Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový volant Tesly vyvolává další otázky ohledně bezpečnosti

Ondřej Mára Ondřej Mára 17. 9. 2021 • 18:31
26
46
Zobrazit náhledy (26)
Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model S Tesla Model X Tesla Model X Tesla Model X Tesla Model X Tesla Model X Tesla Model X

Test Consumer Reports poukazuje na řadu podivností při používání nového volantu Tesly Model S. Jeho nový tvar je přitom tím menším problémem. 

Jednou z nejkontroverznějších novinek v rámci modernizace Tesly Model S se stal její volant, který naprosto rezignoval na tradiční tvary a na první pohled připomíná spíše knipl starších dopravních letadel. Se slibovaným nástupem autonomního řízení by možná tolik nevadil, zatím ovšem vyvolává především otázky ohledně bezpečnosti.

Americký úřad NHTSA, zabývající se mimo jiné bezpečností automobilového provozu, tak například již v lednu informoval, že bude bezpečnost nového volantu teprve řešit přímo s automobilkou. Kolegové z magazínu Consumer Reports na to šli ale jinak, pořídili si vlastní novou Teslu Model S a rozhodli se vyzkoušet nový volant na vlastní kůži. A dojmy jsou poměrně rozporuplné.

Ostatně už titulek jejich testu zní „Nový volant Tesla Yoke ukazuje malé výhody a potenciální bezpečnostní rizika,“ přesto v testu dodávají, že není úplně nemožné si na nový volant zvyknout. Oproti tomu klasickému má však řadu větších či menších nevýhod.

Tou první a nejzřejmější je přitom podivný úchop při ostrých zatáčkách, kdy se řidiči výrazně komplikuje klasické přehmátnutí na volantu a reálně tak hrozí, že mu vyklouzne z rukou. Dvojnásob to pak platí při manévrech na parkovištích nebo při vyjíždění z příjezdové cesty.

Za volantem Modelu S se střídalo 10 lidí z redakce Consumer Reports, přičemž někteří si stěžovali také na špatný úchop volantu. Jeho ramena jsou totiž evidentně hodně silná a lidé s menšíma rukama mají problém volant pevně uchopit. Na dlouhých cestách pak volant údajně nenabízí moc pohodlný úchop a mohou z něj začít bolet ruce. A to i v případě použití funkce Autopilot.

Zřejmě nejhorší novinkou je ale integrace ovládání blinkrů, klaksonu nebo stěračů přímo do ramen volantu. Oproti klasickým páčkám na sloupku řízení, které už nový Model S nemá, je totiž nové řešení neintuitivní, vyžaduje pozornost řidiče a často vede k nepříjemným situacím, které mohou být i potenciálně nebezpečné.

video

Při otáčení volantem totiž může dojít k nechtěnému zmáčknutí některého z tlačítek, což vedlo k nechtěnému troubení, ostřikování skla i spouštění blinkrů v zatáčce. S otáčením volantu se navíc poloha tlačítek mění a jejich dohledání a správné stisknutí se tak prodlužuje a komplikuje. A to může být rizikové například v momentě, kdy máte šanci zatroubením odvrátit rizikovou situaci – jenže místo zmáčknutí středu volantu musíte rychle hledat tlačítko.

Podivně pak na testující působilo i nastavení tlačítek blinkrů. Při jejich lehkém zmáčknutí volant zavibruje a blinkry jednoduše třikrát zablikají. Po delším zmáčknutí volant zavibruje dvakrát a blinkry blikají tak dlouho, dokud jejich tlačítko opět nezmáčknete. Absence páček směrovek tak nakonec představovala větší výzvu, než nový tvar volantu.

Ten ale nakonec přináší alespoň jednu výhodu, i když je otázkou, jak zásadní. Absence horní části volantu totiž usnadňuje výhled na budíky i z vozu bez ohledu na pozici řidiče za volantem. Tahle výhoda se ovšem trochu smazává, pokud musíte na volantu stále hledat to správné tlačítko.

Test kolegů z Consumer Reports tím ale ani zdaleka nekončí. Novou Teslu Model S budou dále podrobovat různým zkouškám, během kterých budou současně sledovat, jak rychle si na nové ovládání přivyknou. Možná tak nakonec ještě změní názor.

Související články

Témata
Avatar - twistedTSD
20. 9. 2021 00:26
Re: Odzvonilo klasickým volantům?
Nerozumím. Q50 S se normálně prodávalo s DBW. Jestli to zrušili, nevím, ale evidentně nebyl problém v legislativě.
19. 9. 2021 19:22
Re: Odzvonilo klasickým volantům?
Myslím ze to mají porad ;-)
19. 9. 2021 14:36
Re: Odzvonilo klasickým volantům?
Nie nestaci, daj link na legislativu zaveznu pre homologizaciu. Q50 s bola prva seriovo nasadena varianta a ak by si si to tiez "nastudoval" dalej, takmer okamzite sa vratili k hydraulike. Naviac na vecsine trhov tomu brani stale legislativa.
Avatar - twistedTSD
19. 9. 2021 14:11
Re: Odzvonilo klasickým volantům?
Stačí si nastudovat Infiniti Q50 ve verzi S.
19. 9. 2021 12:47
Re: Odzvonilo klasickým volantům?
poprosim odkaz na toto tvrdenie, rad si poopravim obraz.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud