Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cyklisté se stále zbytečně vystavují riziku, stačí přitom málo

Ondřej Mára Ondřej Mára 21. 9. 2021 • 09:19
12
23
Zobrazit náhledy (12)
Předjíždění cyklistů Předjíždění cyklistů Předjíždění cyklistů Cyklostezka Cyklostezka Cyklostezka Cyklista

Jízda na kole je v posledních letech na vzestupu nejen jako sport, ale také jako způsob každodenní dopravy. Mnozí cyklisté se ale během jízdy zbytečně vystavují rizikům.

Policie ČR ve svých statistikách od ledna do srpna tohoto roku eviduje celkem 2305 nehod cyklistů s lehkým zraněním, 162 těžce zraněných cyklistů a bohužel i 32 cyklistů, kteří za jízdu zaplatili svým životem. Příčiny nehod jsou samozřejmě různé, bohužel se ale často ukazuje, že společným jmenovatelem bývá podceňování nošení bezpečnostní helmy.

Podle tiskové zprávy Asociace Záchranný kruh v rámci kampaně „Ty to zvládneš“ bylo nenošení ochranné přilby při jízdě na kole prokázáno u 70 % smrtelných nehod cyklistů. Cyklisté si přitom neuvědomují, že pád při jízdě v rychlosti 25 km/h lze přirovnat pádu z výšky 2,5 metru přímo na hlavu.

Mezi příčinami smrtelných nehod za osm měsíců tohoto roku se pak často objevuje nesprávný způsob jízdy na kole (37,5 %), nepřiměřená rychlost (28 %) nebo nedání přednosti v jízdě (19 %). Nelichotivým údajem je ovšem i zjištěný alkoholu v krvi s hodnotou vyšší než 1 promile v téměř 17 procentech nehod.

Část těchto nehod lze přitom připočíst i rostoucí popularitě elektrokol, která člověku umožňují snadněji zdolávat delší úseky při vyšších rychlostech. To ale může vést k únavě, nepozornosti přecenění vlastních sil, ztrátě soustředění, atd..

Elektrokolo umožní v podstatě sportovní jízdu komukoliv. I starší člověk, který by si jel vlastním tempem, tak tady jede rychleji a možná je hlavním nebezpečím právě vyšší rychlost, než která odpovídá jeho fyzické kondici. Zároveň i rychlost jeho reakcí či postřehů. Najde se i kaskadér, který si vyrazí do plného provozu bez helmy nebo bez jakékoliv výbavy,“ říká MUDr. Jiří Smetana, ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje.

Problémem je ale také ztráta ohleduplnosti, což platí pro řidiče i cyklisty. Zatímco jezdci na kole často zbytečně riskují jízdou po přechodu pro chodce, řidiči mnohdy zapomenout sledovat, zda otevřením dveří od auta neohrozí projíždějící cyklisty. Pozornost ale mnohdy zbytečně ztrácejí i cyklisté a to dobrovolně.

video

Každý účastník provozu: chodec, řidič motorového, nemotorového vozidla čili i cyklista, by se měl náležitě věnovat dění v silničním provozu. Se sluchátky na uších, nebo se špunty, kde jim hraje hudba, to určitě nebude to pravé ořechové,“ připomíná Roman Budský, předseda expertní rady Platformy VIZE 0.

Řidiči automobilů si navíc budou muset zvyknout, že od ledna příštího roku mají povinnost předjíždět cyklisty na vozovce ve vzdálenosti minimálně 1,5 metru. Při nedodržení této vzdálenosti pak řidiči hrozí pokuta až 2.000 Kč.

Počet cyklistů na českých silnicích se výrazně zvyšuje a vlivem budoucího trendu redukovat pohyb motorových vozidel v městských aglomeracích s preferencí zavedení čisté mobility se dá očekávat, že tento vzrůstající trend bude nadále pokračovat. I proto je potřeba stále více myslet na bezpečnost cyklistů. Na druhou stranu chceme v prevenci neustále zdůrazňovat také ohleduplnost cyklistů k ostatním účastníkům silničního provozu,“ říká Lukáš Hutta, výkonný manažér Asociace Záchranný kruh, připravující dlouhodobě kampaň Ty to zvládneš – Setkání s realitou.

Související články

Témata
22. 9. 2021 11:45
Re: Povinnost chybí....
stejně jako v mnoha jiných případech
22. 9. 2021 10:14
Re: otevřením dveří od auta neohrozí projíždějící cyklisty..
já to udělal za tebe, pár příspěvků výše
Avatar - pradeda777
22. 9. 2021 10:13
Povinnost chybí....
Z článku....Řidiči automobilů si navíc budou muset zvyknout, že od ledna příštího roku mají povinnost předjíždět cyklisty na vozovce ve vzdálenosti minimálně 1,5 metru. Při nedodržení této vzdálenosti pak řidiči hrozí pokuta až 2.000 Kč.
Nějak mě tam chybí povinnost cyklistů na vozovce se držet co nejblíž k jejímu okraji. Totiž ihned po uzákonění tohoto nařízení, jsem se setkal se zlomyslnými cyklisty, kteří záměrně jedou metr i více od okraje vozovky a tím nutí řidiče aby je přejížděli hluboko v protisměru a nebo v silnějším provozu dokonce znemožňují předjetí a tím vytváří v provozu velmi nebezpečnou situaci.
Myslím, že zákonodárci celou věc zkrátka NEDOMYSLELI. :-(
Avatar - Mikesus
22. 9. 2021 09:52
Re: otevřením dveří od auta neohrozí projíždějící cyklisty..
Ano to teriz neni prima umera, resp. nějaká stoupající/klesající tendence. Je to dost nekonzistentni a extrémy nám to můžou ukázat. Kdyz pojedeš 1km/h, moc aut neprojede. V tomto je ideální spočítat nějaké určité rychlosti, ale jsem línej, sorry.
22. 9. 2021 09:46
Re: otevřením dveří od auta neohrozí projíždějící cyklisty..
V každém případě není nízká rychlost z hlediska propustnosti žádná výhra. Přestože se často tvrdí opak, málokdo si to sám prověřil. Přitom je to velmi snadné

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud