Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zvýhodnění dálničních poplatků pro ekologická auta? Ano, ale jen pro některá...

ČTK
Diskuze (9)

Úleva při placení dálničních známek, která je součástí návrhu novely zákona o pozemních komunikacích, by měla platit pro vozidla na stlačený zemní plyn (CNG) a elektromobily.

Zvýhodnění se však netýká všech nízkoemisních vozů, pro vozy na zkapalněný ropný plyn (LPG) platit nebude. ČTK to sdělila mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Odpůrcům návrhu se to nelíbí, podle nich není návrh technologicky neutrální. Návrh novely již v polovině července schválili poslanci, nyní ji bude řešit Senát.

Novela by měla řidičům ekologických aut ušetřit peníze za dálniční známky. Roční kupón pro auta na CNG by měl stát místo 1500, které platí řidiči běžných aut, maximálně 1000 korun. Krátkodobé kupony by pak oproti běžným cenám měly stát polovinu.

Podle ministerstva je hlavním důvodem nezařazení LPG do zvýhodnění poměrně vysoký počet provozovaných vozidel na tento pohon. Podle odhadů Asociace LPG je jich v Česku přes 200.000. Stát se proto podle Rezkové rozhodl zvýhodnit nízkoemisní vozidla, která dosud nejsou v zemi tolik rozšířená. V případě vozidel na CNG je to kolem 20.000 aut.

Nezařazení LPG znamená podle ministerstva i velkou finanční úlevu pro státní rozpočet. Mluvčí v této souvislosti upozornila, že zvýhodnění pro ostatní ekologická vozidla skončí nejpozději v okamžiku, kdy jejich počet bude na úrovni 250.000.

Podle odpůrců ministerského návrhu je však zvýhodnění CNG na úkor LPG nesmysl. "Pokud má jít o podporu snižování emisí, nelze preferovat pouze jednu technologii na úkor ostatních," uvedl místopředseda podvýboru pro energetiku Poslanecké sněmovny Vojtěch Munzar (ODS). Podobně návrh hodnotí i zakladatelka portálu EnergetickaPoradna.cz Jana Poncarová, podle níž je argument o vyšším počtu vozidel na LPG scestný. Česká asociace LPG zase podotkla, že úspora, která vznikne nezvýhodněním vozů na LPG, nebude tak významná, jak se stát domnívá.

Odpůrci návrhu navíc připomínají, že vozy na LPG jsou ekologicky srovnatelné s auty na CNG. To připouští i ministerstvo, přesto jde podle úřadu o podporu výrazně ekologičtějšího typu mobility. V případě stlačeného zemního plynu totiž existuje náhrada za obnovitelný biometan, tzv. bioCNG. U zkapalněného ropného plynu se sice v západní Evropě objevuje srovnatelná varianta bioLPG, tu je však podle ministerstva v Česku složité zavádět.

ČTK
Diskuze (9)

Doporučujeme

29. 2. 2024 10:47
znamky
Hlavně oni nám zdražily známky aby elektra nemuseli platit,a ti vypatlanci co to schválily maji co za auta?Je to absurdita tady v tom absurdistánu.
29. 2. 2024 10:28
Re: ekologie v praxi
Přesně tak!Vůbec nechápu tohle zvýhodňování ,že by si někdo koupil elektro a cng kvůli tomu že neplati dálnici?
Zase absurdita tady v tom absurditánu.
2. 8. 2019 13:41
Proti ekoteroristům je třeba bohovat všemi dostupnými prostř
Levičácké zelené mozky se čím dál víc snaží pod pláštíkem falešného ekofanatismu omezovat naši svobodu. Např. v Německu už chystají zatížit naftu zvláštní "uhlíkovou" daní 50 centy na litr!!! Prý aby se elektromobilita stala pro lidi atraktvní! Hnus, hnus, hnus, který klimatu stejně nijak nepomůže - viz chování USA, Číny nebo Ruska. V ČR jsou Zelení naštěstí zcela zanedbatelnou stranou, ale Piráti se jim svým zcestným myšlením nebezpečně přibližují. A mladí s vypláchlým mozkem gretismem jim to žerou! Brát chudším lidem možnost levné individuální mobility pod pláštíkem ekologismu je odporný zločin, proti kterému je třeba ostře vystoupit, dokud je ještě čas a dokud náš skvělý automobilový průmysl ještě není zničen! Elektromobilitu klidně, ale jen a pouze dobrovolnou!!!
Avatar - Barrichello
2. 8. 2019 12:22
ekologie v praxi
v Sibiři hoří území o rozloze Belgie, splodiny a kouř z toho jsou až v Mongolsku v Ulanbátaru, Čína Sibiř navíc nelegálně kácí, takže taje permaforst a z něj uniká metan, sůl a pesticidy z Aralaského jezera vaje vítr až na horské ledovce v ASIi, které díky tomu urychleně tají, kácí se dětné pralesy v Jižní americe a tady pomatená Evropa bude zachranovat svět elektroaty a větrníky. Šašci

jen to co jsem vyjmenoval vydá tolik CO2, jako 20 000 000 aut na spalovací motor. A to je jen špička ledovce. Nikdo to neřeší, proč ekofantaci nestojí s trnasparenty před Čínskou a Uzbeckou ambasádou atd
2. 8. 2019 08:26
Scestná úleva pro CNG
nevím, sám ve firmě dvě CNG auta mám, technologii fandím a jezdí se s tím dobře.... ale tohle mi přijde scestné..... Pětistovka jsou naprosté drobné, už tak nemusí CNG platit silniční daň (2400/rok na tu CNG Octavii), ta další pětistovka už nikoho nevytrhne.... Hlavně to píšu s ohledem na to, že nějak nevím jak ta sleva bude fungovat - to budou kvůli 20.000ks aut tisknout nový typ dálniční známky? nebo si koupím klasickou a nějak složitě si budu vyřizovat slevu??? :D

Hlavně že stát od 1.1.2018 zvýšil daň na CNG, a toto zvýšení daň pro Octu co najede 30tkm ročně znamená náklady navíc cca 1200 Kč....

Takže na jedné straně zdraží palivo a pak dají slevu na známku.... :D :D :D

Jinak argumentace proč slevu na známku dostane jen CNG a ne LPG je taky scestná, tak buď podporuju ekologický pohon a tím pádem to dám všem, a ne jak chytrá horákyně jen někomu.... Rozumím tomu jen s ohledem na to, že zatímco CNG auta se v ČR ještě jakžtakž jako nové prodávají, LPG už defacto chcíplo.... čili jakákoliv úleva pro LPG auta jen pomůže jejich aktuálním majitelům, ale nijak nepodpoří prodej nových vozů s tímto palivem....