Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Daimler Trucks: Prodeje, vize a realita

Ladislav Černý
Diskuze (0)

V loňském roce se firmě Daimler Trucks podařilo prodat více než půl milionu vozidel. Také v Evropě exceloval. Co bude dál?

Koncern Daimler Truck dosáhl v loňském roce jeden z historicky nejlepších prodejních výsledků. Prodeje vozů Mercedes-Benz, Fuso, Freightliner, Western Star, Thomas Built Buses a Bharatbenz převýšily podle prvních sčítání hranici 500.000 vozidel (2017: 470 700). V evropkých třiceti zemích došlo meziročně k nárůstu na celkové číslo 76.200 vozidel. Mercedes-Benz Trucks si udržel vedoucí postavení na trhu ve středně těžkých a těžkých sektorech s podílem 20,4 %. V Německu i nadále Mercedes-Benz vede trh s nákladními vozy s 36procentním podílem.

Megainvestice

Daimler Trucks investuje v nadcházejících letech půl miliardy eur do vývoje rozsáhle automatizovaných nákladních vozidel dle úrovně 4 (podle SAE). Třetí úroveň totiž nenabízí dopravcům žádnou zásadní výhodu v porovnání s nynější situací (stupeň 2), protože vyšší náklady na složitější techniku nevyváží žádné odpovídající pozitivní přínosy v praktickém provozu. Proto Daimler ve vývoji přeskakuje třetí stupeň částečně automatizované jízdy a míří rovnou na čtvrtý. Noví specializovaní pracovníci připraví techniku rozsáhle automatizovaných nákladních vozidel k uvedení na trh, s nímž se počítá během příštího desetiletí. Tyto plány oznámila divize nákladních vozidel společnosti Daimler na veletrhu spotřební elektroniky CES (Consumer Electronics Show) v Las Vegas.

Rozsáhle automatizovaná jízda znamená, že automatizovaná nákladní vozidla pravidelně jezdí v definovaných oblastech a mezi definovanými dopravními uzly – systém přitom neočekává, že by řidič reagoval na výzvu k převzetí řízení. V oboru dopravy je úroveň 4 po úrovni 2 dalším přirozeným krokem, který zvýší efektivitu a produktivitu pro dopravce a výrazně sníží náklady na každý ujetý kilometr. V celoevropském měřítku by také přineslo vyřešení obrovského nedostatku řidičů nákladních vozidel vzhledem ke stále rostoucímu objemu přepravovaného zboží.  

Stupeň 2 již v provozu

Nový Freightliner Cascadia nabízí funkce částečně automatizované jízdy (úroveň 2), a je tak prvním částečně automatizovaným sériově vyráběným nákladním vozidlem na severoamerických silnicích. Freightliner Cascadia oslavil světovou premiéru na veletrhu CES.

Daimler Trucks je již mnoho let průkopníkem ve vývoji automatizovaných nákladních vozidel. V roce 2014 představila jednička na globálním trhu nákladních vozidel studii Mercedes-Benz Future Truck 2025, první automatizované nákladní vozidlo na světě, a poprvé ukázala jeho technické možnosti i velký potenciál pro hospodářství a společnost. 

Martin Daum, člen představenstva společnosti Daimler AG, odpovědný za divizi Daimler Trucks & Buses, k tomu říká: „Jako jeden z lídrů v našem oboru jsme odvedli průkopnickou práci v oblasti automatizovaných nákladních vozidel. Již v roce 2015 obdržel náš Freightliner Inspiration Truck jako první automatizované užitkové vozidlo homologaci pro silniční provoz. Nyní posouváme automatizaci nákladních vozidel na novou úroveň. V letošním roce uvedeme na trh první částečně automatizovaný model Freightliner Cascadia a naším dalším krokem budou rozsáhle automatizovaná nákladní vozidla, která zvýší bezpečnost i logistické výkony a nabídnou našim zákazníkům velmi zajímavé přednosti – a současně tak zásadním způsobem přispějí k trvale udržitelné budoucnosti logistického odvětví.“

Automatizovaná jízda

Funkce částečně automatizované jízdy se již delší dobu objevují v sériově vyráběných modelech Daimler Trucks. Jedná se o systémy Active Drive Assist (Mercedes-Benz Actros, Fuso Super Great), resp. Detroit Assurance 5.0 s aktivním asistentem pro jízdu v jízdním pruhu (nový Freightliner Cascadia). Nový systém dokáže automaticky brzdit, zrychlovat a řídit. Na rozdíl od ostatních, které zasahují až od určité rychlosti jízdy, umožňují systémy Active Drive Assist/Detroit Assurance 5.0 poprvé v sériově vyráběných nákladních vozidlech částečně automatizovanou jízdu při jakékoli rychlosti. Novinkou je aktivní řízení vozidla v příčném směru a propojení řízení v podélném i příčném směru v celém rozsahu provozních rychlostí.

Rozsáhle automatizovaná nákladní vozidla podle čtvrté úrovně nabízejí enormní výhody v mnoha oblastech. Zásadně přispívají k naplňování neustále rostoucích společenských požadavků na bezpečnost silničního provozu a trvale udržitelná řešení dopravy. Základ tvoří velký počet senzorů a systémů, které nikdy nepostihne únava nebo nepozornost – protože i dnes je většina nehod způsobena lidským selháním. Rozsáhle automatizovaná nákladní vozidla úrovně 4 vylepšují mimo jiné hospodárnost a produktivitu, protože jsou využitelná prakticky nepřetržitě. Kromě toho mohou jezdit v obdobích s nízkou intenzitou dopravy, například v noci, a díky inteligentnímu vedení tras se vyhýbat dopravním kolonám.  

Zajímavé pro dopravce

To má pozitivní přínosy pro provozovatele nákladních vozidel i celé ekonomiky, protože konkurenceschopnost národního hospodářství je výrazně závislá také na efektivitě logistiky. Vzhledem k očekávanému zdvojnásobení objemu globální nákladní silniční dopravy mezi roky 2015 a 2050 bude mít tento aspekt v budoucnosti ještě větší význam. Proto Daimler Trucks vytvoří dvě stovky nových pracovních míst v oblasti rozsáhle automatizované jízdy v Portlandu ve státě Oregon. Odborníci výzkumného a vývojového centra se zabývají především vývojem, testováním a validací automatizovaných vozidel. Inženýři v Portlandu přitom úzce spolupracují se kolegy na pracovištích divize Daimler Trucks ve Stuttgartu a indickém Bangalore.

Cílem je napodobit a nahradit řidičovo vnímání, a pomocí nejrůznějších technologií zajistit kompletní snímání a kompetentní vyhodnocování dopravní situace. Každý senzor přispívá svými speciálními vlastnostmi k celkové výkonnosti a bezpečnosti rozsáhle automatizovaného nákladního vozidla. Uplatnění přitom nalézají tři různé technické přístupy v podobě radarového, kamerového a lidarovéh osnímání.

Elektrická ofenzíva

Daimler investuje celosvětově více než miliardu eur do výroby akumulátorů. První továrna v Kamenz již funguje, další se rozběhne během několika týdnů. Další továrny vzniknou poblíž Stuttgartu, v čínském Beijingu, thajském Bangkoku a americké Tuscaloose. Zároveň Daimler nakoupil za dvacet miliard euro akumulátorové články, protože kromě rostoucího portfolia osobních elektrických vozidel stuttgartské značky se významně rozšiřuje elektřina i v užitkových vozidlech a autobusech.

Předávky desítek vozidel eActros a eCitaro včetně nabídky elektrické dodávky eVito a v blízké době doplněné eSprinterem požadují velmi silné akumulátorové zázemí.  

Konvoje nic moc

Daimler Trucks mění v rámci pokračující realizace své inovační strategie pohled na jízdu v konvoji. Teoreticky se tím vylepší aerodynamika, což má snížit spotřebu paliva. Divize Daimler Trucks testovala jízdu v konvoji po několik let především v USA, kde by mohl tento druh dopravy přinést největší výhody. Výsledky však ukazují, že v praxi jsou úspory dokonce i za optimálních podmínek pro jízdu v konvoji nižší, než se čekalo. Jsou-li navíc jednotlivá vozidla konvoje od sebe vzájemně oddělena, musí pak nákladní vozidlo pokaždé zrychlit, aby se přiblížilo k vpředu jedoucímu vozidlu na optimální vzdálenost. Tím se spotřebuje palivo navíc a dochází k dalšímu poklesu potenciálu pro úspory. Alespoň v dálkové dopravě v USA tak nelze sestavit žádný smysluplný obchodní model pro dopravce.

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Doporučujeme