Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Logan Pick-up a Logan Van: První jízdní dojmy, české ceny začínají na 149.900,- Kč

Ondřej Láník
Diskuze (25)
Na český trh lehkých užitkových vozidel právě v těchto dnech vstupuje dvojice velmi zajímavých vozů značky Dacia. Ještě před oficiálním uvedením jsme je oba vyzkoušeli.

Vysloužilé Felicie Pick-up mají konečně nástupce. Trh malých užitkových pick-upů se sice mezitím prakticky rozpadl, ale dvoumístná Dacia s korbou opět klientelu v českém prostředí najde. První setkání se 4,5m dlouhým pickupem potvrdilo, že jde o mimořádně praktický automobil pro náročné podmínky každodenního provozu.

Design přídě vychází z předfaceliftového provedení Loganu. Maximální jednoduchost exteriéru (nelakované nárazníky) odpovídá určení a koneckonců jde o praktické řešení minimalizující starost živnostníka o vzhled vozu i dlouho po záběhu.

Přední část je až po B-sloupek identická s Loganem, řidič a spolujezdec tedy mají na předních místech dostatek prostoru v příčném, podélném i vertikálním směru. Za sedadly výrobce vytvořil třísetlitrovou mezeru mezi opěradly a přepážkou nákladového prostoru z ocelového plechu. Sem je možno odkládat zavazadla posádky.

Za předními dveřmi začínají změny. B-sloupek dostal malé trojúhelníkové okno, kvůli zvětšení objemu dvoumístné kabiny, a za ním už začíná velkoryse dimenzovaná ložná plocha s délkou 1,8 m a minimální šířkou přes 1 m. Užitečná hmotnost vozu s rozvorem náprav 2,905 m (původem z Loganu MCV) činí adekvátních 800 kg, přičemž při nakládání lze zadní víko (vzdálené od země 63 cm) zatížit hmotností až 300 kg.

Tento malý pickup je dnes nejen výjimečným představitelem kdysi populárního segmentu, ale s trochou nadhledu a lásky k industriálnímu designu, si jej zezadu vyhlédne i oko estéta. Kombinace praktických tmavých plastů, chránících exponovaná místa korby a rohů karoserie, s jednoduchými tvary ukrývajícími užitečný objem asi nemohla být navržena lépe.

Konstrukce celého vozu se zdá být dostatečně robustní, zadní ložná plocha je vybavena 16 úchytnými body a přepážka oddělující prostor pro posádku od nákladu má standardně ocelovou výztužnou konstrukci předcházející průniku nákladu do kabiny při nehodě.

Řidič si za jízdy musí zvyknout na horší ergonomii ovládacích prvků, což je ale dědictví po Loganu s nímž se musí všichni potenciální majitelé smířit. Seřizuje se pouze sedadlo, sloupek volantu je pevný. Středová konzole je kvůli negativnímu sklonu a nízké poloze jen obtížně obsluhovatelná. Musíte jí věnovat pohled spojený se sehnutím se směrem k nízko umístěným ovladačům ventilace. Také tlačítka stahování oken by mohla příště mít logičtější umístění než na středové konzole.

Výhled z auta je díky bohatému prosklení velmi dobrý, podobně jako jízdní komfort odpružení (při polovičním využití užitečné hmotnosti). Při náhlé změně směru – například během dálničního předjíždění - je třeba počítat s délkou karoserie a rozvoru, které se projevují menší ochotou celého vozu k zatáčení. Poloměr otáčení 11,25 m nepatří k nejmenším, ale v praxi bude při manévrování překážet snad jen v těch nejužších uličkách českých měst.

Vyzkoušeli jsme základní turbodiesel 1.5 dCi s 50 kW, který bude zřejmě tím modelem, který zvolí drobní živnostníci nebo zemědělci v našich podmínkách. Papírově nízký výkon je pro běžnou jízdu po městě i mimo naprosto dostatečný, i když budete mít jako my na palubě 170 kg lidské živé váhy a 300 kg písku. Snadno ovladatelný turbodiesel se 160 Nm vyžaduje častější řazení a obvykle i maximální využití jeho možností, ale ani tak se spotřeba nepřehoupne přes 8 litrů. Klidnou jízdou můžete přimět malý čtyřválec k odběru pod šesti litry. Počítat musíte v každém případě s výraznou zvukovou kulisou, protože tlumicí materiály (u motoru i podběhů a podlahy) zřejmě vzaly za své, při kúře redukující výrobní náklady, resp. cenu.

Její výše byla zveřejněna na čtvrteční tiskové konferenci a živnostníky zřejmě potěší. Základní verze je v případě Pick-upu tvořena skromnou výbavou Access a nejsilnějším motorem v nabídce - zážehovou jedna šestkou. Výčet důležitých prvků standardní výbavy je stručný: ABS, airbag pro řidiče, imobilizér, zapalovač,... Za 7.500,-Kč můžete dostat jeden ze tří metalických laků, pokud vás neuspokojí trojbarevná paleta těch pastelových (bez příplatku). Za 5.490,-Kč lze rozšířit standardní tříletou zárku omezenou ujetím 100 tisíc km, na 5 let.

Výbava Ambiance je přeci jen úplnější, nechybí airbag spolujezdce, posilovač řízení, elektrické ovládání oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním nebo tónovaná skla. I tady se za rádio připlácí (+4.200,-Kč), klimatizace je k dostání za rozumných 11.800,-Kč.

Dacia Logan Pick-up (ceny bez DPH)
Motor 1,6 1,5 dCi 1,5 dCi
Zdvihový objem [cm3] 1598 1461 1461
Válce/ventily 4/2 4/2 4/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 64/5500 50/4000 63/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 128/3000 160/1700 200/1900
Max. rychlost [km/h] 163 146 160
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13 16,8 13,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 8,1 5,3 5,2
Cena Access [Kč] 159.900,- - -
Cena Ambiance [Kč] 184.900,- 209.900,- 224.900,-

Zájemci o uzavřenou, ale podobně prostornou karoserii Loganu Van, se budou zřejmě rekrutovat z řady majitelů Felicii Van Plus, resp. jejích méně prostorných nástupců odvozených od různých původně osobních kombi. Tento Logan MCV s plechovými výplněmi místo prosklení, má podobně dimenzovaný nákladový prostor, který je přístupný dvoukřídlými dveřmi zezadu nebo bočními dveřmi na obou stranách.

Při jízdě je hlavním rozdílem proti pickupu zhoršený výhled do stran a dozadu a výraznější hluk vycházejí z nákladového prostoru, který zde má nechtěnou funkci ozvučnice. I sem naložíte až 800 kg, ložný objem má 2,5 m3, délku u podlahy 1936 mm a u stropu 1730 mm. Vnitřní výška měří 1040 mm, minimální šířka mezi podběhy je stejná jako u pickupu, tedy 1024 mm. I tady jsou v podlaze odvodňovací kanálky pro snadné čištění, třeba zahradní hadicí.

Příbuznost s Loganem znamená, že dostáváte automobily stavěné na špatné cesty s relativně velkými terénními překážkami. Světlá výška 155 mm, velké zdvihy kol a odpovídajícím způsobem naladěné tlumiče umožňují bezpečné překonávání městských retardérů v rychlostech, které u běžných aut nepřicházejí v úvahu. Ovládání vozu možná není dokonalé (mj. řízení s velkým převodem), ale svou stavbou užitkové Dacie české živnostníky rozhodně uspokojí.

Dacia Logan Van (ceny bez DPH)
Motor 1,4 1,6 1,5 dCi 1,5 dCi
Zdvihový objem [cm3] 1390 1598 1461 1461
Válce/ventily 4/2 4/2 4/2 4/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 55/5500 64/5500 50/4000 63/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 112/3000 128/3000 160/1700 200/1900
Max. rychlost [km/h] 155 167 150 163
Zrychlení 0-100 km/h [s] 15,6 13,4 17,7 14,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,9 8,1 5,3 5,2
Cena Access [Kč] 149.900,- - - -
Cena Ambiance [Kč] - 184.900,- 209.900,- 224.900,-

Výbava a ceny Vanu jsou s výjimkou základní verze stejné jako v Pick-upu. Základ zde tvoří menší motor 1,4 (55 kW) a cena začíná díky tomu o 10 tisíc Kč níže. Důvod proč se neprodává také pick-up s tímto motorem se zatím nepodařilo zjistit (ani dovozci). zbývající struktura cen a výbav je totožná

Ondřej Láník
Diskuze (25)
Avatar - chetoos
20. 3. 2009 17:53
pick-up
Pro řemesníky je toto auto suprové,bezkonkurenční cena vzhled,prostor,a útulný interiér prostě bomba
15. 3. 2009 19:32
Zajímavý auta, zajímavý ceny,
akorát si nejsem úplně jistej úspěchem, mám pocit že dneska už živnostníci preferují spíš čistokrevnější větší dodávky. Svoje zákazníky si ale určitě najde. Největší škoda je, že tento segment bez boje opustila už dávno Škodovka - Felicie Pickup se prodávaly dobře, ale na neschopné podvozkové plošině Fabie už nebylo možné postavit nástupce... Ten pickup Dacia se hodně podobá Fiatu Strada a to bude asi i jeho jediný přímý konkurent.
Avatar - DBS
13. 3. 2009 16:29
Re: super!
Nevím jak jsi došel na to,že je problém vidět Roomstera v normální verzi.
12. 3. 2009 10:17
Re: ceny:
bože.

já číst umim, ty ne.

přečti si to znova co tam napsal....psal při využití leasingu.

Ja sem ti tam napsal oficiální ceny bez slev.
Avatar - T613
12. 3. 2009 07:27
Re: OT
Kitt vyhodnotil, že při použití airbagu by řidič zbytečně trpěl v dlouhé agonii a tak zvolil mód eutanázie