TEST Dacia Duster TCe 130 Techroad – I Duster je už stylovka
Jednou z předností Dusteru je pohon všech kol, který se však pojí jen s vybranými pohonnými jednotkami. Testovaný čtyřválec 1.33 TCe však mezi nimi nefiguruje. Z pohledu běžného užívání je však skvělou volbou, kterou v našem případě ještě podpořila zajímavá výbava Techroad.
Design, interiér
Druhá generace Dusteru vyráběná od předloňského roku sice vypadá podobně jako původní z let 2010 až 2017, avšak v útrobách se ukrývá zcela jiné auto. K minule testované verzi s atmosférickým motorem 1.6 SCe a pohonem všech kol nyní přidáváme variantu s novým zážehovým čtyřválcem s turbodmychadlem 1.33 TCe. V Dusteru je nabízen ve variantách s výkony 96 a 110 kW. Obě jsou v tuto chvíli dostupné s předním pohonem.
Pokud přesto chcete čtyřkolku a líbí se vám testovaný motor 1.33 TCe, pak nezoufejte. Ve druhé polovině letošního roku by měla tato kombinace dorazit, přičemž se s ní bude pojit manuální šestikvalt TL8. Jedná se variantu vyzkoušené převodovky TL4 pro pohon všech kol.
Stejně jako čtyřkolka se můžete v blízké době těšit rovněž na kombinaci testovaného motoru se samočinnou převodovkou. Půjde o dvouspojkovou skříň DC4 v jednodušší variantě se suchými soustřednými spojkami, která je dimenzovaná na maximální točivý moment 280 N.m.
V znamení barev
Na výše uvedené technické novinky si však musíme ještě nějaký čas počkat. Proto se raději věnujme tomu, co je k dispozici již nyní. Vůz se nabízí v celkem pěti úrovních výbavy. Testovaný motor TCe 130 je k dispozici od prostřední varianty Comfort. Výkonnější verze nabízející 110 kW je k mání ještě od vyšší Prestige.
K testu zapůjčená verze Techroad je v současnosti nejvyšší variantou Dusteru. V rámci zařazení tohoto modelu je výbava velmi bohatá, ovšem nesmíte v ní hledat ty nejmodernější prvky. Ty jsou i vzhledem k ceně vozu vyhrazeny pouze renaultům. Přesto, kdo není vyloženě technokrat a nevyžívá se v nabídce nejmodernějšího příslušenství, bude s výbavou testovaného Dusteru spokojen.
Zkoušený vůz byl v rámci příplatků doplněn o samočinnou klimatizaci za 8.000 korun, přičemž standardem je obyčejná, tedy manuální. Odjišťování zámků dveří usnadňovala hands-free karta bezklíčového ovládání, která vyjde na 6.000 korun. Stejnou cenu si Dacia účtuje za vyhřívaná přední sedadla. Za 1.800 korun získáte rezervní kolo a za 13.900 korun metalický lak. Ten byl u zapůjčeného vozu mimořádně efektní nazvaný červená Fusion. Duster tak do okolí zářil jako v 90. letech vozy Mazda Xedos s technologií nanášení laku hi-reflex (lak se nanášel na rotující karoserii).
Jenže výbava Techroad není jen o bohatství prvků, ale také o barevném ztvárnění kabiny. A to bylo jednoduše super. Čalounění sedadel a výplní dveří nestejně širokými vzájemně napříč vedenými pruhy vytvářelo čtverce o různé ploše, v podstatě se tedy jedná o kostkový vzor.
Při pohledu na palubní desku jednoduchých tvarů ihned upoutá rozměrný displej rozhraní, který je standardem od výbavy Prestige. Připlácíte pouze za mapové pokrytí Evropy, a sice 3.000 korun. Standardní je taktéž kožený volant, a to již od úrovně Comfort.
Jak už jsme psali minule, oproti předchozí generaci se výrazně zlepšila ergonomie sezení, jistě také zásluhou dvousměrně stavitelného volantu. Dle Dacie lze tak jeho výšku měnit v rozsahu 40 mm, axiálně jej můžete posouvat až o 50 mm. Toto je standardem u všech verzí s výjimkou základní Access. Dále se velmi zlepšila celková ergonomie kabiny, kdy ovladače oken již nejsou umístěny na středním panelu, ale na loketní opěrce řidičových dveří. Sedí se také o něco níže, což je příjemné, aniž by to nějak negativně ovlivňovalo pohodlí při nastupování.
Motor, jízdní vlastnosti
Motor je srdcem vozu
Už několikrát jsme měli možnost vyzkoušet přeplňovaný čtyřválec 1.33 TCe. K dosavadním variantám s výkony 103 a 117 kW přibyla díky Dusteru slabší verze 96 kW. S maximem točivého momentu 240 N.m jde o druhou nejvyšší hodnotu. V Dusteru je momentová špička dostupná při 1600 otáčkách za minutu.
A stejně jako v jiných aplikacích i v tomto případě jede motor prostě skvěle. Těch 96 kW (postaru 130 koní) je v rumunském crossoveru plně dostačujících. Výrobce píše kombinovanou spotřebu paliva 6,9 až 7,1 litru na 100 km, my jsme jezdili za 7,7 litru na 100 km.
Tak jako v jiných aplikacích i v tomto případě motor vyniká zejména pružností. A také by měl do budoucna více vydržet než předchozí čtyřválec 1.2 TCe, který testovaný agregát nahrazuje. Je to zejména zásluhou chlazených výfukových svodů, kdy by nemělo docházet k ředění oleje benzínem, což ochromovalo funkci mazání.
Jízdními vlastnostmi Duster nijak nenadchne, ale ani neurazí. Podvozek je spíše komfortněji laděný a skutečnosti, že verze s pohonem předních kol nedostala zcela nezávislé zavěšení těch zadních, si za běžných jízdních podmínek patrně skoro nevšimnete. Snad jen při přejezdu příčné dělící spáry v zatáčce se záď zavlní o něco více než u varianty s pohonem všech kol a tedy vyspělejším šasi.
I přes nabízený výkon 96 kW jsou na zadní nápravě kupodivu použity stále bubnové brzdy. Brzdový systém je na Dusteru jednotný pro všechny verze, takže dokonce i ještě výkonnější varianta motoru 1.3 TCe se 110 kW má vpředu stejné kotouče s průměrem 280 mm a vzadu identické bubny. Při běžném ježdění je brzdový systém dimenzovaný zcela dostatečně a jen málokdo pojede s tímto vozem tak, aby odhalil jeho limity.
Závěr
Závěr
Testovaný vrcholný Duster už není tím lowendovým zbožím. Naopak je vybaven velmi dobře, byť i v tomto případě musíte zapomenout na nejmodernější prvky výbavy či výstroje. Třeba dvouzonovou klimatizaci tady vůbec neobjednáte stejně jako moderní bezpečnostní asistenty. Ty vyžadují radar v přední části kombinovaný s kamerou za čelním sklem, což je pro potřeby vozu stále dost drahá technika. To však platí i o řadě jiných menších aut. Důležité je, že v otázce uplatněné techniky výrobce žádné kompromisy nepřipustil.
Třeba motor je jeden z nejmodernějších benzinových čtyřválců současnosti. Pojí se s šestistupňovou převodovkou s lehkým a přesným řazením a k tomu i řešení podvozku plně odpovídá standardu segmentu B, případně C. Na čem tedy výrobce šetřil? Třeba na odhlučení. Zejména aerodynamický hluk ozývající se okolo sloupků A a zpětných zrcátek je výraznější. Podvozek naproti tomu nijak hlučný není, dokonce se neprojevuje ani nešvar řady moderních SUV, kterým je nakopávání kol při přejezdu hlubších nerovností a tedy přenos rázů do karoserie.
Auto rovněž dobře vypadá, dokonce ještě výrazněji než jeho předchůdce. Důležité rovněž je, že druhá generace modelu napravila zbytečné chyby předešlého vydání a sice až příliš laciný dojem, stejně jako v některých ohledech nevyhovující ergonomii ovládání. Na druhou stranu to čím si předchůdce získal řadu obdivovatelů v současné generaci nechybí. Nový Duster tak není o mnoho luxusnější než jeho předchůdce. Je ale lepší snad úplně ve všem a to je mnohem důležitější.
Nejlevnější verze modelu | 259.900 Kč (1.6 Sce/84 kW 2WD Access) |
Základ s testovaným motorem | 370.900 Kč (TCe 130/96 kW 2WD Comfort) |
Testovaný vůz bez příplatků | 402.900 Kč (TCe 130/96 kW 2WD Techroad) |
Testovaný vůz s výbavou | 449.600 Kč (TCe 130/96 kW 2WD Techroad) |
Plusy
- Zajímavý vzhled
- Zajímavá kabina verze Techroad
- Předpoklad spolehlivosti
- Bohatá výbava
- Výrazně lepší pozice za volantem než dříve
- Všestranně vynikající motor
- Komfortní jízdní vlastnosti
Minusy
- Vyšší hlučnost
- Nenabízí samočinnou převodovku (zatím)
- Není k dispozici pohon všech kol (měl by dorazit)
- Chybí nejmodernější prvky výbavy a výstroje a podpůrné bezpečnostní systémy