Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford B-Max
Ford B-Max
Ford B-Max
Ford B-Max
23 Fotogalerie

Crash test Fordu B-Max: Důkaz místo slibů

Karoserie bez středového sloupku dělá z Fordu B-Max unikát. Bude dost bezpečný? Po zhlédnutí nárazového testu víme, že ano.

Připadáme si jak na veřejné popravě. Dlouhý temný tunel nás přivádí do velké chladné haly. Na zemi beton, holé stěny, kamery a v rozích dvě malé tribuny pro lačné publikum. Uprostřed se ve zdrcujícím vedru silných reflektorů peče ten, který bude za pár minut nekompromisně střelen do boku.

Čím se provinil? Chtěl být jiný než ostatní. A tak se teď musí před porotou novinářů zodpovídat.

Pronikavý hlas sirény umlčí štěbetající dav. Z dálky se blíží bzučení elektromotoru, ženoucího vozík padesátikilometrovou rychlostí k nám. Prásk! Rána jak z děla. Ford B-Max to schytal přesně na levé dveře a odletěl stranou o délku celého vozu. V praxi by to mohlo být ukázkové nedání přednosti v jízdě.

Technici okamžitě přibíhají k autu. A jako by se nic nestalo, zlehka otevírají oboje dveře na nenabourané straně. Kdyby uvnitř místo trojice figurín seděla skutečná rodina, neměl by záchranný tým problém se k ní dostat. A vlastně by neměl ani žádnou práci.

Samozřejmě se okamžitě hrneme na důkladnou prohlídku místa činu, skandální odhalení nás však nečeká. Dveře se vzhledem k silnému nárazu deformovaly jen mírně a parta sedmi airbagů, které budou tvořit standardní výbavu B-Maxu, zafungovala na výbornou. Táta „dummy“ sedí spořádaně za volantem a také obě dětské figuríny usazené v sedačkách vzadu jsou připoutané na svých místech. Nikdo z nich nejeví žádné známky poškození. Být tohle reálná situace, byla by rodinka asi slušně otřesená, ale v plném zdraví by o svém zážitku vyprávěla mamince u večeře.

Proč celé tohle představení? Ford se rozhodl dát novému malému MPV do vínku unikátní řešení karoserie bez klasických sloupků B. Po otevření

předních dveří a odsunutí zadních šoupaček vznikne ohromný, 150 cm široký vstupní otvor. Díky němu se do interiéru skvěle nastupuje, a to nejen ve stísněných prostorách. Běžná auta nabízejí sotva poloviční vstupní rozměry. Kromě toho se usnadňuje třeba usazování dětí do sedaček nebo nakládání větších předmětů.

Každá paráda ale něco stojí. Ford se musel poprat s tuhostí karoserie, a proto navrhl revoluční řešení středových sloupků. Na první pohled chybějí,

ve skutečnosti jsou ale integrované do rámu dveří. Po jejich zavření tedy vzniká stejně bezpečný celek jako u tradiční koncepce. A aby nám to automobilka dokázala, pozvala nás do svého vývojového centra v Kolíně nad Rýnem, kde pro nás jedno auto obětovala.

Zeptali jsme se Christiana Morgensterna, člena vývojového týmu Fordu B-Max

Proč jsou některé části bouraného vozu barevné a k čemu slouží černožluté kulaté značky?

Díky kontrastním barvám můžeme na videu pozorovat i malé posuny jednotlivých dílů a jejich deformace. Značky máme předem přesně zaměřené, změna polohy vlivem nárazu představuje jeden z mnoha sledovaných parametrů.

Klasické dveře je často možné po nárazu silou otevřít, zatímco mechanismus posuvných je zcela zničený. Nemůže to ovlivnit vyprošťování posádky?

Podle požadavků organizace Euro NCAP a předpisů platných v Evropské Unii i jinde na světě je nutné, aby bylo možné po bočním nárazu otevřít dveře na protější straně. Jak jste sami viděli, u B-Maxu to šlo snadno. S otevíráním dveří na nabourané straně se nepočítá.

Byla dána koncepce dveří B-Maxu od začátku vývoje?

Ano. Naše týmy navrhly a propočítaly několik řešení, zelenou nakonec dostala varianta s klasickým předním párem a dvojicí posuvných dveří vzadu.

Pro malé auto určené do města je to podle nás optimální řešení.