Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čtyři rady pro správný výběr motorového oleje

Martin Vaculík
Diskuze (29)
I motorista, jehož péče o vozidlo končí předáním klíčků servisu, musí dnes pro svůj vůz umět vybrat správný olej. Snižování tření v motoru totiž přináší opětovný nárůst jeho spotřeby.

V devadesátých letech kvalitní automobil v dobrém stavu běžně bral oleje tak málo, že mezi jednotlivými výměnami jeho hladina nepoklesla pod spodní rysku. Moderní motory s vyššími výkony a nižším třením však mohou mít přirozenou spotřebu oleje vyšší, což při prodlužování servisních intervalů znamená nutnost jeho stav doplňovat. Některé vozy mají elektronické měření hladiny a na nutnost dolití samy upozorní. Se svítící kontrolkou žluté olejničky (například Volkswagen) či rovnou varovným nápisem v přístrojovém štítu (Mercedes-Benz) zastaví mnozí u čerpací stanice a bezradně zírají do regálů.

1. Na značce nezáleží

Obsluha, ač dle vyjádření většiny provozovatelů čerpacích stanic v olejích pravidelně školená, většinou zírá ještě hůř než sám zákazník. První úvaha

motoristů však bohužel většinou nevede k normám a specifikacím, skutečně určujícím vlastnosti oleje a jeho vhodnost pro daný motor, ale ke značce používané v servisu či doporučené automobilkou. Zde je třeba rovnou říci, že žádný výrobce nesmí nařizovat konkrétní značku maziva. Musí stanovit normy, a to buď nadnárodní (v Evropě nejčastěji ACEA), nebo vlastní (například VW 507.00), které nabídne olejářům k aprobaci.

Některé automobilky doporučují oleje konkrétních značek, často způsobem matoucím zákazníky. Na víčku plnicího hrdla motorů BMW je velký nápis Castrol a pod ním malým písmem BMW Recommendes, tedy BMW doporučuje. V servisní knížce Kie cee’d z roku 2008 jsme se zase dočetli, že předepsaným typem motorového oleje je Shell Helix 5W-40 nebo jiný, plnící stejné normy. Přitom na značce ani ceně nezáleží, důležité jsou právě specifikace a normy.

2. Na dolití stačí ACEA

Potřebnou informaci naleznete obvykle v návodu k obsluze či servisní knížce. Například u nového BMW 320d jsme našli pokyn, že olej má plnit „BMW Longlife-4“. Normy známých výrobců (Volkswagen, BMW, Mercedes- Benz) plní a na obalech uvádí většina olejářských značek, stačí vybrat

správný druh. Kdybyste ji nenašli, přidává BMW i další specifikace. Olej musí plnit SAE 0W-40, 0W-30, 5W-30 či 5W-40 a zároveň ACEA C3. Označení SAE určuje fyzikální vlastnosti oleje, tedy jeho viskozitu za nízkých (0W) a vysokých (40) teplot. Lidově řečeno zaručuje, že olej bude řídký při ranních startech v mrazech, ale nezřídne příliš, když se pak agregát na dálnici pořádně zahřeje. Označení ACEA určuje výkonnost (odolnost oleje proti opotřebení) a další nároky na složení oleje. Konkrétně kategorie C3 označuje maziva s nízkým obsahem sulfátového popela vhodné pro diesely s filtry pevných částic. A tyto oleje ACEA C3 se v jiných kategoriích SAE než 5W-30 a 5W-40 ani nevyskytují.

technika svetmotoru technika svetmotoru

Servisní knížka k Citroënu C3 1.4 VTi to řeší ještě jednodušším způsobem. Pro výměnu specifikuje dle motorizace konkrétní typ oleje Total (který takto doporučuje), ale zároveň uvádí vlastní B71 2290. Normy koncernu PSA nejsou tak široce respektované jako od VW či BMW, proto může být problém ji na obalu oleje objevit. Zřejmě by byl nutný pohled do kompletních specifikací v tabulkách, které olejáři k produktům dodávají. Pro nákup na čerpací stanici je však velmi důležité, že takto striktní je koncern PSA jen při volbě maziva pro výměnu. Při dolití postačí, když olej bude plnit normu ACEA A3/B4. Připojena je rovněž tabulka teplotních rozsahů. Z ní vyčteme, že když v našich krajích umí teplota v zimě klesnout pod -20 ºC a v létě nepřeleze +50 ºC, bude naprosto vyhovující olej SAE 5W-40. A mazivo SAE 5W-40 plnící ACEA A3/B4 je na tuzemském trhu jedním z nejrozšířenějších.

Japonci vyznávají Ameriku

Ještě víc se nám líbil Renault. Doporučení oleje Elf si též neodpustil, ale žádnými vlastními normami zákazníky netrápí. Požadavkům jeho motorů plně vyhovují jednotlivé kategorie ACEA. Viskozitní třídy SAE podle rozsahu teplot v oblasti Japonské vozy zase bývají více přizpůsobeny zvyklostem amerického trhu, kde se běžně používají normy Amerického petrolejářského institutu (API). V minulosti byly časté i v našich krajích,

a ač je v posledních letech trochu vytlačuje ACEA, stále na většině obalů specifikace API najdete.

Třeba pro exotický hybridní Lexus CT200h výrobce doporučuje extrémně řídké oleje SAE 0W-20, které nejlépe napomáhají úspornosti hybridního modelu, ale v tuzemsku nejsou obvyklé. Pokud však dodržíte výkonovou normu API SL nebo SM, můžete použít i olej SAE 5W-30.

Potíž? Jen zcela nový model

Na problém s nákupem maziva jsme narazili u jediného vozu, který se poslední dobou v redakci vyskytl. Ford Focus 1.0 EcoBoost představuje radikálně novou konstrukci, pro niž je určeno také zcela nové mazivo dle normy Ford WSS-M2C948-B. Jde o olej SAE 5W-20 a výrobce si pro specifickou konstrukci nevybral v žádné z kategorií ACEA. Oleje však Fordu vyvíjí Castrol, a tak má jako jediný produkt zmíněné specifikace již v nabídce i pro aftermarket (Magnatec Professional E 5W-20). „Jde o novou specifikaci oleje, po němž je zatím na našem trhu malá poptávka. I na tento trend ale Paramo reaguje a v dohledné době uvede na trh olej dle této specifikace,“ přislíbil nám projektový manažer českého výrobce olejů Paramo Luboš Krejčík.

3. Když nevíte, nebojte se zeptat

Z některých zejména starších aut se však již návod k obsluze ztratil a servisní knížka byla zahozena. Pokud jste schopni přejímacímu technikovi

značkového servisu specifikovat konkrétní model vozu či nadiktovat číslo karoserie, měl by být schopen říci, jaký olej do jeho motoru patří. Stejně tak by to měli umět dohledat prodejci olejů v tabulkách od výrobců. Pomineme-li příklady vyloženého diletantství, kdy přejímací technik odpoví konkrétním typem oleje od značky, s níž má jeho zaměstnavatel smlouvu, pak prostě život přináší situace, kde tyto rady nefungují. Třeba v noci u benzínky.

V první řadě byste měli zjistit, zda váš vůz jezdí na naftu a má filtr pevných částic. Nejlepším vodítkem je štítek s hodnotou kouřivosti, nalepený v motorovém prostoru či zevnitř na kapotě. Pokud tam najdete hodnoty 0,50 nebo 0,51, a ne vyšší, máte filtr. Sáhněte tedy po oleji, na němž naleznete označení C3. Jde o nejběžnější formulaci bezpopelného maziva, kterou u moderního dieselu nic nepokazíte.

Před rokem 2000 filtry pevných částic neexistovaly a většina dieselů vyžadovala oleje s vyšší vysokoteplotní viskozitou. Neuděláte tedy chybu, sáhnete- li po oleji ACEA A3/B4 ve třídě SAE 5W-40 nebo 10W-40.

4. Dražší olej může i uškodit

Některé moderní motory používají ke snížení spotřeby paliva speciálně přizpůsobená maziva se sníženou viskozitou při 150 ºC. ACEA tyto lehkoběžné oleje označuje A1/B1, A5/B5, C1, C2. Vyloženě v popisu k nim uvádí, že použití je možné jen v motorech k tomu přizpůsobených.

Pokud takový olej nalijete do konvenčního či staršího agregátu, mohl by třeba začít po zahřátí klepat, což znamená zvýšené opotřebení. Má zkrátka

moc velké vůle pro tak řídký olej. Zatímco novému motoru klasickým olejem s vyšší vysokoteplotní viskozitou obvykle neublížíte (jen možná nebude

tak úsporný), starší s většími vůlemi a méně výkonným olejovým čerpadlem by mohl mít potíže.

U letitých vozidel často platí, že důležitější než někdejší pokyny výrobce je to, na co je motor zvyklý. Pokud již někdo řešil zvýšenou spotřebu oleje přechodem na hustší nebo speciálně aditivovaný typ určený pro starší vozy, měl by na něj agregát jezdit i nadále. Mnohem dražší 0W-30 mu v žádném případě neprospěje. Starým motorům paradoxně ublížíte víc superdrahým řídkým mazivem než levnějšími hustšími typy.

Specifikace a normy motorových olejů

ACEA - Association des Constructeurs Européens d´Automobile, EU

A – benzinové motory

B – vznětové motory

C – vznětové motory s filtry pevných částic

API - American Petroleum Institute, USA

S – benzinové motory

C – naftové motory

J, F – stupně výkonnosti: čím dále od počátku abecedy, tím výkonnější olej

Normy výrobců motorů a vozidel

VW 507.00, BMW Longlife-04: olej pro vznětový motor s filtrem pevných částic a prodlouženým intervalem výměny

Charakteristické znaky normy ACEA
Znaky A1/B1 A3/B3 A3/B4 A5/B5 C1 C2 C3 C4
Prodloužená výměna Ano     Ano        
Lehkoběžný (1) Ano     Ano Ano Ano    
Přímý vstřik Ano   Ano (2) Ano Ano Ano Ano Ano
Filtr pevných částic         Ano Ano Ano Ano
Popel maximálně 1,3 0,9-1,5 1,0-1,6 1,6 0,5 0,8 0,8 0,5
Fosfor maximálně         0,05 0,09 0,07 0,09
Síra maximálně         0,2 0,3 0,3 0,2
TBN (alkalita) (3) 8 8 10 8     6 6
Snížení spotřeby Ano     Ano Ano 3,0 % Ano 2,5 % Ano 2,05 % Ano 1,0 %
1) S nižší viskozitou při 150 ºC, 2) pouze diesel, 3) odolnost oleje proti okyselování, které zvyšuje třeba leptání gumových těsnění.
Martin Vaculík
Diskuze (29)
7. 10. 2022 04:29
Oleje
Takové rady se celkem hodí. Zvláště pak antitalentům jako jsem já. Právě motorové oleje jsou pro mě absolutní španělskou vesnicí. Před časem jsem chtěl koupit do svého auta, ale samozřejmě jsem z https://www.filsonstore.cz/…-motorove-oleje/ objednal špatný typ. Naštěstí to ale nebyl problém a nakonec mi ho vyměnili za ten správný. :)
4. 5. 2012 10:30
Re: C3
:yes:
4. 5. 2012 07:12
Re: C3
Blbost. Já mám EURO 4 a v požadavcích na olej je ACEA A3, pro dolití je možno použít i A1. Ten C3 bude platit spíše pro ty diesely, které s normou EURO 4 dostaly i filtr pevných částic, tak jek je to napsáno v článku. Fiat bude asi výjimka, která tu C3 vyžaduje i pro benzíňáky .... možná to souvisí s tím, že Fiat stanovil pro Grande Punto šílený 30 tisícový interval výměny oleje.
4. 5. 2012 06:21
Re: C3
ak nemas casticovy filter, olej C3 nemusis vobec pouzit.. Su to totiz oleje so znizenym obsahom sulfatoveho popola. fosforu a siry, tzv. LowSpas oleje, co je potrebne prave a len pre bezproblemovy chod a zivotnost DPF, FAP filtrov.. inak to nema ziadne dalsie opodstatnenie.
..Nakolko sulfatovy popol, fosfor, sira su tzv, kriticke prvky, ktore su pritomne v niektorych aditivach olejov (ako napr. antioxidanty, detergenty, protioderove prisady.. ) cize vsetko prospesne zlozky oleja. A nakolko LowSaps oleje potrebuju mat znizeny obsah zmienovanej siry, fosforu, popola,, tak sa to dosahuje tym, ze sa znizuje obsah zloziek v ktorych su zastupene.. to sice ide ruka v ruke s ekologiou, ale nie uz tak s ochranou a zivotnostou motora. 8-s
4. 5. 2012 06:12
Re: C3
ale samozrejme ze je to totalna p*covina, co tu tento clovek tvrdil.. najlepsie hlasat hova*iny a rozumiet sa problematike ako hus pivu, resp. ako jenik1 olejom a ich specifikaciam.. 8-s