Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Sandero 1,2 16V: Nový motor pro Dacie

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (14)
Dacia na českém trhu spustila prodej modelových řad Sandero a Logan s modernizovanou paletou pohonných jednotek.

Od listopadu dochází ke změnám v paletě pohonných jednotek pro hatchback Sandero i modelovou řadu Logan a všechny motory nyní splňují emisní normu Euro 5. Z nabídky zmizel osmiventilový čtyřválec 1,4 l s výkonem 55 kW a na jeho místo v případě Sandera a sedanu Logan nastupuje motor 1,2 16V se stejným výkonem. Pro sedan je to jediná pohonná jednotka.

Motor s nižším objemem mírně zhoršuje dynamiku obou modelů, ale zároveň nabízí nižší spotřebu paliva. V případě Sandera se zrychlení z 0 na 100 km/h zhoršilo z 13,0 s na 13,6 s, ale spotřeba paliva v kombinovaném provozu se snížila z 6,5 l/100 km na 5,9 l/100 km.

Modernizace palety pohonných jednotek se týká i motoru 1,6 l. V jeho případě došlo na snížení výkonu z 64 kW při 5500 min-1 na 62 kW při 5250 min-1. Hodnota točivého momentu naopak mírně vzrostla ze 128 Nm na 135 Nm při zachování 3000 min-1.

Tyto změny se samozřejmě promítly i do jízdní dynamiky. Maximální rychlost Sandera s motorem 1,6 l se snížila ze 174 km/h na 169 km/h a čas potřebný k zrychlení z 0 na 100 km/h se zhoršil z 11,5 s na 12,9 s. Spotřeba paliva na 100 km v kombinovaném provozu se snížila ze 7,0 l na 6,7 l.

Úprav se dočkal i turbodiesel 1,5 dCi. Verze s výkony 50 a 63 kW jsou minulostí a na jejich místo nastupují provedení s výkony 55 a 65 kW, která jsou standardně vybavena filtry pevných částic. Obě nové verze turbodieselu nabízejí shodnou hodnotu spotřeby paliva v kombinovaném provozu, která je nyní 4,1 litru nafty na 100 km. Starší verze měly spotřebu paliva 4,5 l, resp. 4,6 l na 100 km. Kromě snížení spotřeby paliva nabízejí oba diesely i lepší jízdní dynamiky.

Nabídka výbav pro Sandero je beze změn. Zákazníci mohou stále vybírat z provedení označených Acess, Ambiance, Arctica a Stepway. Ceny zážehových motorizací jsou i přes nástup nového motoru beze změn. U motoru 1.5 dCi s výkonem 55 kW se cena oproti 50 kW verzi zvýšila o 13.000,- Kč a začíná ve spojení s výbavou Ambiance na 244.900,- Kč. Turbodiesel s výkonem 65 kW je tradičně k dispozici s výbavou Arctica a nově i Stepway, kde nahrazuje provedení s výkonem 50 kW.

Dacia Sandero - ceny na českém trhu (listopad 2010)
Motor1,2 16V (75 k)1,6 (85 k)1,5 dCi (75 k)1,5 dCi (90 k)
Převodovka5M5M5M5M
Zdvihový objem [cm3]1149159814611461
Válce/ventily4/44/24/24/2
Největší výkon [kW/min-1]55/550062/525055/400065/3750
Největší toč. mom. [Nm/min-1]107/4250135/3000180/1750200/1750
Max. rychlost [km/h]161169162173
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,612,914,212,8
Komb. spotřeba [l/100 km]5,96,74,14,1
Cena Access [Kč]169.900,----
Cena Ambiance [Kč]189.900,-199.900,-244.900,--
Cena Arctica [Kč]204.900,-214.900,-259.900,-274.900,-
Cena Stepway [Kč]-239.900,--299.900,-

Dacia Logan je v nabídce s výbavami Acess a Arctica. Ceny sedanu začínají na 159.900,- Kč. Základní motorizaci v případě Loganu MCV nyní představuje modernizovaný zážehový čtyřválec 1,6 l (62 kW). Ten je v provedení Acess nabízen za 199.900,- Kč, což je stejná cena za jakou byl původně nabízen motor 1,4 l. Stejně jako hatchback Sandero je i Logan MCV vybaven výkonnějšími turbodiesely. Jejich ceny začínají u provedení Ambiance 1,5 dCi (55 kW) na 284.900,- Kč.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (14)
Avatar - Barrichello
9. 11. 2010 09:16
Re: zrychlenie
Baví, je to přímý konkurent tohoto. Samotní představitelé VW řekli, že šáde není konkurencí pro VW a další německé značky ale pro Renault a Peugeot. smůůůla co :-)
Avatar - rohYpnol
8. 11. 2010 18:55
Neodvratná cesta do pekel
Já si na rozdíl od ostatních myslím, že hlavně u dieselu je to krok špatným směrem. Dacia má být především levná a jednoduchá. Když už i Logan/Sandero má filtr pevných částic... Ojetiny po třech letech provozu nebo 150 000 km budou neprodejné vzhledem k tomu, že cena orpavy za filtr pevných částic přesáhne zbytkovou cenu vozu...
Vím, že vzhledem k Euro5 je to krok neodvratný, ale rozhodně se mi to nelíbí.
U benzínu je situace příznivější.
Nicméně mě především zaráží výrazný rozdíl v dynamice u benzinu 1,6. Téměř 1,5s na dva koně dolů, to mi přijde opravdu dost. Jestli bude i jiné zpřevodování... uvidíme.
Avatar - Glaukos
8. 11. 2010 15:12
Re: zrychlenie
všude cpát Fábii HTP, baví tě to?
8. 11. 2010 14:32
Re: Nové motory pre Daciu
No zase tak inovativní ten motor není, počítám, že je to ten samej co už používá renault delší dobu v Cliu, ale je fakt, že je to aspoň krok dopředu. Když už jsme u těch inovací, teď po novým roce se má v Dusteru objevit i automatická převodovka od Nisanu, tak jsem zvědavej co za to budou chtít a jak to bude fungovat.
Avatar - Meridiano
8. 11. 2010 14:23
Nové motory pre Daciu
Výmenou zastaralej 1,4 za novšiu 1,2 došlo pre Dáciu k výraznému kroku dopredu hlavne v Európe. Nižšia forma poistenia, lepšia efektivita motora a tým aj spotreba robia z modelu Sandero 1,2 16V jeden z najlepších modelov triedy low end.(Za môjho predpokladu, že napr. Škoda low endom nikdy nebola) Myslím, že zrýchlenie pri tejto motorizácii riešiť nikto nebude. Prioritne je tento model určený do mestských aglomerácii a tam sa od neho nebudú očakávať nejaké diskotékové jazdné výkony. Výrobca sa síce snaží naznačovať jeho ambície na všestranné využitie , ale svojou konštrukčnou jednoduchosťou na to nie je stavaný. Na záver: Som rád , že Renault opäť trošku pustil do Dácie pre ňu inovatívne technológie , ktoré ju posúvajú stále o krok ďalej. :yes: