční digitální ukazatel.

Z důvodu lepšího využití vnitřního prostoru je palubní deska v oblasti kolen před spolujezdcem vyříznutá. Sedadlo spolujezdce tak lze ve srovnání s řidičovým posunout o 8 cm více dopředu při zachování stejné úrovně pohodlí. Zadní pasažéři zase profitují z o 3 cm tenčích opěradel předních sedadel. Komfort na palubě zvyšuje i o 200 % více absorpčních materiálů na odhlučnění motorového prostoru a vyšší gramáž gumových těsnění ve dveřích.

Zavazadlový prostor má základní objem 300 litrů. Šířka mezi podběhy je 104 cm. Zadní sedadla dělená v poměru 1/3 a 2/3 jsou sklopná, mechanismus lze ovládat jedním pohybem od zadních dveří nebo ze zavazadlového prostoru.

design psa citroen predstavujeme design psa citroen predstavujeme  

Velkou pozornost vzbuzuje panoramatické čelní sklo Zenith (za příplatek pro všechny verze C3 s výjimkou základní výbavy X). Délka tohoto skla je 1350 mm a zasahuje až na úroveň B sloupků. Zenith rozšiřuje zorný úhel směrem nahoru o 80° (z 28° na 108°), má o 36 % větší plochu než běžné čelní sklo a jeho výhody se projeví například ve městě při výhledu na světelnou signalizaci semaforů. Ochranu cestujících před světlem zajišťuje 25 cm široký zatmavený pás v zadní části skla. Přes část okna zasahující do střechy je také možné přetáhnout posuvný stínící panel.

Citroën C3 nové generace - přehled benzinových motorů - ceny v ČR (únor 2010)
Motor 1,1i 8V 1,4i 8V 1,4 VTi 1,6 VTi
Převodovka 5M 5M 5M 5M (4A)
Zdvihový objem [cm3] 1124 1360 1397 1598
Válce/ventily 4/2 4/2 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 44/5500 54/5200 70/6000 88/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 95/3300 118/3000 136/4000 160/4250
Max. rychlost [km/h] 155 163 184 190 (190)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 18,3 16,2 11,8 9,9 (12,2)
Komb. spotř. [l/100 km] 5,9 6,1 5,8 5,9 (6,9)
Pohotovostní hmotnost [kg] 1085 1105 1150 1150 (1210)
Cena X [Kč] 239.900,- 254.900,- - -
Cena SX [Kč] - 284.900,- 312.900,- -
Cena Exclusive [Kč] - - 362.900,- 392.900,-

Mezi zážehovými motory nepřináší C3 v době uvedení na trh žádné zásadní novinky. Základ tvoří agregát 1,1i 8V (44 kW) z konstrukční řady TU použitý v první generaci C3 i několika předešlých malých modelech. Tento motor bude dostupný jen se základní výbavou a do prodeje se dostane později. Další možností, taktéž použitou již v předchozí generaci, je 1,4i 8V o výkonu 54 kW.

Ze společného vývoje PSA Peugeot Citroën a BMW Group pochází dvojice 1,4 VTi a 1,6 VTi. Oba motory mají variabilní časování a zdvih ventilů, slabší z nich dosahuje výkonu 70 kW a silnější 88 kW. Šestnáctistovka bude navíc dostupná i s automatickou převodovkou.

Paletu dieselových motorů tvoří 1,4 HDi 8V (50 kW) a 1,6 HDi 16V ve verzích 66 a 82 kW. Prostřední turbodiesel je také základem verze, která se může pochlubit emisemi CO2 99 g/km (kombinovaná spotřeba 3,8 l/100 km). 1,6 HDi v tomto provedení má mírně upravené charakteristiky (výkon 68 kW) a delší zpřevodování.

Citroën C3 nové generace - přehled dieselových motorů - ceny v ČR (únor 2010)
Motor 1,4 HDi 8V 1,6 HDi 16V 1,6 HDi 16V 1,6 HDi 99g
Převodovka 5M 5M 6M 5M
Zdvihový objem [cm3] 1398 1560 1560 1560
Válce/ventily 4/2 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 50/4000 66/4000 82/4000 68/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 160/2000 215/1750 270/2000 230/2000
Max. rychlost [km/h] 162 180 189 181
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,7 11,3 9,9 11,5
Komb. spotř. [l/100 km] 4,3 4,3 4,4 3,8
Pohotovostní hmotnost [kg] 1120 1155 1165 1155
Cena X [Kč] - - - -
Cena SX [Kč] 324.900,- - - 375.900,-
Cena Exclusive [Kč] 374.900,- 404.900,- - -

V roce 2011 se dostanou do prodeje nové motory se systémem Stop & Start 2. generace. Nové turbodiesely budou vykazovat emise CO2 95 a 90 g/km a i u připravovaných benzinových tříválců klesnou emise CO2 pod 100 g/km. Ve všech případech to znamená kombinovanou spotřebu pod 3,8 l/100 km.

Nová C3 je postavena na koncernové Platformě 1 (malé vozy, sdíleno mj. s Peugeotem 207), využívá přední nápravu se vzpěrami McPherson a spodními příčnými rameny, novou zadní nápravu s vlečenými rameny a deformovatelnou příčkou a elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem. Nová zadní náprava představuje úsporu hmotnosti 13 kg. Standardem už u základního provedení jsou 15palcová kola, vyšší výbavy mají 16palcová nebo na přání 17palcová.

Výroba nové C3 probíhá pouze ve Francii. Továrna v Aulnay byla rekonstruována a věnuje se plně výrobě C3, další vozy opouštějí brány továrny PSA v Poissy. Na vybraných trzích se nová C3 již vyrábí, oficiální zahájení prodeje v České republice je určeno na 1. března. Ve 2. čtvrtletí pak model C3 doplní třídveřový stylově laděný DS3.

design psa citroen predstavujeme design psa citroen predstavujeme  

Související články

Témata
Články odjinud