Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Logan 1,6 MPI - Dospívání, aneb sladkých 16

Ladislav Čermák
Ekonomicky laděný model Dacia Logan se stal bestsellerem v nečekané míře a přepisuje prodejní statistiky i na trzích, pro které původně určen nebyl.

O jeho významu nejlépe svědčí urychlené budování zcela nové prodejní i servisní sítě v ČR i na mnoha dalších místech světa, podobně jako beznadějně vyprodané letošní dodávky v západní Evropě. Renault po nepříliš úspěšné Thalii nepřestal s hledáním receptu na úspěšné levné auto a Logan byl konečně trefou do černého - zákazníci kupují levnou kombinaci konzervativního kabátu s nepříliš náročnou technikou jak o závod.

Po ročním vysoce úspěšném osamělém působení věkovité, ale nenáročné a živé dvouventilové jednovačkové čtrnáctistovky (test najdete zde), známé ze starších Renaultů, přichází posila v podobě šestnáctistovky stejného původu a koncepce. Ve Frankfurtu jsme si již prohlédli i Logan dCi, ten však letos v českých autosalonech ještě nespatříme. Na cestě je také kombi, dočkáme se jej pravděpodobně v Ženevě.

Design

dacia testy nizsistredni dacia testy nizsistredni jsme již dostatečně popsali v testu čtrnáctistovky, za první rok výroby se nic podstatného nezměnilo. Zvláště v námi testovaném nejvyšším provedení Lauréate s lakovanými nárazníky, maskou a chromovými doplňky, zlatavou metalízou a litými koly to Loganu velmi slušelo, přitom se cena kompletně dovybaveného vozu zastavila na velmi rozumných 350 tisících. Uvnitř nechyběla všechna elektrická okna a zrcátka, klimatizace, rádio s CD, posilovač řízení, výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, 2 airbagy, ABS, mlhovky či centrální zamykání s dálkovým ovládáním. I když je za většinu těchto – u dražší konkurence často standardních – prvků nutné doplácet, i po jejich započítání cena zůstává v mezích široké přijatelnosti a Logan si navíc za většinu doplňků počítá rozumné částky.

Nový motor

o obsahu 1,6 l je stejné konstrukce jako dosavadní čtrnáctistovka, tedy jednovačkový dvouventilový čtyřválec Renault, je k mání za dvacetitisícový příplatek, nejlevněji jej lze pořídit za 236.900,- v prostředním provedení Ambiance, zahrnujícím centrální zamykání, tónovaná okna, výškově nastavitelné přední bezpečnostní pásy, uzavřenou cirkulaci vzduchu a lakované nárazníky. Základní spartánské provedení zůstává vyhrazeno pro startovní čtrnáctistovku, začínající s cenou pod magickou dvousettisícovou hranicí. Nejvyšší provedení Lauréate, které jsme prověřovali my, naopak přidává za další 24 tisíce 15" kola, posilovač řízení, palubní počítač, mlhovky, elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, dálkové ovládání centrálního zamykání a výškově stavitelnou sedačku řidiče s bederní opěrkou. Po novém roce přijde ke slovu ještě 1,5 dCi 50 kW/160 Nm, jehož verze, ochuzená o 2 kW a Euro IV, se v domácím Rumunsku v současné době již prodává.

Přístup

neskrývá díky dostatečně rozměrným dveřím žádný problém, jejich mechanismus navíc funguje precizně a působí masivně. Trochu vadí stará logika centrálního zamykání, které sice nechybí dobře umístěný odemykací spínač, avšak při zatažení za vnitřní kliku se zamčené dveře neotevřou. Dveřní madla obětovala mnoho výrobní ceně a místo klasického úchytu nabízejí jen ekonomický výřez pro prsty. Velké výhrady budí přístup do zavazadelníku; na skromný vstupní otvor, vysokou nakládací hranu a takřka nulovou variabilitu jsme si v dnešní době u levných malých sedanů již zvykli, ovšem nelíbí se nám, že víko lze odjisti výhradně klíčem zvenčí a po otevření jej navíc slabé pružiny téměř neudrží vztyčené a při prudším otevření se ničím nebržděné víko odrazí od horních pryžových dorazů a zase se zabouchne, v horším případě při tom udeří do ruky nakládající osobu.

Nastupujeme

dacia testy nizsistredni dacia testy nizsistredni a shledáváme nečekanou porci výbavy; kromě litých kol a metalízy, zkrášlujících zevnějšek, uvnitř čeká klimatizace, elektrifikace oken a zrcátek, posilovač řízení, ABS, dva airbagy, palubní počítač, výškově nastavitelná sedačka řidiče a solidní autorádio; nechybí tedy nic podstatného. Cestující sice vnímají na první pohled ekonomické provedení většiny plastových panelů, ovšem na dnešní dobu opravdu velká okna prosvětlují interiér a pobyt uvnitř rozhodně není nepříjemný.

Oproti prvním Loganům s takřka bezchybnou kvalitou se však v jednoduše střiženém interiéru objevily první drobné závady – některé plastové díly nedržely na svých místech a spínače elektrického stahování zadních oken vyžadovaly velmi silné zmáčknutí. Občas také nefungovalo podsvícení ovladačů na středové konzole. Vzhledem k výborné zkušenosti s prvním testovaným Loganem nás to trochu zarmoutilo, ovšem jednalo se jen o „maličkosti“ a doufáme, že to není trend s následným dalším zhoršováním.

Za volantem

účelových tvarů a bez možnosti axiálního seřízení si nacházíme právě díky svislé polohovatelnosti sedačky pohodlný posez bez problémů a spíše měkké, nikoliv výrazně anatomické, přesto však dostatečně rozměrné a pohodlné sedačky podpírají tělo bez únavy i na několikasetkilometrových trasách.

Výhled

dacia testy nizsistredni dacia testy nizsistredni neskrývá žádný podstatný problém, okraje a rohy hranaté karoserie jsou vidět dobře a na dnešní dobu nadprůměrně usnadňují parkování; špatně se najíždí pouze do podélné mezery k chodníku, mj. díky nevalnému rejdu. Stěrače klasické konstrukce by snesly silnější přítlačnou pružinu, zejména ve vyšších dálničních rychlostech, kterých je silná šestnáctistovka schopná, místo stírání jen bojují s obtékajícím větrem. Po chuti nám svým světelným výkonem nebyly ani nevelké světlomety klasické konstrukce s žárovkou H4, příliš toho nepředvedly ani malé kulaté mlhovky.

Jednoduché a velké přístroje se čtou výborně ve dne i v noci, s výjimkou značně nepřesného (po 100 kilometrech dynamické jízdy stále indikoval plnou nádrž) a příliš hrubě kalibrovaného digitálního palivoměru. Stejné provedení teploměru chladící kapaliny naštěstí tolik nevadí, i když v tomto případě bychom dali přednost spíše jediné dvoubarevné kontrolce po vzoru některých novějších Renaultů (Modus). Příjemným překvapením v této cenové kategorii je palubní počítač s mnoha funkcemi a jednoduchým ovládáním.

Ovládání

dacia testy nizsistredni dacia testy nizsistredni se neliší od starších Renaultů z poloviny devadesátých let a trpí také některými jejich nectnostmi. Hned ta první – spínání houkačky tlačítkem na levé páčce – zmate neznalce starších Francouzů podobně, jako ovládání mlhovek kolečkem tamtéž. Zvyknout si je třeba také na hlavní světlomety, které po vytažení klíčku ze spínací skříňky zůstanou svítit. Chvíli hledání vyžadují i spínače elektrického stahování oken, rozeseté na různých místech středové konzoly, podobně jako ovladač zrcátek. Solidně je naopak umístěn spínač varovných blikačů, kterému – podobně jako ostatním spínačům – díky robustní konstrukci předpovídáme dlouhý život i při ošklivém zacházení. Spojka potěšila lehkým a dostatečně dlouhým chodem pedálu, dlouhá řadící páka s nepříliš povedenou hlavicí sice chodí po delších drahách a vykazuje citelné rezervy v přesnosti, avšak řadí bez zadrhávání a polohy jednotlivých stupňů jsou vymezeny jednoznačně.

Startujeme

a podobně jako u čtrnáctistovky se ozve nepříliš učesaný, dosti hlasitý zvuk jednovačkového čtyřválce, podkreslený citelnými vibracemi. Jasně naznačuje, že tlumících hmot bylo použito přesně tolik, kolik by člověk čekal u auta této cenové kategorie, tedy nemnoho. Ovšem zvuk samotný není nepříjemný a řidič po čase zjistí, že neustálé akustické povědomí o momentálních otáčkách se při časté práci s řadící pákou velice hodí. Pocit skutečného řízení je v Loganu nečekaně silný a řidič v každém okamžiku přesně ví, co momentálně dělají kola i motor; to se bohužel o naprosté většině dnešních cestovních aut říct nedá a Dacie v tomto ohledu přináší entusiastům nečekaný a velmi příjemný bonus.

Jízda

je v Loganu také nečekaně příjemným zážitkem – podvozek má měkce laděné pérování, takže velmi solidně filtruje nerovnosti a jízda po rozbité městské dlažbě neznamená velké utrpení. Uklidňuje vědomí, že robustní jednoduchá ocelová ramena odolávají neustálému otloukání podstatně snáze než složité a snáze zranitelné moderní podvozky s víceprvkovými nápravami. Příjemný je také dostatečně účinný kapalinový posilovač řízení, bohužel s příliš mnoha otáčkami mezi rejdy.

dacia testy nizsistredni dacia testy nizsistredni Nic ovšem není zadarmo a tak Logan za solidní komfort platí značnými náklony v zatáčkách a poměrně brzy se projevujícími tendencemi k nedotáčivému smyku, byť omezenými litými koly. To ovšem neznamená, že by si Logan neuměl zasportovat – nízká hmotnost a silný dvouventilový motor se zátahem od nízkých otáček vždy obstarají dostatek zábavy, poněkud pokažené pouze lehkým převodem řízení.

Silnější motor

je znát – přidaných 9 kW a zejména lepší kroutící moment dělá z beztak svižného Loganu velmi čilý automobil, schopný v nízkých a středních rychlostech svými solidními akceleračními schopnostmi potrápit mnoho daleko ambicióznějších aut. Příjemný je zejména tah v nízkých otáčkách, daný jednoduchou dvouventilovou jednovačkovou konstrukcí. Z ní plyne ještě další podstatná výhoda – výborná ochota k rychlým změnám otáček. Spotřeba se podle jízdního stylu pohybuje mezi 6,5 – 9 l/100 km, obavy z horší hospodárnosti tedy nejsou na místě.

Závěr

dacia testy nizsistredni dacia testy nizsistredni Logan sbírá body především svým robustním provedením za více než přijatelné ceny. Komu nevadí absence špičkové techniky a luxusních materiálů v interiéru, dostane za sumu, na které někteří konkurenti teprve začínají, kompletně vybavený nejvyšší model s pružným a silným motorem a ucelenou výbavou, ovšem také v některých ohledech omezenou aktivní i pasivní bezpečností. Když připočteme tříletou záruku, předpokládanou trvanlivost robustní techniky a nízké ceny servisu i ND, Logan utvrzuje svou pozici ekonomického krále. Ačkoliv to podle ceny a provedení některých detailů tak nevypadá, jedná se o dospělý, prostorný a příjemný automobil. Hledáte-li dobrý poměr cena/výkon, stavte se u Dacie.

První cena vozu 199.900,- (1.4i 55 kW, Logan)
První cena vozu s testovanou motorizací 236.900,- (1,6i 64 kW, Ambiance)
Základní cena testovaného vozu 260.900,- (1,6i 64 kW, Lauréate)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 350.900,- (1,6i 64 kW, Lauréate)

Plusy

  • prodejní cena a provozní hospodárnost
  • výkonové křivky motoru 1,6
  • vnitřní prostor
  • komfortní podvozek
  • robustní zpracování

Minusy

  • přístup do zavazadelníku
  • vyšší hlučnost
  • příliš lehký převod řízení
  • neintuitivní ovládaní některých funkcí
Ladislav Čermák
Dacia Logan 1,6 MPI
Cena základní sestavy 260 900 Kč
Výbava základní sestavy lakované nárazníky, 15“ kola, airbag řidiče, tříbodové bezpečnostní pásy vpředu a vzadu, vpředu výškově nastavitelné, imobilizér, posilovač řízení, palubní počítač, kontrolka nedovřených dveří, mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vnitřní cirkulace vzduchu, centrální zamykání na DO, elektricky ovládaná přední okna, zpožďovač vnitřního osvětlení, tónovaná okna, kuřácký set, osvětlení zavazadelníku, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, kapsy na zadních stranách předních sedadel, držáky nápojů vpředu a vzadu Kč
Cena testované sestavy 350 900 Kč
Výbava testované sestavy 15“ litá kola (+12.000,-), metalíza (+8.000,-), ABS (+16.000,-), airbag spolujezdce s odpojovačem (+8.000,-), klimatizace (+32.000,-), elektricky ovládaná okna v zadních dveřích (+4.000,-), autorádio s CD + 4 repro (+10.000) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 64 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 128 / 4250 - 4250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10 / 5.7 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 510 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1055 / 485
Rozměr pneu: 185/65 R15
Dacia Logan 1,6 MPI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4247
b) šířka (mm): 1740
c) výška (mm): 1525
d) rozvor (mm): 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1466
f) rozchod vzadu (mm): 1456
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano