Dakar živě: Co tady jíme? Hotový hodokvas!
Rallye Dakar není pouze nebezpečná, ale také velmi drahá záležitost. Akreditace každého z účastníků jde do tisíců eur, a to je trochu moc na to, abyste na etapách viděli průjezdy svých oblíbených závodníků. Organizátoři se však nenechávají zahanbit a myslí takřka na vše od jídla až po sociální zařízení. Dnes si řekneme něco o zdejším stravování.
Čekal jsem cokoliv, tak vydatné hostiny ale opravdu ne. Každé ráno od čtyř hodin je pro akreditované účastníky (při každém vstupu do jídelny se prokazujete visačkou) připravena snídaně formou švédských stolů, přičemž v „nabídce“ nikdy nechybí šunka, vajíčka, sýry, jogurty, kakao, káva, čaj nebo teplé pečivo. Zkrátka základní věci, které by neměly chybět na žádném stole. Fronty se hýbou rychle, všechno působí čistě a na odchodu dostanete tašku s drobnostmi na odpoledne a balík minerálek. Takto jste vybavení až do večera, avšak vzhledem ke shonu, který na Dakaru panuje, na jídlo stejně často není pomyšlení. Základem je mít v dosahu pořádnou zásobu vody, vždy u sebe mít alespoň jednu lahev navíc – ve chvíli, kdy začnete pociťovat žízeň, jste už totiž mimo optimální režim.
Na rychlostních zkouškách se většinou zdržíte až do večera, pokud se ale nějaká zruší, což už se na letošním Dakaru stalo dvakrát, můžete stihnout svačinu. Tu čest jsem měl pouze jednou, plněné taštičky a salát z kukuřice ale přišly vhod. Vydává se do šesti hodin, přičemž poté plynule přecházíte k večeři. A to jsou teprve hody! Steaky velké jako dlaň dospělého muže tady nejsou výjimkou, jako příloha je většinou grilovaná zelenina a nechybí ani těstoviny, dezerty nebo místní pivo. Je ovšem slabé jako čaj. Všichni se tady snaží jíst pravidelně a vzhledem k zápřahu během dne také v docela hojné míře, avšak přiznám se, že jsem večeři nikdy „nedorazil“ celou. I pro člověka mých tělesných proporcí je toho zkrátka hodně.
Jenže pro posádky jsou velké hostiny celkem k ničemu, protože potřebují mít dost energie i během etap. Například tým Tatra Buggyra Racing si do Jižní Ameriky přivezl vlastního fyzioterapeuta, který se o ně stará kdykoliv je potřeba. Sestavuje jídelníčky, provádí masáže, tejpování, a vybavuje je i na cesty produkty od největšího českého výrobce, který se zároveň stará i o doplňky českých olympioniků. „Nejdůležitější je pro posádky dodržovat správný pitný režim vzhledem k nadmořské výšce a teplotám v kokpitu. Spotřeba je individuální, ale například pro Martina Kolomého připravuji na etapu pětilitrový kanystr iontového nápoje. Do třiceti minut po dojezdu etapy dostávají závodníci regenerační nápoj, “ řekl pro Auto.cz Jan Pernica, který je mimo jiné osobním fyzioterapeutem lyžaře Ondřeje Banka.