Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Daimler-Motoren-Gesellschaft a Kässbohrer: 100 let spolupráce

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
První autobus firmy Kässbohrer vyjel na silnice před sto lety a do stejného období spadají počátky spolupráce s Daimler-Motoren-Gesellschaft.

Obchodní vztahy mezi výrobcem užitkových vozů Karlem Kässbohrerem z Ulmu a Daimler-Motoren-Gesellschaft ze Stuttgartu sahají do roku 1910. První autobus firmy Kässborher vyrazil na silnici 11. února 1911 a letos tedy oslaví 100. výročí. Pozdější značka Setra oslaví tento rok šedesátiny.

V článku The German Automotive Industry from 1886 to 1979, vydaném Německou asociací automobilového průmyslu (VDA), je Karl Kässbohrer zmiňován již roku 1908 jako výrobce specializující se na přívěsy nákladních vozů.

Další informace se vztahují k roku 1910 a článek uvádí, že Karl Kässbohrer dodává nejen přívěsy, ale i karoserie typu phaeton a landaulet pro vozy značek Daimler, Opel, Adler a NSU. Limuzíny typu phaeton představovaly pohodlné cestovní vozy. Landaulet je francouzský výraz pro karosérií, jejíž zadní část byla zakryta skládací střechou.

Deset let po založení byla firma známá jako První ulmská továrna na karosérie Karl Kässbohrer a přestěhovala se z Lautenbergu do stínu ulmského chrámu na severním okraji města. Ulmská továrna se za desetiletí stala nejdůležitější ve městě, neboť dávala po generace práci tisícům obyvatel.

Významným milníkem je 11. únor 1911, kdy v Ulmu zahájila provoz první městská autobusová linka. Přepravní společnost, jejímž partnerem byl Karl Kässbohrer, byla založena speciálně pro tuto příležitost a Kässbohrer do ní přispěl svým prvním autobusem.

Ten byl postaven na šasi Saurer s 18 místy k sezení a 10 místy k stání. Poháněn byl čtyřválcovým motorem s výkonem 22 kW. Úplně poprvé v historii německých užitkových vozů seděl řidič v uzavřené kabině.

Po první světové válce byla v Evropě velká poptávka po přepravě. V této době se začíná výrazněji rozvíjet spolupráce mezi Daimler-Benz a Kässbohrer. První z nich dodává šasi s motory a druhá dále rozvíjí svou specializaci na stavbu autobusových karoserií.

K nejzajímavějším výsledkům spolupráce v meziválečném období patří aerodynamické autokary z roku 1935 vytvořené Kässebohrerem na šasi Daimler-Benz pro německé železnice. Tyto autokary byly navrženy pro pravidelné linky na nových dálnicích a jezdily například na lince Lipsko - Berlín. Byly schopny jet průměrnou rychlostí 100 km/h a dosáhnout maximální rychlosti 130 km/h. Pro dosažení těchto rychlostí vyvinul Daimler-Benz pro autokary speciální převodovku a vysokorychlostní pneumatiky.

Dalším plodem vzájemné spolupráce byl svého času největší autokar na světě. Čtyřnápravový autokar z roku 1938 byl tažen kloubovým nákladním vozem Mercedes-Benz LZ 8000. Ten byl sám o sobě světovou novinkou v oblasti nákladních vozů. Celková délka vozidla byla 18,7 m a poskytovala místo 170 cestujícím.

Úspěšná spolupráce pokračuje i ve čtyřicátých a padesátých letech. V roce 1951 se poprvé objevuje jméno Setra a je použito ve spojení s modelem S8. Ten lze označit za mezník ve vývoji autobusů. Setra je totiž zkratkou ze selbsttragend, označujícího samonosnou nadstavbu, která byla použita poprvé v historii autobusů, právě u modelu S8.

K revolučním prvkům v konstrukci Setry S8 patří i umístění motoru v zádi, i když zde neuškodí připomenout dvojici autobusů Škoda 532 a 536 z roku 1937, které se bohužel pro vysoké nároky na sériovou výrobu a nepříznivou politickou situaci nedostaly z vývojového stádia.

V padesátých i šedesátých letech je Daimler-Benz i nadále dodavatelem komponentů a od roku 1976 je spolupráce mezi dvojicí německých firem ještě užší. V té době zahájil Kässbohrer produkci modelové řady 200.

Zákazníci si u těchto autobusů mohli vybrat mezi motory Mercedes-Benz a MAN. Velmi brzy se podíl motorů Mercedes-Benz používaných v autobusech značky Kässbohrer rozrostl na téměř 90 procent. Díky tomu se z výrobce autobusů stal jeden z největších odběratelů motorů Mercedes-Benz.

Když se firma Karl Kässbohrer Vehicle Manufacturers Ltd. ocitla v polovině 90. let 20. století ve finanční tísni, nabídl Mercedes-Benz AG ulmské společnosti, vzhledem k více než 80 letům dobrých obchodních vztahů mezi Stuttgartskou automobilkou a středně velkým výrobcem, odkoupení autobusové a autokarové části firmy. Zároveň Mercedes-Benz garantoval dělníků pracovní místa do roku 1998.

Tím byl učiněn první krok ke vzniku společnosti EvoBus GmbH, která byla založena roku 1995 jako součást Mercedes-Benz a kombinuje aktivity Mercedes-Benz Omnibus s ulmskou značkou Setra. Pokračování zavedené a vyhlášené značky Setra tak bylo zajištěno.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)