Dálnice vedoucí městy budou od 1. ledna 2011 zpoplatněny
Týká se to jak součástí dálničních obchvatů, tak i rychlostních komunikací, které vedou přímo městy. Výjimka platila až dosud na zhruba 150 kilometrech českých dálnic a silnic pro motorová vozidla, nyní jich je o 37 km méně. Změna se týká například D1 procházející přes Brno. Zadarmo se dosud jezdilo také na části D5 u Berouna, nebo kolem Mladé Boleslavi na silnici Praha-Liberec. Na těchto úsecích bude třeba mít na čelním skle od 1. ledna vylepen patřičný kupon.
Města ale proti plánům Ministerstva dopravy protestují, ať už se to týká Mladé Boleslavi, či představitelů Jihomoravského kraje, kteří nesouhlasí se zpoplatněním úseku D1 Kývalka-Slatina. Je zajímavé, že s podobným nápadem přišel už bývalý ministr dopravy Aleš Řebíček, situace se tedy opakuje. Výjimku by měly mít i nadále pouze ty části dálnic, které vedou takzvaně odnikud nikam a nejsou napojeny na celistvou síť.
Platit budou více nejen řidiči osobních automobilů, zvedá se také mýtné. Návrh na jeho zdražení byl odsouhlasen sdružením autodopravců již na začátku listopadu. Částka za kilometr nejprve vzroste o čtvrtinu, od roku 2012 pak ještě znovu o stejných 25 %. Tato úprava se netýká vozidel splňujících emisní normy Euro 5 a 6. Autobusy by měly být od 1. září 2011 vyjmuty z placení zvýšených pátečních sazeb.