Dacii v Česku dál drží privátní klientela. Na „domácí“ značky ale nemá
Značka Dacia se na tiskové konferenci pochlubila loňskými výsledky. Prodeje zvýšila meziročně o pětinu a drží silnou pozici hlavně u českých domácností.
Prodeje Dacie v Česku vzrostly loni na 9416 vozů, z toho 5045 si pořídila soukromá klientela, tedy lidé, kteří nakupují na rodné číslo a nikoliv na IČO. V tiskové zprávě je uvedeno, že Dacia je u soukromé klientely první importovanou značkou. Před ní jsou totiž v této kategorii Škoda, Hyundai a Toyota, tři automobilky, které mají v Česku výrobní závody.
Prodeje Dacie v Česku podle modelů a zákazníků | |||
Prodeje | Typ prodeje | ||
Firemní | Soukromé | ||
Jogger | 2364 | 1101 | 1263 |
Sandero | 2259 | 661 | 1598 |
Duster | 4690 | 2516 | 2174 |
Spring | 103 | 93 | 10 |
Celkem | 9416 | 4371 | 5045 |
Prakticky polovina připadá na model Duster, který patří mezi nejprodávanější SUV v Česku a loni se začal prodávat v nové generaci. Zajímavostí je, že se 78 procent vozů prodalo v nejvyšších výbavách Journey a Extreme a základní verze, které lákají na opravdu nízkou cenu, spíše paběrkují. Třetina vozů také měla pohon všech kol.
Druhým nejprodávanějším vozem této značky v Česku byl loni model Jogger, vůz na pomezí kombi a MPV. Trojkou je pak sandero. Tento malý vůz je nejprodávanějším vozem Evropy, v Česku je jedničkou pouze ve své kategorii, a to jen u privátních klientů. Na tuto pozici se sandero dostalo hlavně kvůli poklesu prodejů Škody Fabia, která byla v malých vozech u českých domácností v roce 2023 jasně první volbou.
Zhruba 40 procent vozů značky Dacia se v Česku loni prodalo s pohonem na LPG. Ten má být i jedním ze způsobů, jak značka snižuje své průměrné emise. Spalování zkapalněného ropného plynu vytváří zhruba o desetinu méně oxidu uhličitého než při spalování benzinu.
Další zelenou ambicí značky je prodávat více hybridních vozů. Ty už jsou k dispozici u modelů Jogger, Duster a Bigster. Skupina Renault, do které patří i Dacia, je v Evropě po Toyotě druhým největším prodejcem vozů s hybridním pohonem.
Dacia nakonec tolik netěžila z loňských dotací na elektromobily. Ty se nevhodně potkaly s modernizací elektrického modelu Spring. Ten je po výrazné změně designu s cenou od 419 tisíc korun mezi elektromobily zajímavou volbou.

Letos se v Česku Dacia obrazně posune zase o něco výše. S novým modelem Bigster, což je vlastně větší duster, se rumunská automobilka dostává do vyššího segmentu. V něm model se základní cenovkou 549 tisíc prakticky nemá přímou konkurenci. Dodávky zákazníkům mají začít během jara.
V Evropě je Dacia jedničkou v prodejích domácnostem. Model Sandero je vůbec neprodávanější vůz, duster je u domácností nejprodávanější SUV. Dacia loni prodala 676 tisíc vozů, o tři procenta více než v roce 2023.