TEST Dacia Sandero Stepway – Stylovka za pár kaček
Automobily s pseudoterénním vzhledem a oplastovanou karoserií se v poslední době těší oblibě, a tak firmy nabídku těchto vozů rozšiřují. Již delší dobu takové auto nabízí i Dacia – zvýšený hatchback Sandero Stepway jsme vyzkoušeli s moderním přeplňovaným tříválcem 0.9 TCe.
Sandero je za loňský rok druhým nejprodávanějším modelem rumunské značky na českém trhu, před ním se umístilo jenom SUV Duster, třetí skončilo se Sanderem technicky spřízněné kombi Logan MCV. Za loňský rok má Sandero na svém kontě 2.132 registrací, což je šesté nejvyšší číslo v segmentu malých automobilů. V případě prodeje privátní klientele je Sandero třetí nejúspěšnější ve třídě, mezi českými rodinami je tak o tento hatchback velký zájem.
Hezčí než kdy dříve
Sandero ve své druhé generaci ukazuje, že se Dacia vedle nízké ceny snaží lákat také na atraktivní vzhled. Zatímco první vydání bylo takové nemastné, neslané, o Sanderu II neváhám říci, že mu to sluší. Tvary vozu ještě zvýrazní vrcholná verze Stepway, která dostala výraznější oplastovaný nárazník vpředu, šestnáctipalcová kola a opravdu bytelné střešní ližiny. Ty sice Sanderu moc sluší, na dálnici si ale posádka bude stěžovat na aerodynamický šum, který vydávají.
Příplatek za drsnější vzhled je přitom nízký, verze Stepway je proti chudšímu stupni Arctica dražší jen o 22.000 korun. Vedle atraktivních doplňků karoserie zákazník navíc dostane i tempomat a volant s koženým věncem.
Díky zvýšené karoserii (o 100 mm proti běžné variantě) a výše umístěnému sedadlu se do Sandera Stepway pohodlně nastupuje. Uvnitř najdeme záplavu tvrdých plastů, které působí lacině a na větších výmolech v testovaném exempláři lehce povrzávaly. V autě dané cenové kategorie se s tím musí počítat, nedávno testovaný Duster Blackstorm ale v tomto ohledu působil hodnotnějším a také kvalitnějším dojmem.
Řidič si úplně pohodlného posazu neužije. Volant je jenom výškově nastavitelný (Sandero ani podélně seřiditelný nenabízí), a tak šofér hledá kompromis mezi dlouhýma rukama a krátkýma nohama, což není zrovna ideální. Volant je jednoduchý – sice se na něm objevují tlačítka ovládání tempomatu, bohužel ale není tvarován v místě úchopu.
Přístroje jsou přehledné a dobře čitelné – velký displej má i palubní počítač, díky svým rozměrům by ale klidně mohl zobrazovat více informací naráz a ne jenom jednu. Vadilo nám také jeho ovládání jedním tlačítkem – pokud se řidič chce vrátit o jednu položku zpět, musí se proklikat celým menu. Ryze „francouzský“ je klakson – netroubí se zmáčknutím středu volantu, ale tlačítkem na páčce od světel. Otázkou zvyku je pak ovládání stahování bočních oken umístěné na středovém panelu.
S místem na zadních sedadlech je na tom Sandero vcelku dobře. Lavice je prakticky plochá, a tak si cestující uprostřed užije až nečekaného prostoru. Horší je to s místem pro kolena, který patří spíše k průměru.
Víko zavazadelníku se otevírá postaru – stisknutím zámku, úchop má poměrně ostrou hranu. Příslušný prostor disponuje slušným objemem – hodnotě 320 litrů v dané třídě konkuruje snad jenom Hyundai i20 (326 l) nebo Škoda Fabia (330 l). Zavazadlový prostor je široký 1040, dlouhý 750 a pod plato vysoký 460 milimetrů. Sklopením zadních sedaček vznikne mírný schod.
Přestože kufr nenabízí hříčky typu dvojité podlážky, najdeme v něm alespoň praktické háčky na nákupní tašky. Co se týče odkládacího prostoru v kabině – kapsy v předních dveřích jsou sice mělké, 1,5litrová lahev ale do nich lze vložit. Ocenili jsme rovněž velice hlubokou schránku před spolujezdcem.
Potěší klidné jezdce
Zájemci o Sandero Stepway mají na výběr dva motory se stejným výkonem 66 kW – vznětovou patnáctistovku nebo zážehový přeplňovaný tříválec. Naftový motor jsme u Sandera Stepway již testovali, a tak jsme tentokrát sáhli po moderním 0.9 TCe. Benzinové jednotky navíc v prodejích Sandera hrají prim – 1.722 loni registrovaných exemplářů poháněl zážehový motor, zatímco turbodiesel mělo pod kapotou jen 204 kusů tohoto modelu. Zbývajících 206 prodaných vozů jezdí na LPG.
Benzinový tříválec známý také třeba z Renaultu Clio disponuje výkonem 66 kW a točivým momentem 135 N.m. To není žádná závratná síla, je ale dostačující a plně odpovídá zaměření automobilu na pohodovou jízdu. Ve srovnání s Cliem se stejným motorem je navíc Sandero Stepway hbitější – z nuly na stovku zrychlí za 11,1 sekundy (proti 12,2 s). Při klidné jízdě stačí držet motor mezi 2000 a 3000 otáčkami.
Ve městě se spotřeba pohybovala kolem šesti litrů na 100 kilometrů, na dálnici však vzrostla až k osmi litrů. K dispozici je také mód Eco: větší úspory paliva jsme si nepovšimli, zato reakce na sešlápnutí plynu jsou v tomto případě línější. Proti běžnému Sanderu se stejným motorem si zvýšené Stepway v praxi vezme o zhruba půl litru paliva na 100 kilometrů více. I tak majitel díky objemné padesátilitrové nádrži nebude častým zákazníkem čerpacích stanic.
S motorem spolupracuje pětistupňový manuál. Dráhy převodovky v kulise jsou delší a řazení je tužší. Zpřevodování ukazuje spíše městské zaměření auta, ve 130 km/h totiž motor točí vysokých 3200 otáček. Šestka by se Sanderu hodila, zvýšila by ale cenu auta….
Sandero závodníkem není a ani to od něj nikdo nečeká. Při běžném tempu se automobil odvděčí pohodovou jízdou. Nerovnosti sice verze Stepway umí obstojně vyhladit, od zadní nápravy se ale ozývají pazvuky, zvlášť na dlažebních kostkách. Na dálnici však automobil dobře drží směr a nenechá se rozhodit ani silnějším bočním větrem.
Zatímco klidný děda bude jízdou se Sanderem Stepway nadšený, jeho vnuk, který přece jen rád přidá plyn, bude zklamán. Když se řidič rozhodne zrychlit, odhalí se nedotáčivost vozu a až přehnaně aktivní kontrola stabilizace. Alespoň že se auto v zatáčkách i navzdory vyšší stavbě příliš nenaklání. Cílové skupině zákazníků ale toto chování jistě nebude vadit. Větší jízdní choutky navíc tlumí sedadla s minimálním bočním vedením, které v oblouku není příliš oporou. Na dlouhých cestách vadí i krátké sedáky.
Bezkonkurenční cena
Svou cenou dokážou Sanderu Stepway konkurovat mnohé vozy, tak bohatou výbavu za takovou částku ale žádný jiný malý hatchback nenabídne. Třeba Opel Corsa s atmosférickou čtrnáctistovkou o výkonu 66 kW stojí takřka stejně jako Sandero Stepway (255.900 Kč vs. 254.900 Kč), postrádá ale mlhovky, klimatizaci, autorádio nebo vyhřívaná vnější zrcátka. Po dokoupení těchto prvků cena Corsy výrazně vzroste.
Testovaný exemplář disponoval takřka kompletní výbavou. K dispozici je ještě třeba navigace (+7.500,-), kožené čalounění (+12.000,-) nebo zadní parkovací čidla (v rámci paketu Comfort za 4.790 Kč). Ani s těmito prvky cena vozu nepřekročí hranici 300.000 korun.
Dacia Sandero Stepway – Cenové srovnání s konkurencí | ||||
Model | Dacia Sandero | Hyundai i20 | Renault Clio | Opel Corsa |
Motor | 0.9 TCe/66 kW | 1.2i/62 kW | 0.9 TCe/66 kW | 1.4/66 kW |
Stupeň výbavy | Stepway | Family+ | Zen | Enjoy |
Cena [Kč] | 254.900 | 269.990 | 289.900 | 255.900 |
Airbagy | 4 | 6 | 4 | 6 |
Centrální zamykání | S | S | S | S |
Klimatizace manuální | S | S | S | 25.000** |
Kožený volant | S | nelze | 3.000 | 25.000** |
Mlhové světlomety | S | nelze | S | 4.000 |
Navigace | 7.500 | nelze | S | nelze |
Palubní počítač | S | S | S | S |
Rádio | S | nelze | S | 25.000** |
Tempomat | S | nelze | S | S |
Vyhřívaná zrcátka | S | S | S | 2.000 |
Cena s příplatky [Kč] | 262.400 | 309.990* | 292.900 | 286.900 |
*Jednotlivé prvky nelze samostatně objednat. Mimo navigace jsou však součástí vyšší verze Comfort za tuto částku. | ||||
**Klimatizace, autorádio a kožený volant se dodávají dohromady v rámci sady Cool 2 za 25.000 Kč. |
Výhodou proti konkurenci je také oplastovaná karoserie, jiný takový malý hatchback na trhu není. Potenciálními konkurenty s podobnými prvky jsou snad jen o segment menší Fiat Panda 4x4 nebo Hyundai ix20 Cross. Zatímco první s turbodieselem 1.3 MultiJet (55 kW) a pohonem všech kol stojí 364.300 korun, nošovický model se s 1.6 CVVT (92 kW) prodává za 384.990 korun.
Závěr
Sandero Stepway je podobně jako ostatní modely značky Dacia nutné hodnotit až po prozkoumání ceníku. Při jízdě může vadit tenký volant, slabší výkon stíračů nebo aerodynamický hluk, když ale zjistíte, že testované auto stojí jenom 265.800 korun, mnohé nedostatky mu odpustíte. Za nízkou pořizovací cenu se automobil odvděčí slušnou výbavou, prostornou kabinou nebo atraktivním vzhledem, což v této cenové relaci nikdo jiný neumí.
Zájemce o jednoduché auto Sandero bezpochyby potěší, byť je otázkou, zda se nevzdat verze Stepway a nesáhnout raději po nižším stupni nabízeném i s jednodušší dvanáctistovkou o výkonu 55 kW. Zájemce o větší kultivovanost by však měl zapřemýšlet, zda raději nešetřit dále, nebo zda si za danou cenu raději nepořídit nějaký ojetý vůz. Takové dilema asi budou zákazníci Dacie řešit často – sama značka přiznává, že největším konkurentem jejích modelů jsou ojetiny.
Nejlevnější verze modelu | 174.900 Kč (1.2 16V/55 kW Access) |
Základ s testovaným motorem | 232.900 Kč (0.9 TCe/66 kW Arctica) |
Testovaný vůz s výbavou | 265.800 Kč (0.9 TCe/66 kW Stepway) |
Plusy
- Nízká pořizovací cena
- Zajímavý vnější vzhled
- Velmi dobrý motor
- Prostorná kabina
Minusy
- Tenký věnec volantu, chybí podélné nastavování
- Lacině působící plasty
- Nízký výkon stíračů
- Aerodynamický hluk
Foto: Petr Homolka