Nová Cupra Tavascan jde proti proudu bez odporu. Už jsme ji řídili, dělá dojem
Zatímco rok 2024 v očích Cupry patřil poslednímu spalovacímu SUV Terramar, sezona 2025 otevírá novou kapitolu značky jménem Tavascan. Co všechno to znamená, jsme v rozumných rychlostech zjišťovali ve španělském Madridu.
Věřte nebo ne, i navzdory přílivu nových automobilek z Číny je nejvíce rostoucí značkou v Evropě právě španělská Cupra. Není se čemu divit, když si v prodejích meziročně polepšila o 7,5 % i přes turbulentní trhovou realitu dnešních dní. Tahákem těchto hezkých čísel jsou především dva modely, nepřekvapivě formentor s celoevropsky prodanými 111.300 kusy a překvapivě i elektrický born se 41.800 kusy. A teď je na řadě tavascan, jenž má kombinovat silné stránky obou modelů.
Dělá dojem
Novinka je totiž prvním SUV-kupé značky a není to jediný důvod, proč vyčnívá z řady. Po přitažlivých, ale přesto pořád docela konzervativních modelech je tavascan prvním, kde se designéři konečně pořádně odvázali. Demonstruje totiž nový stylistický směr značky.
Přední část svým kontrastním provedením lehce odkazuje na kdysi mateřský Seat a jeho modely „bocanegra“ s černou tváří, na ni navazují efektní trojúhelníkové světlomety s Matrix-LED technologií. Nezvyklým prvkem dnes tak není svítící logo v předním nárazníku, ale dva průduchy hned před kapotou už vzbuzují trochu pozornosti.
Směrem vzad na nás čekají agresivně stoupající linie a organicky se tvářící zaoblené prolisy karoserie, které spolu s pozvolně klesající linií střechy končí v aerodynamicky střižené zádi. Byť je na fotografiích pořád krapet vysoká, v reálu vypadá španělská moderní variace na téma „kupé“ dynamičtěji než to samé u enyaqu. V interiéru je to ale úplně jiná písnička, která má s dalšími vozy koncernu společný pouze refrén, tedy volant a dvojici displejů – jeden malinký před řidičem a patnáctipalcový monitor uprostřed interiéru s nejnovějším softwarem koncernu.
Vše ostatní je ale úplně jiné – agresivní pojetí kabiny začíná v ostře dekorovaných dveřích a plynule přechází do jakési centrální páteře, která elegantně zakrývá bezdrátovou nabíječku telefonů. Zajímavé je jak provedení, tak použité recyklované materiály, o jejichž líbivosti necháme rozhodnout asi až uživatele. Pár věcí ale uznáváme z fleku – kabina je velmi prostorná a postavená opravdu festovně, z interiéru srší mimořádně pevný pocit.
Silná efektivita
Cupra bude tavascan nabízet zprvu ve dvou verzích: Endurance s nejvyšším výkonem 210 kW a VZ s výkonem 250 kW. Ta první, ve které jsme měli možnost absolvovat testovací jízdu, nabídne se svou 77kWh baterií dojezd 569 kilometrů na jedno nabití – a jak jsme se později přesvědčili, i o trochu více. To varianta VZ si bere za cíl dynamickou jízdu a pomáhá jí v tom 80kW elektromotor na přední nápravě, zatímco endurance spoléhá pouze na síly koncernového motoru APP550 s jednostupňovou redukční převodovkou EQ550-1P vzadu. Obě pak nabídnou shodnou maximální hodnotu točivého momentu 545 Nm.
A úplně to stačí. Jízdním projevem je novinka někde mezi menšími modely platformy MEB a větším ID.7. Subjektivně nám tavascan přijde lépe odhlučněný než třeba VW ID.5 či Cupra Born, díky totožnému rozvoru ale neztrácí hravost menšího modelu. Na 125 km dlouhém okruhu ale bylo naší misí dosáhnout s novinkou co nejlepší spotřeby energie.
Španělsko všeobecně platí za sluncem zalitou zemi, okolí Madridu je ale téměř vysokohorské místo a rtuť teploměru ráno nevystoupala přes nulu. A jezdit se studeným elektromobilem v hornatém prostředí na spotřebu sice nevyznívá jako snadno proveditelný úkol, ve výsledku se nám ale povedlo dosáhnout průměrné spotřeby 13,9 kWh/100 km na asi dvousetmetrovém převýšení. A to jsou dokonce výrazně lepší hodnoty, než je předběžná oficiální spotřeba dle WLTP 15,1 až 17,4 kWh/100 km.
Cupra Tavascan tak má rozhodně co nabídnout a těšíme se na ni v našem klasickém týdenním testu. To snad už budeme znát i výsledné české ceny, o kterých ještě tuzemské zastoupení automobilky jedná.
Plusy
- Efektní vzhled
- Bytelný interiér
- Hospodárný pohon
Minusy
- Dotykové plošky na volantu
- Odlesky palubní desky v čelním skle
Základní technické údaje Cupry Tavascan | ||
Endurance | VZ | |
Typ elektromotoru | Synchronní s permanentními magnety (PMSM) | Asynchronní vpředu, PMSM vzadu |
Výkon (el. motor) (kW) | 210 | 80 + 210 |
Točivý moment (el. motor) (Nm) | 545 | 134 + 545 |
Systémový výkon (kW) | 210 | 250 |
Převodovka | redukční, 1° | |
Kapacita baterie (celková/využitelná) (kWh) | 82/77 | |
Maximální dojezd dle WLTP (km) | 521 | 569 |
Vnější rozměry, rozvor (mm) | 4644 x 1861 x 1597, 2766 | |
Objem zavazadlového prostoru (l) | 540 | |
Maximální rychlost (km/h) | 180 | |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 6,8 | 5,6 |
Kombinovaná spotřeba (WLTP) (kWh/100 km) | 15,1-17,4 | 16,5-18,1 |