Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co s vysloužilými bateriemi? Audi z nich staví parádní elektrické rikši!

Audi e-rickshaw
Audi e-rickshaw
Audi e-rickshaw
Audi e-rickshaw
16 Fotogalerie
Diskuze (11)

Audi financuje a podporuje neziskovou organizaci Nunam, která vyvinula elektrické rikši používající vysloužilé baterie z elektromobilů německé automobilky.

Německá automobilka Audi založila nadaci Audi Environmental Foundation, která od roku 2019 financuje německo-indický start-up Nunam. Jeho název v překladu znamená „pro budoucnost“. Start-up se zaměřuje na využití starých li-ion bateriových článků z elektromobilů - dává jim druhý život. Výsledné produkty pak pomáhají se zlepšením každodenního indického života.  

Nunam ve spolupráci s německou automobilkou využívá baterie z elektrických testovacích vozů Audi, z nichž vyrábí zásobníky elektrické energie, které jsou nabíjeny ze solárních článků. K tomu nyní přidává další krok – nashromážděná energie v zásobnících nemusí pohánět jen osvětlení či drobné spotřebiče, ale může nabíjet také elektrické rikši.

Video placeholder
Nunam 2nd Life EV Battery - Audi e-tron - Audi Environmental Foundation • Zdroj: Nunam

Rikši poháněné elektřinou nejsou v Indii ničím novým, většinou však používají olověné akumulátory s relativně krátkou životností a následně jsou většinou likvidovány špatným způsobem. Organizace Nunam se proto rozhodla začít stavět rikši využívající li-ion baterie od Audi. Německá automobilka asistuje sdílením know-how nejen v oblasti baterií jako takových, ale také jejich nabíjení a návrhu.

Kromě rikš samotných totiž bylo potřeba navrhnout také nabíječku, jejímž prostřednictvím by mohly čerpat elektřinu z výše zmíněných zásobníků elektřiny. Tím se teoreticky rovněž vyřeší problém s nabíjením elektřinou z běžné sítě, která z velké části pochází z uhelných elektráren. Organizace Nunam jinak považuje elektrické rikši za ideální ekologicky efektivní vozítka. Díky baterii s vysokou energetickou hustotou a nízké hmotnosti ani nemusí být jejich elektromotor kdovíjak silný. Obzvlášť s ohledem na to, že indičtí řidiči necestují daleko ani rychle.

Spoluzakladatel organizace Nunam, Prodip Chatterjee, k projektu říká: „Automobilové baterie jsou navrhovány tak, aby vydržely celou životnost vozu. Ale i po jejich původním použití v autech si zachovávají velkou část své síly. Pro vozidla s nižšími požadavky na dojezd a výkon, navíc s nižší celkovou váhou, jsou nesmírně slibné. V našem projektu druhého života používáme baterie z elektrických aut v elektrických vozítkách. (…) Snažíme se touto cestou zjistit, kolik energie mohou baterie ještě poskytnout v tomto náročném provozu.

Hlavní idea je taková, že elektrická mobilita a sluneční energie mohou v dlouhodobém horizontu Indii pomoci snížit závislost na fosilních palivech jako uhlí, redukovat obrovské množství výfukových zplodin na indických silnicích a poskytnout lidem spolehlivý zdroj energie. To je ale ještě běh na dlouhou trať. Nyní se Nunam chce zaměřit na otestování elektrických rikš. Ty aktuálně existují tři (čtvrtá vzniká v Německu za prezentačním účelem) a zkraje příštího roku budou nasazeny do pilotního provozu v Indii.

Nezisková organizace Nunam chce zároveň zlepšit pracovní příležitosti v Indii, především pro ženy, proto všechny tři elektrické rikši poputují právě do jejich rukou. To jim umožní převážet zboží na trh bez toho, aby se musely spoléhat na prostředníky. Nunam bude průběžně monitorovat výkony a dojezd rikš, přičemž získaná data bude veřejně sdílet. Cílem totiž také je motivovat ostatní společnosti a organizace na celém světě, aby přicházely s vlastními produkty využívajícími komponenty druhého života.  

Vstoupit do diskuze (11)