Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co přinesou elektronické dálniční známky? Podle expertů se toho moc nezmění

ČTK ČTK 16. 8. 2019
3
17

Zavedení elektronických dálničních známek sice usnadní některé procesy kolem poplatků, výrazné změny však nepřinese.

Hospodářská komora elektronizaci dálničních známek podporuje, slibuje si od ní snížení nákladů státu a zvýšení komfortu pro podnikatele. "Nevyřeší to ale zásadní problémy, kterými jsou nekvalitní dopravní infrastruktura a nedokončené klíčové dálniční tahy," podotkl mluvčí komory Miroslav Diro a připomněl, že kvalita dopravní sítě je základním předpoklad pro ekonomický růst.

Podle analytika investiční společnosti Natland Petra Bartoně je elektronizaci vinět potřeba doplnit změnou jejich časové platnosti. Současné krátkodobé známky, tedy desetidenní nebo měsíční, jsou podle něj pro nemajetné motoristy příliš drahé. Ti pak pro cestování často využívají okresní cesty, čímž se zároveň zhoršuje bezpečnost v obcích. S elektronizací dálničních poplatků proto navrhuje zavést například i dvoudenní kupony, které budou pro tzv. sváteční řidiče dostupnější. S tím by se podle něj mohlo zvýšit i využívaní dálnic, které jsou několikanásobně bezpečnější než menší silnice.

Podle hlavního ekonoma společnosti Czech Fund Lukáše Kovandy by zase bylo rozumnějším řešením umožnit řidičům si vybrat mezi elektronickými a papírovými vinětami. "Zavedení elektronických dálničních známek zvyšuje míru kontroly státu nad občanem. Nelze jej tedy vnímat pouze optikou úspory nákladů," upozornil. Česko by tak podle něj mělo jít cestou některých zahraničních zemích, které nabízejí obě varianty a k úplné elektronizace přistoupit až za předpokladu, že tyto známky bude využívat drtivá většina řidičů. Úspora, která vznikne, je podle Kovandy z hlediska státního rozpočtu pouze drobná.

Součástí novely je také zvýhodnění vozů při placení poplatků ekologických aut. Zcela osvobozeny od plateb budou vozy na elektřinu, vodík a případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého v takovém případě nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr. Za nižší sazby by měla jezdit auta na zemní plyn a biometan (CNG). Vláda nechtěla zvýhodnit auta na propan-butan (LPG) s tím, že jejich podpora není nutná, protože jich již nyní jezdí mnoho.

S tímto systémem ovšem mnozí nesouhlasí. Podle Ivana Indráčka z Unie nezávislých petrolejářů je sleva jen pro určitá paliva nelogická, protože upřednostňuje auta nikoliv kvůli jejich ekologickému vlivu, ale počtu aut na silnicích. Motivace pro koupi ekologických aut by podle něj měla být nastavena jinak než slevou na dálnicích. Sleva na dálničních poplatcích navíc jen těžko bude motivovat k nákupu vozů za statisíce až miliony korun. Indráček zpochybnil také argument ministerstva dopravy, že by zahrnutí aut na LPG znamenalo výpadek příjmů do rozpočtu fondu dopravy ve výši 400 milionů. Ten by podle něj byl několikanásobně nižší, zhruba kolem 60 až 80 miliony korun.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Současných 1500 korun ročně platí motoristé od roku 2012. Stát loni za prodej kuponů získal více než pět miliard korun, zhruba stejně jako předloni.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Zase úplně zbytečná, protože nedodělaná práce.
| 18. 8. 2019
Ale co chceš, když to dělají lidé s polovinou mozku? :-(
Když už bude systém schopný identifikovat auto podle RZ, může vypočítat ujeté kilometry a podle nich pak inkasovat poplatek, aby platilo "kdo víc užívá, víc platí", ne?
Pro dnešní kompjůtry je tohle hračka.
A může ten poplatek vymáhat i bez nějaké přiblblé registrace na dálniční síť, evidenci vozidel má přece stejný stát, jako dálnice.
Ale?
| 18. 8. 2019
Najednou jsou prý dálnice bezpečnější než okresky? To zjistili až teď? Tak proč dělá režim po desítky let vše proto, aby se nestavěly a abychom se zabíjeli na stávajících přetížených okreskách, kde navíc vše najednou rozkopou?

Sranda je, jak dokáže režim na jednu stranu cpát do digitalizační restrikce lidi, ať už tímto či EET, ale na stranu druhou pro vyřizování sebebanálnějších úkonů, lhostejno jestli na úřadu (ne)práce, dopravce, živnostňáku se musí jako k kktů osobně... A když tyto instituce cokoliv posílají, kdeže mailem, jako u imbecilů doporučeně přes ČP. Prostě 21. století zaregistruje stát jen tehdy, když to hodí kšeftík nějakému poskytovateli IT apod., ani zbla však ne jako službu pro občana.
Avatar - Zetti
Re: Re: Lumpenbanden
| 18. 8. 2019
Dinosauri jako ty by meli spis ANO podporovat. Rekni kdo jiny z tech poskoku EU by se ji vzeprel jako Babis? Uz vidim jak prip*delka Hamacek, nebo Fiala a spol by se plazili po zemi, aby je nekdo z EU poplacal po zadech
https://www.vlada.cz/…budovali-174603/
Ja ti reknu ze nikdo. A to volit nechodim, jen koukam. Tedy zatim, vidim ze budu muset zacit
Dálniční známky
| 17. 8. 2019
Dálniční známky by měli platit všichni uživatelé dálnic. Tedy i motorkáři, všechna vládní vozidla, policie, hasiči i záchranka.
Dále by bylo vhodné, aby byl dálniční poplatek vztažen i na počet ujetých kilometrů a ne jen slepě vybírat poplatky.
Když už to bude elektronické, dá se vše, při dobré vůli.
Desetidenní kupon při užití pro cestu jednou za čas pro cestu tam a zpět je příliš drahý, to pak přijde ujetý kilometr na korunu i více.
Kdyby byl levnější, prodej by byl vyšší.
Avatar - CHerokee
Re: Lumpenbanden
| 17. 8. 2019
Stačilo by, kdyby voliči nebyli takové laciné děv*y...za koblihy a pár stovek důchodcům vyhraješ volby, i když zadlužuješ stát v době ekonomického růstu a kradeš.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku