Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2019 – 5. etapa: Macík zničil kolo, motorkáři zářili

Michal Štěpanovský
Diskuze (5)
Nejlepším českým závodníkem páté etapy 41. ročníku Rallye Dakar byl Martin Prokop, který byl osmý v etapě v kategorii automobilů a podle výsledků v noci v pátek mu stejná příčka patřila i v průběžném pořadí. Pochvalu zaslouží všichni čeští motorkáři.

Osmá pozice patřila v kategorii kamionů také Aleši Lopraisovi. Závěr posledního úseku páté etapy však byl od pořadatelů neutralizován kvůli husté mlze na trati.

Etapu do Areuqipy uváděl pořadatel jako nejdelší měřený úsek letošního ročníku pro kamiony, automobily i buginy SxS v délce 452 kilometrů. Motorkáři a jezdci na čtyřkolkách absolvovali etapu dlouho 345 kilometrů, což byl o sedm kilometrů kratší úsek než první polovina maratónské etapy. V sobotu 12. ledna čeká všechny účastníky volný den.

Macíkovo nešťastné kolo

Smolařem etapy se stal v kritickém okamžiku nejlépe umístěný Čech Martin Macík (Big Shock Racing), který byl před startem páté etapy čtvrtý v kategorii kamionů. Po čtvrtém průjezdním bodu byl na třetím místě s mankem 1:21 na vedoucího Rusa Andreje Karginova (Kamaz), ale na 205. kilometru měřeného testu vážně poškodil přední kolo. Posádka kamionu Franta se však odmítla vzdát a provizorně závadu opravila. Na dalším průjezdním bodu byl hodnocen jako devatenáctý se ztrátou 2:41:47 hodiny na lídra soutěže.

Video se připravuje ...

„Bojují na trati a snaží se dát kamion za každou cenu do pořádku, aby mohli dojet do cíle a pokračovat v závodě. Mají problém s kolem. Vypadá to poměrně vážně, ale nemají v plánu to vzdát, i když je do cíle ještě daleko,“ uvedl tým Big Shock Racing. O osudu posádky černožlutého kamionu vás budeme průběžně informovat.

Do třetice všeho špatného

Jediný český zástupce v kategorii čtyřkolek Tomáš Kubiena Moto Racing Group) ani na třetí pokus Rallye Dakar nedokončí. Po čtvrté etapě si polepšil na páté místo. Dvaačtyřicetiletý jezdec měl technické problémy už v závěru čtvrtečního dne, když do motoru jeho stroje se dostal jemný písek (feš feš) a Kubiena musel kvůli ztrátě oleje zpomalit. Přesto si polepšil na pátou příčku v kategorii quadů. S ohledem na to, že čtvrtá a pátá etapa byla maratónská bez možnosti asistence mechaniků, musel jezdec provést sám jen provizorní opravu.

Do pátého dne sice odstartoval, ale už na prvním kontrolním bodu byl zaregistrován podle průběžných výsledků se ztrátou 3:36:07 hodiny. Na 54. kilometru se však motor jeho čtyřkolky Ibos Hawk zastavil. „Tomáš ukončuje Dakar 2019 před WP1 páté etapy kvůli poruše motoru a spojky. Na vině je jemný písek feš feš,“ napsal tým Moto Racing Group na facebooku.

Čeští motorkáři excelovali

Poslední etapa před dnem odpočinku vyšla všem pěti českým motorářům, kteří jsou i nadále v soutěži. NA začátku třetí desítky dojeli v rozpětí osmnácti sekund Jan Brabec (Big Shock Racing) a Milan Engel (Moto Racing Group).Skvělý výkon převedla zejména jediná česká motorkářka Gabriela Novotná, který dojela v etapě na 55. místě.

Čech Jan Brabec zvládl 345 km dlouhou rychlostní zkoušku v 21. čase a hned za ním se umístil Milan Engel, který přitom až v závěru ztratil osm míst. „Měl jsem našlápnuto na dobrý výsledek, ale ke konci jsem hodně bloudil, nemohl jsem vyjet jednu dunu, zahrabal se a zbytečně ztratil spoustu času. Jednu chvíli jsem měl nohy nad hlavou, úplně stojku a od té doby jsem se strašně bál,“ přiznal Engel.

Na trase z Moqueguy do Arequipy odstoupil průběžně šestý motocyklista Paulo Goncalves z Portugalska. Druhý muž konečného pořadí z roku 2015 utrpěl při pádu zranění hlavy a ruky a při dvanácté účasti na Rallye Dakar už popáté předčasně skončil. Na místě nehody mu pomáhal Brit Sam Sunderland a po dojezdu bylo vítězi rallye z roku 2017 od konečného času odečteno deset minut, které tam strávil. Sunderland se tím stal etapovým vítězem, protože byl jen o necelých osm minut pomalejší než nejrychlejší Xavier de Soultrait z Francie. V čele celkové klasifikace zůstal Američan Ricky Brabec, přestože v etapě skončil až jedenáctý.

Video se připravuje ...

Výsledky v 5. etapě

Motocykly: 1. Sunderland (Brit./KTM) 4:11:48; 2. De Soultrait (Fr.(Yamaha) +3:23; 3. Walkner (Rak./KTM) +3:31 … 21. Brabec (ČR/Husqvarna) +15:21; 22. Engel (ČR/KTM) +15:39; 55. Novotná (ČR/Husqvarna) +1:48:36; 57. Vlček (ČR/Husqvarna) +1:53:00; 90. Veselý (ČR/Husqvarna) +3:25:16.

Automobily: 1. Loeb, Elena (Fr./Peugeot 3008 DKR) 4:58:14; 2. Al-Attiyah, Bäumel (Katar, Fr./Toyota Hilux) +10:22; 3. Roma, Haro Bravo (Šp./X-Raid Mini) +24:04; … 8. Prokop, Tománek (ČR/Ford Raptor RS Cross Country) +36:28.

Čtyřkolky: 1. Cavigliasso (Arg./Yamaha) 5:08:11; 2. Gonzales Ferioli (Arg./Yamaha) +14:27; 3. Gallego (Arg./Yamaha) +16:07

Kamiony: 1. Nikolajev (Rus./Kamaz) 5:53:33; 2. Sotnikov (Rus./Kamaz) +3:15; 3. Vjazovič (Běl./MAZ) +6:22; …

Pořadí po 5. etapě

Motocykly: 1. Brabec (USA/Honda) 12:33:00; 2. Quintanilla (Chile/Husqvarna) +2:19; 3. Price (Aus./KTM) +4:22; … 23. Brabec (ČR/Husqvarna) +1:59:59; 29. Engel (ČR/KTM) +2:45:31; 71. Vlček (ČR/Husqvarna) +9:25:04; 84. Veselý (ČR/Husqvarna) +11:12:44; 90. Novotná (ČR/Husqvarna) +11:51:¨55.

Automobily: 1. Al-Attiyah, Bäumel (Katar, Fr./Toyota Hilux) 17:19:53; 2. Peterhansel, Castera (Fr./X-Raid Mini) +24:42; 3. Roma, Haro Bravo (Šp./ X-Raid Mini) +34:33; … 8. Prokop, Tománek (ČR/Ford Raptor RS Cross Country) +2:13:57.

Čtyřkolky: 1. Cavigliasso (Arg./Yamaha) 20:57:30; 2. Gonzalůes Ferioli (Arg./Yamaha) +49:30; 3. Gallego (Arg./Yamaha) +1:05:26.

Kamiony: 1. Nikolajev (Rus./Kamaz) 19:45:37; 2. Sotnikov (Rus./Kamaz) +11:54; 3. Karginov (Rus./Kamaz) +16:45.

Výsledky jsou neoficiální.

Michal Štěpanovský
Diskuze (5)
13. 1. 2019 21:15
Re: Od 10 k 5
Tak nalévaj, už nemám co píť, tyyy atlete
13. 1. 2019 21:14
Re: Od 10 k 5
A jéje, vosí hnízdečko ;-) . Hele mě jde o to, jestli by to třeba kluky víc nebavilo kdyby to dali všichni dohromady pod jeden tým, peněz by to stálo dohromady určitě míň a výsledky by byly na úrovni týmu lepší. Nevím jakou má kdo z těch našich borců přesně motivaci na Dakaru, ale jestli chce někdo skončit na bedně (Kolomý to opakovaně prohlašuje), tak je velká pravděpodobnost, že se současnou strategii toho nikdy nedosáhne. Rusáci se chystat nekončí, derooyovci asi taky ne a naopak ještě přibyli silní bělorusáci. Proti čtyřposádkovému týmu prostě sólo nebo ve dvou nemáš absolutně šanci, jsou tam větší synergie při navigaci, při taktice, ale hlavně při opravách, všechno zvládneš na trati rychleji a kvalitněji díky vícero rukám a že se ti něco vysype při současném Dakaru, to je prakticky jistota. Pokud vím, tak Buggyra je v podstatě polotovární tým Tatry a asi se shodnem, že moc důvodu k jásotu není, vzhledem k tradici Tatry na Dakaru to je dost potupné končit za Kamazy, Ivecem a teď už i Mazem. Kolomý, Šoltys, Loprais a Macík v jednom týmu na Tatrovkách, to by byl nářez konkurenceschopnosti, zdroje, piloti tady jsou, bohužel lidský faktor je lidský faktor. Každý tlačí svůj projekt, který pak končí v dunách v půlce Dakaru.
12. 1. 2019 10:00
Re: Od 10 k 5
tvoje pindy mají hodnotu obtloustlého stréca sedícího u piva, pozorujíc fotbal a vykřikujícího "jak to hraješ, já bych ti to ukázal" >:-[]
12. 1. 2019 09:49
Re: Od 10 k 5
Děláte nějaký sport? Asi ne podle toho co jste napsal.

Naši si to z velké části platí ze svých peněz, které si vydělají ve svých firmách. Peníze od sponzorů nepokryjí ani polovinu.

A že by to chtělo velký tým? Tak máte šanci, postavte 4 špičková auta, k tomu postavte a vybavte 4 doprovodné kamiony (cca 100 mil. korun) a pak na provoz takového týmu sežeňte ročně dalších cca 50 milionů.

Takto od klávesnice se to jednoduše kecá, co?
12. 1. 2019 08:18
Od 10 k 5
Včera jsem tu psal, že průser je nevyhnutelný a že na to Macík doplatí, protože je sám. Je třeba si přiznat, že tam čeští kamioňáci jedou komparz a dokud pojedou pořád sólo a nepřijde nikdo, kdo by to skonsolidoval, tak to nebude lepší. Na oficiálních stránkách je ve výsledcích jen 9 kamiónů, tak nevím, jestli ještě nějací přijedou nebo už to je všechno pohřbené. Jako poslední mohykán tam je Loprais, ale opět, jakou má šanci, když je sám??? Jsou tam 3 rusáci, 3 derooyovci a 2 bělorusáci, holt v jednotě je síla :'-( a fakt nechápu a divím se jak může někdo tohle "snažení" našich sponzorovat, když nedojedou ani do půlky Dakaru.