Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Sandero 1.0 SCe (49 kW) – Je to ještě vůbec levné auto?

David Bureš David Bureš 1. 3. 2021 • 20:26
42
108
Zobrazit náhledy (42)
Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe

Dacia Sandero nastupuje ve třetí generaci. Je hezčí, lépe vybavená a mnohem lépe fungující. Až si jeden říká, jestli je to ještě vůbec levné auto...

Design, interiér


Značka Dacia pod vedením Renaultu zažila neskutečný rozvoj. Když ji francouzská automobilka v roce 1999 koupila, měla v plánu z ní vybudovat levnou značku pro východoevropské trhy, která měla nabídnout automobil s cenovkou okolo 5.000 eur. Jenže rychle se ukázalo, že o takové auto nemají zájem jen na východě, a tak Dacia postupně úspěšně expandovala i v západní Evropě a čile rozšiřovala nabídku. Když tak nastupuje už třetí generace hatchbacku Sandero, který po Loganu zahájil expanzi značky, je Dacia ve zcela jiné pozici než kdysi.

Najednou jí už nestačí zaujmout jen na méně náročných trzích, ale musí se přizpůsobit i náročnější klientele ze západu. Navíc stále přísnější emisní i bezpečnostní normy už neumožňují použít výběhovou techniku Renaultu jako v minulosti, a tak bylo nutné použít platformu sdílenou z aktuálním Cliem, stejně jako jeho motory. Zároveň však Sandero nadále muselo zůstat dostupným automobilem, přesně podle strategie značky, což nebylo tak snadné jako kdysi. Povedlo se to?

Jednoduchý, ale pohledný

Když se na novou Dacii Sandero podíváte zvenku, tak rozhodně ano. Tento malý pětidveřový hatchback sice zůstává jednoduše navržen, je bez zbytečných (a drahých) kudrlinek, zároveň však vypadá k světu. Světla s motivem ležícího písmena ypsilon jej dělají zajímavějším, zaujmou také plechová kola s plastovými kryty Flexwheel. Ty jsou totiž navrženy tak, aby evokovaly litá kola, což se jim daří. Klidně byste si je spletli s hliníkovými disky.

Výhradu tak mám vlastně jen k laku testovaného exempláře - v základní bílé tolik nevyniknou některé detaily karoserie, a tak bych rozhodně zauvažoval třeba nad modrou nebo červenou, dodávanou za dostupný příplatek 11.500 korun. Zamrzí pak rovněž fakt, že parkovací čidla jsou nenalakovaná, a tak na bílém celku působí jak pěst na oko.

S délkou 4.088 mm je Sandero spíše tím větším zástupcem dnešního segmentu B, předchůdce přerůstá o 31 mm. Rozvor se pak díky novému základu natáhl o 14 mm na 2.604 mm.

Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe

Je to ještě levné auto?

Ještě větší šok způsobuje Sandero uvnitř. Kabina je pojata podle aktuálních standardů, navíc ve vrcholné verzi Comfort s textilním zdobením palubní desky, až si připadáte jako v mnohem dražším automobilu.

Bližší pohled sice lacinější charakter odhalí, jenže celkové zpracování je takové, že interiér Sandera zaslouží jedině pochvalu. Použité plasty na palubní desce jsou sice tvrdé, jejich zpracování je ale na výbornou a také jejich struktura nepůsobí nijak lacině. Analogový přístrojový štít pak v dnešní době digitálních obrazovek působí trochu jak závan starých časů, jenže jeho jednoduchá grafika je naprosto přehledná, a tak k takovému řešení nemám nejmenších výhrad.

Stejně tak se dobře drží volant, který je konečně výškově a podélně nastavitelný (od druhého stupně Essential), a tak se za ním konečně dobře srovnáte. Pochvalu zaslouží také sedačky, dá se posadit hezky nízko a zůstávají pohodlné i na delších trasách. Jen středový tunel trochu omezuje koleno řidiče.

Chválit budu také multimediální systém. Obrazovka s osmi palci už je hezky velká, systém navíc reaguje slušně rychle a je dostatečně intuitivní. Benefitem jsou také funkce Android Auto a Apple CarPlay pro zrcadlení aplikací chytrých telefonů. Jen pokud si nedokoupíte navigaci, fungují tyto funkce pouze prostřednictvím kabelu. To by tolik nevadilo, protože bezdrátové zrcadlení smartphonů je novinkou, natožpak v takto dostupném autě, kdyby však Sandero nemělo jinak umístěný USB vstup. Je tu totiž jen jediný, umístěný vedle displeje multimediálního systému. Hodí se tak v případě, kdy je tu šikovný držák na telefon jako alternativa k infotainmentu u základních verzí, v jiném případě musíte počítat s nevzhledně se kroutícím kabelem k telefonu. Škoda, že tu není ještě jedno USB u řadicí páky.

Z hlediska vnitřního prostoru pak nemám jediné výtky. Malé hatchbacky už dnes vyrostly natolik, že i na zadních sedadlech poskytnou slušný prostor, což platí i pro nové Sandero. S výškou 185 cm tu mám více než dostatečnou rezervu před koleny a bohatý prostor nad hlavou.

Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe

Špatné to není ani se zavazadelníkem. Udávaný objem 328 litrů patří k solidnímu průměru v rámci segmentu, pravidelné tvary (šířka mezi podběhy 102 cm x délka 69 cm a výška 58 cm pod plato) zlepšují využitelnost, stejně jako čtveřice jednoduchých háčků na nákupní tašky. Jen nakládací hrana 76 cm je hodně vysoká. Jednoduché čalounění a odhalené plechy na víku zavazadelníku pak dávají najevo, že se přece jen někde šetřit muselo, aby si Sandero udrželo dostupnou cenovku. To ostatně potvrzuje také plechovější zvuk dovírání všech dveří.

A co tedy ta cena?

Když už jsme cenovku nakousli, jak to s ní vlastně je? Zůstává Sandero i v nové generaci dostupným automobilem? V přímém srovnání s předchozí generací auto zdražilo. Úplný základ s tříválcem 1.0 SCe (49 kW) vyjde na 239.900 korun, což je přece jen více než 211.400 Kč, za které se s 1.0 SCe (54 kW) vyprodává základní Sandero minulé generace.

Výchozí motor sice mezigeneračně oslabil, jenže novinka už v základu má diodová potkávací světla, světelný senzor, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem,  omezovač rychlosti, výškově nastavitelný volant nebo šest airbagů, což jsou prvky, o kterých se minulému Sanderu mohlo v základu jen zdát. Navíc v rámci dnešního trhu jde pořád o parádní nabídku.

Dacia Sandero – srovnání s dalšími malými hatchbacky
Model Dacia Sandero Citroën C3 Hyundai i20 Škoda Fabia
Motor 1.0 SCe 1.2 PureTech 1.2i 1.0 MPI
Zdvihový objem [cm3] 999 1199 1197 999
Válce/ventily 3/4 3/4 4/4 3/4
Největší výkon [kW/min] 49/6300 61/5750 62/6000 44/5000-5500
Točivý moment [N.m/min]  95/3600 118/2750 118/4200 95/3000-4300
Převodovka 5M 5M 5M 5M
Max. rychlost [km/h] 158 169 173 158
Zrychlení 0-100 km/h [s] 16,7 13,3 13,1 16,4
Komb. spotřeba dle WLTP [l/100 km] 5,2 5,5 5,9 5,5
Základní cena [Kč] 239.900 279.900 279.990 279.900

Vlastně tak zamrzí jen ceníková politika. Základní motor 1.0 SCe (49 kW) totiž dostanete buď v úplném základu Access, který i přes bohatší výbavu než u předchůdce bude stačit jen nenáročným klientům, nebo až ve vrcholném stupni Comfort, a to za 279.900 korun. Ve druhém stupni Essential je totiž na výběr jen přeplňované 1.0 TCe (67 kW) za 274.900 Kč nebo 1.0 TCe (74 kW) na LPG s aktuální akční cenou 269.900 Kč.

V Comfortu se tak Sandero najednou dostává už k třísettisícové hranici, což se v cenové relaci Dacie na jednu stranu může zdát hodně, jenže na druhou stranu už v takovém případě dostáváte bohatě vybavené auto. Vždyť testovaný kousek na fotografiích vyjde podle ceníku na 293.400 korun, a to mu vlastně chybí jen automatická klimatizace a bezklíčový vstup (dohromady +7.000,-), metalíza (+11.500,-), litá kola (+5.500,-) a navigace (+5.000,-). Více toho už ani pořídit vlastně nejde. Výše příplatků navíc nadále dokazuje, že je Sandero nejen levné samo o sobě, ale lze i levně doplnit jeho výbavu.

V tomto směru navíc potěší, že se na příplatkové výbavě nijak zvlášť nešetřilo. Parkovací kamera má poctivý obraz, o kterém by se takové Mazdě 6 mohlo jenom zdát. A tempomat udrží rychlost i při změně převodu, což nebývá zvykem ani u dražších aut.

Motor, jízdní vlastnosti


Solidní základ

Když už tu mluvíme o základním motoru, není to jen snaha prezentovat „cenu od“, ale souvisí to přímo s testovaným exemplářem. Nové Sandero jsme totiž poprvé vyzkoušeli se základní tříválcem 1.0 SCe o výkonu 49 kW a točivém momentu 95 N.m.

Jedná se o atmosférický benzinový tříválec s nepřímým vstřikováním, který splňuje normu Euro 6d-full. I z toho důvodu nabízel předchůdce o něco výkonnější litr s 54 kW, který byl přizpůsoben méně náročným emisním pravidlům.

Jde přitom o solidní motor, byť nebudu nalhávat, že jej plně ocení jen méně nároční řidiči. Právě na ty ale Dacia s tímto agregátem cílí. Nízký výkon se tak při jízdě mimo město plně projeví, na okreskách i dálnici je dynamika už jen průměrná, o čemž ostatně svědčí hodnota zrychlení z 0-100 km/h za 16,7 sekundy. Předjíždět je tak nutné s rozvahou a vytočeným motorem.

Na druhou stranu 130km/h auto udrží i do kopce, tedy pokud v něm nezpomalíte a nerozhodnete se znovu zrychlit, to už se bez podřazení neobejdete. Navíc ve městě je agregát dostatečně pružný a plný elánu, a to i v nízkých otáčkách. Pokud vám tak průměrná dynamika nevadí, klidně už při 50 km/h zařaďte pětku a nemusíte se ve vyšších rychlostech o nic dalšího starat.

Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe

Právě pětistupňový manuál je pro základní atmosférický litr jedinou možností. Jedná se o takový dobrý průměr, řazení je tužšího ražení, při změně převodu však lehce zadrhává.

Co se pak týče spotřeby paliva, opět se dokazuje, že slabý motor je citlivý na jízdní styl. Pokud se přizpůsobíte jeho charakteru a budete s ním jezdit klidně a plynule, oceníte jeho nízký apetit. Ve městě jsem zvládal jezdit za 5,2 l/100 km, obecně nebyl problém se vejít do 6 l/100 km a s lehčí nohou na plynu se dá dokonce jezdit za pět. Když ale tempo zvýšíte, rázem jste na sedmi litrech, což platí také pro přesuny po dálnici.

Dospělejší než kdysi

Právě dálniční jízda dokazuje, že je Sandero s testovaným motorem pořád hlavně auto do města. Nejde tak ani o průměrnou dynamiku, se kterou se u základního motoru prostě musí počítat, ale také o průměrné odhlučnění. Při 130 km/h už motor točí 4000 otáček, a tak už uslyšíte jeho tříválcový jadrný ryk, který je znatelný od nějakých 3000 otáček. Stejně tak šum vanoucího vzduchu kolem karoserie je v takovém tempu znatelný. Byť proti předchůdci jde o zlepšení.

Dacia Sandero 1.0 SCe Dacia Sandero 1.0 SCe

Ve městě ale Sandero funguje pěkně. Jeho podvozek solidně pracuje, byť na větších nerovnostech se i na 15" kolech pořád dočkáte tupých ran. Na druhou stranu jsou lépe odhlučněny než v minulosti. Moderní základ v podobě platformy CMF sdílené s aktuálním Cliem je každopádně znát, ze Sandera dělá citelně dospěleji se chovající automobil, než jakým byla minulá generace. Na hladkém povrchu je tak najednou Sandero plavným, pohupujícím se automobilem.

Výraznější výtkou je tak za mě jen lehké, necitlivé řízení, které o dění pod koly poskytuje jen minimum informací. Navíc je vcelku pomalé, a tak Sandero nemění směr nijak hbitě. Na druhou stranu věřím, že cílové klientele tato odtažitost vlastně vadit nebude a naopak ocení lehkost řízení při manévrování třeba na parkovišti.

Závěr


Závěr

Bývaly doby, kdy jsme některé přešlapy vozů Dacia omlouvali tím, že jsou zkrátka daní za nízkou cenu takového modelu. V případě třetí generace Sandera už ale nic omlouvat nemusíte, je to zkrátka povedené auto, které už výrazných chyb nemá, a přitom je pořád za rozumnou cenu.

Nekomunikativní řízení cílové klientele vadit nebude a jen průměrná dynamika mimo město souvisí s testovaným základním motorem. Snahu o nízkou cenovku tak prozrazuje vlastně jen průměrné odhlučnění nebo třeba odhalené plechy v zavazadelníku. Naopak výbava už je slušná a připlatit si lze také za prvky známé z dražších aut.

Sandero přitom nadále zůstává dostupným automobilem. První cena (239.900 Kč) už možná není tak nízká jako u předchůdce, který se vyprodává za 211.400 korun. Dostanete však mnohem povedenější a dospěleji působící automobil, který už ani osobně nepovažuju za "budget car". Za 300.000 korun máte už totiž parádně vybavené auto, které udělá radost. Novým Sanderem tak Dacia udělala výrazný krok směrem k mainstreamu při zachování slušné cenovky. Tohle auto bude hitem!

Nejlevnější verze modelu 239.900 Kč (1.0 SCe/49 kW Access)
Základ s testovaným motorem 239.900 Kč (1.0 SCe/49 kW Access)
Testovaný vůz bez příplatků 279.900 Kč (1.0 SCe/49 kW Comfort)
Testovaný vůz s výbavou 293.400 Kč (1.0 SCe/49 kW Comfort)

Plusy

  • Povedený design
  • Slušná spotřeba
  • Slušně prostorný interiér
  • Pořád dostupná cenovka
  • Levné příplatky

Minusy

  • Průměrná dynamika
  • Průměrné odhlučnění
  • Odtažité řízení

Zobrazit celý článek

Související články

Témata
Dacia Sandero 1.0 SCe (49 kW)
Cena základní sestavy 279 900 Kč
Výbava základní sestavy Bílý lak, nárazníky, kryty vnějších zpětných zrcátek a vnější kliky dveří v barvě karoserie, 15" kola Flexwheel, textilní potah palubní desky, věnec volantu potažený umělou kůží, sklopné zadní sedačky v poměru 1/2:1/3, šest airbagů, sada na opravu pneumatik, elektrický posilovač řízení, palubní počítač, tempomat, omezovač rychlosti, dešťový a světelný senzor, diodové světlomety, přední mlhovky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna, multimediální systém s 8" obrazovkou, příjmem DAB, bluetooth a funkcemi Android Auto a Apple CarPlay. Kč
Cena testované sestavy 293 400 Kč
Výbava testované sestavy Paket Parkování Plus - parkovací senzory, zadní parkovací kamera, hlídání mrtvého úhlu, (+8.000,-), rezervní kolo (+4.000,-), elektricky ovládaná okna vzadu (+2.500,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 49 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 95 / 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 158
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 16.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.2
Emise CO2: 117
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 328 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1015 / 403
Rozměr pneu: 185/65 R15
Dacia Sandero 1.0 SCe (49 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4088
b) šířka (mm): 1848
c) výška (mm): 1499
d) rozvor (mm): 2604
e) rozchod vpředu (mm): 1533
f) rozchod vzadu (mm): 1519
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 410
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
7. 3. 2021 20:48
Re: Re: Krutá pravda o hybridech
Mají 8 stupňové mokré DCT dává se do Sorrenta a Santa fe
7. 3. 2021 19:34
chybí combi
nechápu proč dacia páchá sebevraždu tím že nedělá combi a hatchback, naopak by měli zrušit hrozný sedan
Avatar - JirkaV8
3. 3. 2021 21:59
Samá pozitiva, kromě 95Nm
Za mě by to chtělo přidat turbo, když už není atmosféra 1.2-1.4L. Protože 95Nm při 3600 nemůže být žádná hitparáda. Jinak mi auto přijde fajné, jak hezké tak důvěryhodné. Cena 279k byla za Felicii kombi pokud se nepletu. Osobně bych to s danou motorizací ocenil na 249k max, ale uvidíme, je to holt novinka.
3. 3. 2021 12:28
Re: 49kw
Přesně tak, krátká Felda 1.3 MPi/50 kW (tedy už s vícebodovým vstřikováním) rozhodně nebyla líné auto (pokud tedy nevezla 4 dospělé a plný kufr, samozřejmě). :-)
3. 3. 2021 06:36
Re: 49kw
Akorát Favorit byl lehčí, tak jel líp

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku