Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Daewoo Lanos
Daewoo Lanos
Daewoo Lanos
Daewoo Lanos
26 Fotogalerie

Daewoo Lanos (1997-2002) - korejská škola

Po létech licenčně vyráběných Opelů se korejský průmyslový koncern Daewoo Motor připravil na expanzi vytvořením nového modelu, který byl poprvé dílem převážně korejských konstruktérů. Nyní již víme, že Lanos jméno značce nijak výrazně nevylepšil, ale...

Když se v devadesátých letech vrátilo Daewoo na český trh, lidé si jej ještě pamatovali z konce osmdesátých let, kdy se v komunistickém Československu nabízel licenčně vyráběný Opel Kadett pod jménem Daewoo Racer. Relativně moderní automobil nabízel tehdy podstatně více než domácí produkce a byl jedním ze snů tehdejšího motoristy. S přibývajícím věkem Racer konstrukčně stárl a nezachránila jej ani modernizace, po které se zakulacený Kadett prodával jako Nexia. Výhodou tohoto vozu byla osvědčená konstrukce (množství strategicky důležitých dílů totiž vycházelo z Opelu), prostorný zavazadelník, komfortní podvozek a nízká cena.

V roce 1997 byla Nexia nahrazena nástupcem, který byl navržen korejskými inženýry s vydatnou pomocí mnoha světových konstrukčních a dodavatelských firem. Za všechny jmenujme design vozu od studia ItalDesign, s laděním motoru a podvozku pomáhaly firmy Ricardo a Porsche. Samotný název Lanos pochází ze spojení latinských slov latus (potěšení) a nos (my), které upomíná na rodinný charakter vozu.

chevroletchevrolet | aczDaewoo Lanos se dodávalo se třemi typy karosérií, podobně jako Nexia. Menší rozměry Lanose byly ještě zvýrazněny značně zaoblenou karosérií. Přesto nelze říci, že by toto Daewoo trpělo nedostatkem prostoru. Vnější rozměry sedanu (4237 x 1678 x 1432 mm) i obou hatchbacků (4074 x 1678 x 1432 mm) jsou stále v rámci třídy malých vozů lehce nad průměrem. Velkorysý rozvor 2520 mm překonal i legendární hodnotu Octavie (2512 mm) náležející o třídu výše. Prostor pro posádku je tedy jednou z důležitých předností Lanosů, naopak majitelé Nexií byli trochu rozpačití z rozměrů zavazadelníků. Dokonce i sedan měl pouze 322 l což se s 530 litry Nexie jen obtížně srovnávalo. Základní hatchbacky disponují 250 litry, přičemž lze prostor pro zavazadla vždy rozšířit sklopením sedadel (v případě 3 a 5dveřových verzí na 866 resp. 886 l, sedan na 958).

Motorová nabídka byla tvořena třemi zážehovými motory podobného objemu. Základní motor 1.4 (55 kW) se na český trh nedovážel. Oba větší agregáty disponovaly v třídě malých vozů nadprůměrným výkonem. Osmiventilový motor 1498 cm3 dosahoval 63 kW při 5800 ot./min a točivého momentu 130 Nm ve 3400 ot/min, silnější šestnáctiventilový motor 1598 cm3 se může pochlubit výkonem 78 kW v 6000 ot./min a točivým momentem 145 Nm při 3800 ot./min. Tyto čtyřválce si snadno poradily s 1100 kg pohotovostní hmotnosti Lanose a udělovaly mu zrychlení z 0 na 100 km/h od 11,0 do 12,5 sekund. Druhou stranou mince byla vyšší spotřeba, která dosahovala běžně osmi až devítilitrové úrovně, městský provoz může snadno u tohoto malého vozu představovat jedenáctilitrovou spotřebu.

Ochota motorů vytáčet se do vyšších otáček bohužel nekorespondovala s naladěním podvozku, který je nastaven pro komfortní cestování z místa A do místa B. Potěšení ze sportovní z jízdy od Lanose nelze čekat, ačkoliv motory by na to měly. Na kvalitním povrchu se v zatáčkách dostaví jen výraznější náklon karosérie, ale jakmile přijdou nerovnosti, pocítí řidič v chování vozu nejistotu. Jestliže však k jízdě autem přistupujete pragmatičtěji a žádáte právě a jen přepravu osob a zavazadel, nemusí být Lanos špatnou volbou.

chevroletchevrolet | aczJestliže rozměry interiéru a motory patří k pozitivům vozů Daewoo Lanos, přístup výrobce ke konstrukci mnoha detailů, volba materiálů, dílenské zpracování a celkový dojem z automobilu patří ke slabým stránkám. První dojem z interiéru i relativně mladých vozů je spartánské provedení přístrojové desky. Ta byla v našem případě vyrobena z černého a šedého plastu. Její oblé tvary by snad mohly fungovat i dnes, ale konstrukce a provedení odpovídají spíše datu vzniku Nexií. Svůj podíl na tom měla nízká cena, která byla jedním ze základních argumentů dealerů Daewoo. Výsledkem tak bylo například velmi jednoduché provedení výplní dveří, přemístění ovladačů elektrického stahovaní oken mezi přední sedadla a úsporné elektrické ovládání pouze pravého vnějšího zpětného zrcátka. Potah velmi měkce čalouněných sedadel jednoznačně prozrazuje místo vzniku vozu, ačkoliv výroba se postupně rozšiřovala také do východoevropských zemí. Na rozvíjejících se trzích východní Evropy zaznamenávalo Daewoo značné úspěchy na rozdíl od mnohem náročnějších trhů jako je např. Německo.

Argumentem pro koupi Lanose může být i po letech jeho cena. Když byl nový prodával se u nás o 50 až 100 tisíc Kč levněji než podobně vybavení konkurenti, jenže měl navíc výkonný motor. Teoretické srovnání tedy vycházelo pro Daewoo velmi dobře. Když prodejci přidali argument tříleté záruky a tříleté asistenční služby bylo rozhodnutí mnoha zákazníků již na spadnutí. K Daewoo přešli hlavně ti, kteří již trvali na přechodu od Felicií k zahraniční značce, zejména z komfortních důvodů (klimatizace, posilovač řízení, elektrická výbava, naladění podvozku). Dnes lze Daewoo Lanos z roku 1998 pořídit v atraktivním cenovém rozmezí 80 až 120 tisíc Kč, když ve výbavě dražších modelů nebudou chybět položky jako klimatizace, elektrická výbava nebo kola z lehkých slitin. Ani poslední modely z konce výroby zřejmě nepřekročí hranici 150 tisíc Kč. Budete-li mít štěstí, narazíte na verzi s pohonem na LPG, kterou český dovozce nabízel jako reakci na vyšší spotřebu zážehových motorů a absenci vznětového motoru.

chevroletchevrolet | aczOjetý Lanos by měl projít důkladnou prohlídkou, protože patří pouze k průměrně spolehlivým modelům. První roky výroby trápilo majitele množství dětských nemocí, výrobce se totiž vlastně teprve učil, jak konstruovat a vyrábět zcela nový výrobek. K prvním místům kam by jste měli upřít pozornost je výměna rozvodového řemene. Ta bývá předepsána již po 75 tisících kilometrů a není-li tento interval dodržen, existuje akutní hrozba jeho přetržení a s tím související nákladná oprava. Velmi zatížené exempláře mohou mít propálené těsnění pod hlavou válců, ADAC se často setkává také s poruchami zapalování, startéru a alternátoru. K tradičním závadám elektrické soustavy patří také u Lanose problémy s řídící jednotkou motoru. Specifickým projevem motorů Lanose patří nepříjemné cukání při náhlém přidání plynu. Vadná lambda sonda ve výfukovém potrubí vyprovokuje motor k ještě vyššímu apetitu a Lanos s touto závadou spotřebuje o 1-2 litry benzínu na 100 km více. Dlouholetí uživatelé Lanosů se setkali také s praskáním v řízení (posilovač nebo uchycení tlumičů) nebo poruchami topení.

K výhodám ojetého Daewoo lze připočítat i neobvyklý efekt: na první pohled vypadá dražší než ve skutečnosti je. Se svou pověstí nebyl zpravidla automobilem nakupovaným pro firemní vozové parky, a tak není výjimkou, že se v bazarech potkáte s vozy které byly v rukou zkušených řidičů, kteří se o automobil starali velmi pečlivě a ročně s ním najeli ani ne 10.000 km. Právě takové exempláře s jasným původem a věrohodnou servisní dokumentací by se měly dostat do vašeho hledáčku.

Další informace najdete také na odkazech:

Přednosti

  • výkonné motory
  • prostor pro cestující
  • cena

Nedostatky

  • horší dílenské zpracování
  • průměrné objemy zavazadlových prostorů
  • pověst značky

Nejčastější závady

  • přetržené rozvodové řemeny
  • závady elektrické soustavy (alternátor, zapalování, startér, imobilizér, řídící jednotka)
  • vadná lambda sonda
  • poruchy topení