Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co s hluboce vybitým akumulátorem: Nevyhazujte, regenerujte!

Petr Slováček Petr Slováček 24. 10. 2020 • 19:19
30
21
Zobrazit náhledy (30)
Regenerace autobaterie Vodivost: Náš akumulátor by měl mít startovací proud 550 A. Přístroj vyhodnotil pořád celkem slušných 495 A. Jenže to jsme zatím na počátku testů… Regenerace autobaterie Vnitřní prostor: Pokud by byl některý z článků vadný, spolehlivě to ukáže měření vnitřního odporu. Standard je 2-4 miliohmy. V našem případě je s hodnotou 5,35 miliohmu zvýšený. Regenerace autobaterie Regenerace autobaterie Zátěžový test: Měřicí přístroj zatíží akumulátor na patnáct sekund zátěží rovnou startovacímu proudu. Nová baterie by dávala i 10,5 V, norma stanoví 9,80 V. Naše ukázala 9,81 V. Překvapivě pořád slušné odolávala. Regenerace autobaterie Regenerace autobaterie Profesionální zátěžový test: Přichází opravdový verdikt – v Jesenici mají vlastní tester s topnými tyčemi. Zvládne 220 až 1100 A a stojí jako nová fabia. Baterie selhala – místo 10 sekund zátěže vydržela jen 7 s. Regenerace autobaterie Odběr elektrolytu: Rozbor elektrolytu spolehlivě ukáže sulfataci desek. V nové baterii má 1,28 g/cm3, čistá voda má 1 g/cm3. Naše baterie je s hodnotou 1,17 g/cm3 už v polovině procesu. Regenerace autobaterie Kapacitní vybíjecí test: Akumulátor se zatíží vysokým proudem během půldruhé hodiny a následně se dopočítá reálná kapacita – tady ukázala jen 40 % nové Regenerace autobaterie Regenerace autobaterie Regenerace autobaterie Regenerace autobaterie Hlídané nabíjení: Akumulátor se připojí natvrdo na laboratorní zdroj. Laikům to v žádném případě nedoporučujeme! Je v nehořlavé zóně ponořený ve vodní lázni. I tak se občas stane, že to některý akumulátor nezvládne. Regenerace autobaterie Regenerace autobaterie Regenerace autobaterie Regenerace autobaterie Regenerace autobaterie Regenerace autobaterie

Nechali jste vybít akumulátor pod limit a významně mu poklesla kapacita? Domácí nabití ho obvykle oživí jen na chvilku. Odborníci ho ale dokážou obnovit téměř do stavu nového.

Plně nabitý dvanáctivoltový akumulátor má 12,8 voltu. A pokud je vybit na 12,1 V klidového napětí a méně, odstartuje proces ukládání sulfátu na deskách. Stačí, když se to stane jedinkrát, a proces nastartuje. Nejprve na milimetrech čtverečních, ve výsledku pokryje celé desky.

Automatická nabíječka si buď ani neškrtne, nebo baterii dobije a nebožák po čase zase klekne. A přesně to se stalo i nám. Když jsme dopustili vybití sotva půl roku staré baterky až na jednotky voltů, poradila si s ní až „archivní“ trafonabíječka z motoristického pravěku. Ale brzy zase baterka odmítla sloužit. Vypadalo to na definitivní konec. Nebo ne?

Nová na vyhození

S příslovím, že kovářova kobyla chodí bosa, jsme se vypravili za prodejcem pro další baterii. Došlo nám, že reklamace nepřichází v úvahu, a šli hned s pravdou ven. „Doneste nejprve tu původní, zkusíme ji oživit. Úspěšnost máme vysokou, zejména když je pár měsíců stará,“ překvapil nás Vít Vondráček ze společnosti Efteria, která provozuje obchod Battery.cz v Jesenici u Prahy.

„Divili byste se, jak často nám lidé nosí na reklamace baterie, které jsou hluboce vybité. My to ale spolehlivě poznáme podle úrovně sulfatace,“ říká odborník s tím, že ani pak není nic ztraceno. Zdarma tady totiž oživují vybité akumulátory svým zákazníkům. A to i v případě, že si s nimi už ani běžná nabíječka neporadí. Teoretická možnost regenerace je neomezená až do doby, než se rozpadne aktivní hmota desek. Prakticky to má smysl jen do pár let stáří baterie. Pak už bývá prostě přirozeně spotřebovaná.

Svět motorů 43/2020 Svět motorů 43/2020

Otestujeme

Laické měření stavu akumulátoru je ošemetné, protože zjistíte leda napětí na svorkách. Každý autoservis je dnes vybaven zátěžovým testerem, který technik jednoduše připojí na póly a brzy zná stav akumulátoru. Dokonce i naše vybitá a znovu nabitá baterka by test ještě zvládla – po 15 sekundách zátěže ukázala 9,81 voltu, zatímco norma při 20 °C vyžaduje 9,80 voltu.

V reálu ale byla na konci sil. Dílenské testery totiž nedávají reálnou zátěž jako ty profesionální.

A právě takový mají i v Jesenici – připomíná mrazák a stojí jako nová fabia. Tady už si naše baterka neškrtla a zjistili jsme krutou pravdu – domácí nabití pomohlo jen na chvilku. Až po dvoudenní odborné regeneraci však ukázala kapacitu na úrovni 115 % nové! „Takový přístup se vyplatí, protože se k nám zákazníci vracejí,“ končí Vít Vondráček. Do života tady takhle vracejí až 95 % starších baterek, které by jinak jejich majitelé museli vyměnit za jiné. Každý prodejce to bohužel nedělá.

Jak se regeneruje akumulátor

  1. Měření napětí: Týden nabitý odpojený akumulátor ukázal 12,46 voltu. Tedy už jen asi 60 % kapacity. Už to je vodítkem, že není ani po dobití zcela v pořádku.
  2. Vodivost: Náš akumulátor by měl mít startovací proud 550 A. Přístroj vyhodnotil pořád celkem slušných 495 A. Jenže to jsme zatím na počátku testů…
  3. Vnitřní prostor: Pokud by byl některý z článků vadný, spolehlivě to ukáže měření vnitřního odporu. Standard je 2-4 miliohmy. V našem případě je s hodnotou 5,35 miliohmu zvýšený.
  4. Zátěžový test: Měřicí přístroj zatíží akumulátor na patnáct sekund zátěží rovnou startovacímu proudu. Nová baterie by dávala i 10,5 V, norma stanoví 9,80 V. Naše ukázala 9,81 V. Překvapivě pořád slušné odolávala.
  5. Profesionální zátěžový test: Přichází opravdový verdikt – v Jesenici mají vlastní tester s topnými tyčemi. Zvládne 220 až 1100 A a stojí jako nová fabia. Baterie selhala – místo 10 sekund zátěže vydržela jen 7 s.
  6. Odběr elektrolytu: Rozbor elektrolytu spolehlivě ukáže sulfataci desek. V nové baterii má 1,28 g/cm3, čistá voda má 1 g/cm3. Naše baterie je s hodnotou 1,17 g/cm3 už v polovině procesu.
  7. Kapacitní vybíjecí test: Akumulátor se zatíží vysokým proudem během půldruhé hodiny a následně se dopočítá reálná kapacita – tady ukázala jen 40 % nové
  8. Hlídané nabíjení: Akumulátor se připojí natvrdo na laboratorní zdroj. Laikům to v žádném případě nedoporučujeme! Je v nehořlavé zóně ponořený ve vodní lázni. I tak se občas stane, že to některý akumulátor nezvládne.

Plusy

  • Místo kupování nové baterky oživíte starou

Minusy

  • Akumulátor musíte z auta vyndávat a nosit prodejci

V mrazu do tepla!

Pokud se už chystáte zazimovat auto nebo motorku po sezoně a nemáte v garáži elektrický proud, musíte baterii odpojit a donést domů. Ale neznamená to, že ji máte mít v teple. Naopak. Stačí jen, aby byla uložena v suchu, protože ve vlhku vznikají plazivé proudy a rychleji se vybíjí. Vadí ale i pokojová teplota 18-22 stupňů, kdy se baterie rychleji samovybíjí. Pamatujte, že každých deset stupňů znamená zdvojnásobení ztrát! Optimální je proto uložení akumulátoru do chladného sklepa s konstantní teplotou aspoň 5 až 10 stupňů.

Víte, že…

… při nabíjení automatickou nabíječkou není třeba akumulátory odzátkovávat? Dnes už se ani nepočítá s demontáží z auta. Mnohdy to není ani možné, protože baterie jsou umístěny v těžko dostupných místech. Nabíjejí se tak přes kladný pól a kostřicí bod na karoserii.

… startovat máte maximálně po dobu 8 sekund? Pokud mezitím motor nenaskočí, vyčkejte minutu, až se baterie vzpamatuje, a pokračujte ve startu.

… vždy se nejprve připojuje kladný půl a až poté záporný? Je to kvůli jiskření, které takto nevzniká.

video

Související články

Témata
26. 10. 2020 08:23
Re: Reklamace
Ty přiblblíku kdo zavedl, že se budou auta homologovat podle nesmyslu pod názvem NEDEC? Soudruzi v Bruselu, takže ano je to jejich vina a nedělej ze sebe ještě většího debila, že do toho budeš tahat Sorose a Ilumináty. Součástí toho nesmyslného měřícího cyklu jsou i pasáže kdy auto stojí, čili automobilky se byly nucený této hovadině přizpůsobit a vypínat po tu dobu motor čímž uspořili (v rámci měřících testů) množství paliva, které jim pomohlo homologačním cyklem projít s nižší spotřebou. Kdyby soudruzi v Bruselu ty pasáže se zastaveným motorem z toho měřícího cyklu vyhodili, tak nemáme žádný nesmyslný SS ani s tím související další hovadiny ničící motor. Teď když se přešlo na mnohem reálnější způsob měření emisí už tahle hovadina začne z aut mizet, protože jak všichni krom tebe víme, nic v reálu neušetří!
Avatar - xxc
25. 10. 2020 19:31
Re: nekdo tu psal
A co ma byt zle? Ono si to mozno sleduje kamerou, kedy vyradit a kedy nechat brzdit motorom. Robi to velmi dobre. Brzdenie motorom sa mysli brzda plyn, staci par krat prejst rychlejsie mestom a na inom aute nabehne stop start, ktory bol mozno pol roka deaktivovany kvoli slabemu nabitiu baterie :-)
25. 10. 2020 16:53
Re: ještě jedna věc
To jsi mohl ty tisíce a mili vykrátit a zůstalo by čitelnějších 10-20 Ah
25. 10. 2020 13:04
nekdo tu psal
Nekde jsem tu zahledl nedavno v diskuzi, ze mimo star stop picovine se zivotnost baterie zkracuje i podtacenim, respektive kdyz nebrzdis poradne motorem. A tak me ted napada rezim plachtění. Respektive kdyz jsem mel Mini z roku 2018 tak ten uz mel rezim plachteni, kdy prevodovka proste z kopce nebo jen mirneho klesani vyradi a ty vlastne jedes jako na Neutral. Vypadalo to jako kdyz auto chciplo a jelo to setrvacnosti. Si tak rikam ze uz toho je na baterku tolik a jeste tohle. Navic kdyz se to kolikrat rozjelo jak cihla, musel sem hned slapnout na brzdu, aby zaradilo kvalt, .. auto vyrazeny se pomalu chova jak se zhasnutym motorem, proste mi to prijde uz fakt mimo. Pak uz sem to nezapinal ten eco rezim. Tedka mam natvrdo vypnutej startstop, z kopce klepnu eSko na prevodovce, ta podradi, zvysi se otacky. Jinak kdykoli mam cas, tak nasadim chytrou nabijecku od bosche, stala prd, asi 1600,- a necham nekdy par hodin, jindy den proste pripojeny i kdyz uz sviti baterka nabitá.
Avatar - KANKUNEN
25. 10. 2020 09:34
To je keců a o ničem
Pokud nejezdíš pouze mikrokousky, tak baterku dobije alternátor. Renovovat sterou baterku je k ničemu.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud