Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C4 1,4i 16V – mladé víno

Ondřej Šuch
Nižší střední třída praská ve švech a na český trh přichází stěžejní model Citroenu - C4 téměř současně s oprávněně ambiciózním Fordem Focus – jak je nový citroen povedený jsme zkoumali v prvním testu.

V polovině listopadu už vstřícnost k Francii a jejím produktům nemůže být větší. Milovníci vína na celém světě ochutnávají v tu dobu nové Beaujolais a k takto vyvolané náladě se představení vozu z téže země hodí velmi dobře. My jsme poznávání vozu a vína i přes lákavou časovou shodu raději oddělili. Jednak pochopitelně kvůli alkoholu v krvi, jednak proto, že každé přirovnání má jisté hranice. Víno bude za rok nové, u auta se trvanlivost předpokládá přece jen delší.

Nižší střední třída praská ve švech a na český trh přichází stěžejní model Citroen C4 (podrobný popis je zde) téměř současně s oprávněně ambiciózním Fordem Focus - těžší podmínky by už v PSA nemohli ani vymyslet. Pětidveřový hatchback, se kterým jsme strávili týden, má ale několik větších či menších odlišností, které by mohly být poměrně významným podnětem k oslovení kupujících.

Vyloženě rodinný, nekonfliktní design, řekne si mnohý pozorovatel při pohledu na bok vozu. A skutečně – v liniích karosérie a například rozložení oken lze nalézt prvky modelů C3 a Picasso, které jistou nekonformitu spojují spíše s hravostí a prostorem než expresivitou a dynamikou. Vše je ale jinak, studujeme-li záď a zejména příď. Možná si vzpomínáte na neuvěřitelně pozitivní reakce na jedinou fotografii vozu, kterou kdysi automobilka zveřejnila – pouhý světlomet, či chcete-li sdružená světelná jednotka s čirou optikou, napověděla dost o tom, jaký bude mít C4 výraz. Ač jde o vyloženě rodinné auto, je příď velmi „rychlá“ a výrazná. Přispívá k tomu samozřejmě i výrazné žebrování netradičně dolů protaženého spoileru. Daní za výraz je pochopitelně větší náchylnost k poškození, zvlášť pokud je takto nízko upevněna i registrační značka. Záď vozu je výrazně skloněná a zakulacená, subjektivně ještě více než u C3. Podstatný rozdíl je ovšem v šířce pátých dveří a vystupujících svislých sdružených světel. Chcete-li to pregnantně: „design je jedna věc, ale pohodlné naložení kočárku má přednost.“

Také v interiéru, pomineme-li notoricky známé páčky pod volantem, nezůstal kámen na kameni. Jako první udeří do očí sedadla s výrazným příjemným potahem, s velkou variabilitou nastavení a světe div se, i dostatečně pevných pro držení těla v zatáčkách! Francouzům se povedl velmi dobrý kompromis mezi tradičním pohodlím a stále častěji žádanou tuhostí. Neméně zajímavé je, že i při maximálním vysunutí přední sedačky vzad mají zadní cestující stále ještě více než 13 cm pro nohy. Místo nad hlavou je na všech sedadlech dostatečné a také šířka 1440 mm ve výši loktů je pro pětimístné obsazení dostatečná.

Zavazadlový prostor, přístupný 106 cm širokými dveřmi, má v základním uspořádání 320 litrů, což je v rámci třídy spíše podprůměr (jmenovaný nový Focus má 385 l). Sklopením zadních sedadel a opěradel vznikne 133 cm dlouhý prostor s miniaturním schodem, do kterého se až po střechu vejde 1023 litrů nákladu. Nakládání neusnadňuje vysoká hrana vstupního otvoru, která je jednou z daní za velmi dobrou tuhost karoserie. Manipulace s nákladem je přesto velmi snadná a k jeho uchycení slouží pevná oka rozesetá po zavazadlovém prostoru.

Největší polemiky ale C4 vyvolal zatím svým interiérem – hodnotně a na dotek příjemně působící plasty jsou zde navršeny jakoby v několika úrovních a barvách, takže napoprvé třeba není patrné, kde končí dveře a začíná palubní deska. Subjektivním dojmem je spokojenost nad kompromisem mezi nekonformností, příjemností a užitečností. Všude jsou dobře dostupné odkládací prostory a ovladače jsou na očekávatelných místech. Trochu mate výskyt celkem tří displejů: ten největší pod samostatnou stříškou uprostřed palubní desky sdružuje rychloměr, palivoměr a teploměr a funkce palubního počítače a okolo jsou všechny varovné kontrolky. Sám displej mění barvy – za denního světla umí být bílý, ve tmě je standardně žlutý, stejně jako ostatní dva displeje ve voze. Audiopřehrávač zobrazuje své funkce v klasickém žlutém a občas hůře čitelném obdélníku uprostřed středového panelu a zbývá pohled na minidisplej pod minikapličkou u volantu. Zde umístěný otáčkoměr je přece jen o několik řádů čitelnější než u C2 a C3, navíc standardní žluté podsvícení se po překročení kritické hranice otáček změní na velmi jedovatou červenou. Efekt na řidiče je okamžitý.

Krvavě rudnoucí otáčkoměr je ale jen konformní předehrou k volantu – ten je totiž uchycen dvěma rameny až pod svým, pevným(!), středem. První obavy z nepřirozenosti jsme odhodili záhy a točení pouze věncem volantu se pro nás stalo bezmála zábavou. Podstatně déle jsme si zvykali na systém tlačítek umístěných na pevném středu. Ta se totiž díky své stabilní poloze ztratí z dosahu řidičova palce při sebemenší zatáčce. Vědomi si ohlasů na naše první jízdní dojmy s C4, zkoušeli jsme systém s různými řidiči v městském i dálničním provozu z nejednoznačným výsledkem: od nadšených reakcí až po nejisté ovládání zejména otočných přepínačů. Na rozdíl od sdružených ovladačů pod volantem (například Renault, Peugeot, Ford) ale považujeme toto uspořádání za bezpečnější a výrobce také zdůrazňuje výhodu stabilní polohy airbagu. Těšíme se na další a delší zkušenosti.

Základní motor 1.4 o výkonu 65 kW odpovídá svému nižšímu objemu, přesto jsme neměli s vozem nikdy pocit nedostatečné dynamiky. Od „masového“ motoru nelze čekat sprinterské výkony, přesto nás poměrně překvapila chuť vozu ke zrychlování pochopitelně zejména ve vyšších otáčkách. Při běžném tempu jsme také ocenili velmi dobré odhlučnění kabiny – výrazněji byl slyšet pouze extrémně vytáčený motor. Ve městě si vůz řekl o 8,3 l/100 km, při poklidné jízdě mimo něj se spokojil s velmi dobrými 5,7 l/100km.

Ač je vůz vybaven vlečenou zadní nápravou a o víceprvkovém zavěšení si nechává zdát, je největším překvapením testu naprostá stabilita vozu a jeho minimální náklony. Do zatáček se sice nevrhá tak samozřejmě jako Focus či Golf, vykrouží je totiž jen tak mimochodem a bez jediné známky neklidu či zapištění pneumatiky. Řízení je opět o poznání přesnější a brzdy účinnější než u předchůdce. Výsledek – nijak neokázalá jistota a nenápadná samozřejmost ve všech jízdních situacích. S C4 v této motorizaci si asi neužijete divokých jízd ve vlásenkách, ale zato je projedete poměrně rychle a klidně. Pro milovníky kovových zpomalovacích prahů jedna dobrá zpráva – do cca 20 km/h se nestane nic, na co byste vy nebo podvozek neradi vzpomínali.

Hledáme-li jednoznačnější přirovnání pro Citroen C4, je na místě například výraz „klidná síla“. Ve všech důležitých oblastech totiž tento vůz nedává najevo převahu, ale ve skutečnosti ji má nebo se k ním aspoň blíží. Díváme-li se na řadu Xsara, je odstup neoddiskutovatelný. Když porovnáme po pár stovkách kilometrů vůz s konkurencí, nedivíme se její zvědavosti. K vcelku příznivým cenám (ceník včetně výbav zde) navíc dodává český dovozce přívlastek „akční do konce roku 2004“, takže zájem lze očekávat solidní.

Ondřej Šuch
Citroën C4
Cena základní sestavy 445 000 Kč
Výbava základní sestavy 6x airbag: čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, průběžné hlavové airbagy pro cestující na předních a zadních sedadlech, ABS + EBD + EBA, automatické zapnutí výstražných světel při prudkém brzdění, 5x bezpečnostní tříbodové pásy, vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu i vzadu, výškově nastavitelné hlavové opěrky na všech sedadlech, bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na zadních sedadlech, Programovatelné automatické zamykání dveří a víka zavazadlového prostoru za jízdy, výškově a podélně nastavitelný volant s pevným středem, variabilní posilovač řízení, tempomat + omezovač rychlosti, palubní počítač, středový multifunkční displej: rychloměr, palivoměr, palubní počítač, servisní ukazatele, indikátor nastavení tempomatu a omezovače rychlosti, manuální klimatizace, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních oken, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, integrovaný aromatický osvěžovač vzduchu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, kliky dveří lakované v barvě karoserie, ocelová kola 6,5 J x 16, pneumatiky 205/55 R16, celoplošné kryty kol „Azzana" Kč
Cena testované sestavy 497 000 Kč
Výbava testované sestavy ESP+ASR (+24.000,-), rádio RD4 s přehrávačem CD (AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6x repro, dálkové ovládání) (+16.000,-), perleťový lak „Lucifer“ (+12.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1360
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 65 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 133 / 3250 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.2 / 6.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 320 / 1083
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1181 / 520
Rozměr pneu: 195/65 R15
Citroën C4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4260
b) šířka (mm): 1773
c) výška (mm): 1458
d) rozvor (mm): 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 740 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano