Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroen Xsara 1,6 16V

Faceliftovaná Xsara se vzhledem přiblížila multivanu . Alespoň vnějším designem tak lépe zapadá do nově koncipovaného designu modelových řad Citroenu, který startuje modelem C5 a zmiňovaným Picassem. Xsara je charakteristická klínovitým profilem s...

Kromě zvětšené plochy předních světlometů přitom neproběhly na voze žádné výraznější změny - Xsara přesto zůstává vozem, který si nelze na ulici splést. V době víceméně unifikovaných designových šablon tak francouzské vozy zůstávají nadále své.

Interiér byl přepracován pouze mírně. Nadále mu vévodí spíše levněji působící černé plasty, zachovány zůstaly i velmi měkké sedačky, které někdo ocení, jiný zase zkritizuje. Prostor pro nohy i ramena je vpředu dostatečný, odkládacích ploch je spíše podprůměrné množství. Naopak pochvalu si zaslouží poměrně bohatá základní výbava, jejíž ovládací prvky jsou dobře přístupné. Výhled všemi směry je dostatečný, zrcátka jsou vhodně tvarována. Hůře čitelný je pouze zeleně podsvícený palubní počítač. Je také potřeba si zvyknout na ovládání spouštěčů skel umístěných na středovém panelu. Dobře tvarovaná řadicí páka má sice krátké dráhy řazení, občas se ale podaří zařadit místo třetího pátý rychlostní stupeň.

Cestujícím vzadu nechybí prostor pro kolena, místa nad hlavou se však příliš nedostává. Zavazadlový prostor s objemem 408 litru patří k průměru třídy, nakládací hrana je přitom relativně vysoko.

Motors udávaným výkonem 81 kW se nám v provozu jevil jako poměrně pružný, Xsara se ale pod jeho vedením dala přinutit k rychlé jízdě jen s velkým váháním. Poměrně nevýrazný tah v nízkých otáčkách se zlepší zhruba od hranice 3200 ot/min. Tady ale začíná hluk motoru pronikat do kabiny poněkud více, než bychom v této třídě čekali. Spotřeba udávaná výrobcem je realistická, mimo město není problém dosáhnout hodnoty okolo šesti litrů na 100 km, ve městě pak o tři litry více. Lepší volbou motoru pro Xsaru tedy bude pravděpodobně úsporný turbodiesel 2.0Hdi.

Jízda s tradičně komfortně odpruženým podvozkem je charakteristická hlavně plavným překonáním jakýchkoli nerovností, překvapivě jistá byla i jízda ve vyjetých kolejích. Naopak při předjíždění či náhlých změnách směru bylo znát, že podvozku by prospěla větší tuhost. Xsara má poměrně výraznou tendenci k přetáčivosti, ta se však dá poměrně snadno korigovat. Síla Xsary je v dlouhých cestách po kvalitním povrchu, auto se velmi dobře pohybuje i v městském provozu.

V čem ale Xsara jednoznačně vyniká, je - základní verze s námi testovaným motorem obsahuje více než jen to, co se od automobilu této třídy očekává. Příplatková automatická klimatizace je sice výkonná, pokud ale řidič nechává ovladač dejme tomu na 20 stupních, trvá řídící jednotce dost dlouho, než rozezná, že by stáním rozehřátý automobil měla zpočátku ochlazovat s vyšší intenzitou...

Xsara je určena spíše pro příznivce této francouzské značky - vzhledem ke konkurenci se v pozitivním směru vymyká jen nadstandardní základní výbavou a komfortním odpružením. Naopak výše zmíněné vlastnosti motoru či zpracování interiéru nemusí vyhovovat každému. Ve spojení s turbodieselem 2,0 Hdi však tento vůz nabývá na zajímavosti...

Cena základní sestavy 450 000 Kč
Cena testované sestavy 538 000 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1587
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 147 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 6.9 / 6.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 408 / 1190
Objem nádrže (l): 54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1141 / 522
Rozměr pneu: 195/55 R15
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4188
b) šířka (mm): 1705
c) výška (mm): 1405
d) rozvor (mm): 2540
e) rozchod vpředu (mm): 1433
f) rozchod vzadu (mm): 1442
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano