Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Duster se přizpůsobila novým emisním normám. S novým turbodieselem i ve verzi na LPG

David Bureš
Diskuze (41)
Nová patnáctistovka s přídomkem Blue dCi je výkonnější než ta dosavadní. Spalování LPG pak byl opět přizpůsoben čtyřválec 1.6 SCe.

Začátek září je ve znamení zahájení platnosti nových emisních norem, kterým se musela přizpůsobit i Dacia. V případě modelu Duster to znamená obměnu nabídky vznětových motorů a návrat oblíbeného 1.6 SCe schopného spalovat LPG. Jak se změnily ceny?

Nutno říct, že nijak zásadně. Oba turbodiesely plošně zdražily o rovných deset tisíc, což není moc. Navíc obě verze nového agregátu 1.5 Blue dCi jsou výkonnější než dosud. Slabší varianta poskytuje 70 kW místo 66 kW, silnější si pomohla z 80 na 85 kW.

Slabší 1.5 Blue dCi (70 kW) tak pořídíte minimálně za 348.900 korun, s manuální převodovkou a pohonem předních kol, ve verzi Essential. Silnější 1.5 Blue dCi (85 kW) je dostupné až ve vyšším stupni Comfort, a to za 386.900 korun. Za čtyřkolku se k němu připlácí 45.000 korun, pro slabší patnáctistovku pohon všech kol dostupný není.

Výbava Essential čítá 16palcová ocelová kola, šest airbagů, výškově a podélně nastavitelný volant, palubní počítač, rádio, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná předních okna nebo výškově nastavitelné sedadlo řidiče. Comfort přidává elektricky ovládaná zadní okna, kožený volant, tempomat, manuální klimatizaci, mlhovky nebo elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka.

Oba motory nadále spolupracují se šestistupňovou manuální převodovkou. Uchovávají si stávající objem 1461 cm3, v reakci na přísnější emisní pravidla ale dostaly selektivní katalytickou redukci (SCR) se vstřikováním močoviny nebo nový výměník voda-vzduch. Přímé vstřikování typu common-rail pracuje s vyšším vstřikovacím tlakem (2000 barů), nové jsou i převodové poměry manuální převodovky.

Navrátivší se 1.6 SCe schopný spalovat LPG pořídíte minimálně za 320.900 Kč, ve verzi Essential, s pětistupňovým manuálem a pohonem předních kol. Při spalování LPG jeho výkon činí 80 kW, na benzin pak 84 kW. Točivý moment v závislosti na palivu činí 144 N.m, respektive 156 N.m. Objem nádrže na zkapalněný ropný plyn činí 33,6 litru.

Ze stávajících motorů v nabídce Dusteru zůstává jen zážehový čtyřválec 1.6 SCe (84 kW) na benzin. Jeho ceny se nemění, opět je však dostupný i s pohonem všech kol, a to za dodatečných 45.000 korun. Přizpůsoben je od září platným normám Euro 6c, zatímco obě varianty 1.5 Blue dCi i 1.6 SCe LPG už „umí“ přísnější Euro 6d-TEMP, platné až od září 2019.

Dacia Duster – ceny a technická data nabízených verzí
Motor1.6 SCe1.6 SCe1.6 SCe LPG1.5 Blue dCi1.5 Blue dCi1.5 Blue dCi
Pohon4x24x44x24x24x24x4
Emisní normaEuro 6cEuro 6cEuro 6D-TempEuro 6D-TempEuro 6D-TempEuro 6D-Temp
Zdvihový objem [cm3]159815981598149114611461
Válce/ventily4/44/44/44/24/24/2
Největší výkon [kW/min]84/550084/550080/550070/375085/375085/3750
Točivý moment [N.m/min]156/4000156/4000144/4000240/1750260/2000260/2000
Převodovka5M6M5M6M6M6M
Max. rychlost [km/h]172170169167179179
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,912,912,612,610,510,5
Komb. spotřeba [l/100 km]6,86,98,74,44,44,7
Cena Access [Kč]259.900-----
Cena Essential [Kč]295.900340.900320.900348.900--
Cena Comfort [Kč]317.900362.900342.900-386.900431.900
Cena Prestige [Kč]344.900389.900--413.900458.900

David Bureš
Diskuze (41)
Avatar - Beefcake
4. 9. 2018 13:51
Re: Duster
Sorry, ale v blate a v snehu tie Nm naozaj nepotrebujes. Je jedno, ci tam je 150Nm alebo 300Nm. Tam je podstatnejsie, ako je realizovany prenos vykonu motora na kolesa (aj sprevodovanie) a samotny AWD system.
Samozrejme, pokial ten sneh ci blato nema 50cm a netreba ho hrnut pred sebou.
A tym dizlom predpokladam myslis tiez atmosfericky dizel a nezamienas si to s turbom :-)
Avatar - Dinar
4. 9. 2018 13:25
Re: Duster
Může být, já mám blok, čtyřistapade bych za auto se znakem dacia prostě nedal. ;-)
4. 9. 2018 07:15
Re: Kolik krát tu padlo, že atmosféra čtyřválev
Udajne aj 1.2T od Toyoty je bez GPF, ale nemám to potvrdené z nejakého spoľahlivého zdroja.
Avatar - Ozzman
3. 9. 2018 17:49
Re: Duster
Vycházím z vlastní zkušenosti ,kdy takto malá SUV třeba v blátě, nebo sněhu, se lépe hrabou díky kroutícímu momentu dieslu oproti atmosféře. Konkrétně jsem takhle zkoušel třeba Vitary, nebo Sportáže.
3. 9. 2018 16:49
Re: Duster
Obě varianty jsou za ty peníze hodně slušný, ale tyhle auta dálky jezdit nebudou, tak proč brát diesel? :-)