Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Datsun 280ZX za dva miliony? Černý prototyp z roku 1979 má zlaté pruhy

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Černo-zlatá kombinace barev je klasikou a sluší to v ní snad každému autu (i motorce). V případě jedinečného Datsunu 280ZX však nepochází od tabákové značky a nemá závodní původ…

Datsuny ZX jsou poměrně běžnými auty nejen za oceánem, i u nás je lze na srazech potkat, stejně jako starší „zetka“. Mnohdy i v zámořských specifikacích, protože si je majitelé přivezli zpoza Velké louže. Právě tam se nedávno objevil na prodej zajímavý exemplář. Na první pohled vypadá obyčejně. Druhá generace Z-Caru navíc neoplývala takovým půvabem jako ta první, hlavně původní 240Z o kupé 2+2 to platí dvojnásob. Jenže…

Černý vůz ze zlatými pruhy nemá nic společného se slavnou barevnou kombinací John Player Special, potažmo Lotusu. Pochází z roku 1979 a jedná se o „tovární prodejní prototyp“. Sama americká pobočka Nissan Motor Corporation jej prostřednictvím dealera Central Datsun v Auroře (Colorado) prodala Rodneymu Jacobsovi z Aspenu, známého střediska zimních sportů. Jacobs, majitel produkční společnosti Freewheelin‘ Films byl pro Nissan velmi důležitou osobou, natáčel pro něj v té době dokumenty a reklamy. Vůz obdržel 27. února 1979.

Tohle auto s VINem HGS130110142 se stalo jakýmsi prototypem výroční limitky k desetiletému jubileu. Black Gold Edition se objevila v roce 1980. „10th Anniversary“ (tak zněl její oficiální název) měla však nakonec zlaté celé boky včetně orámování světel i zadní sloupky a víko zavazadelníku. Zrodila se ve třech tisícovkách kopií. Tenhle exemplář je ale jediný ve zmíněné zakázkové černé perlové metalíze firemního kódu 638 se zlatými pruhy na bocích, zádi i kapotě. A má navíc kola Gotti a výfuk Stebro z iniciativy Boba Sharpa, závodníka a majitele týmu. Tento muž připravoval závodní datsuny spolu s Paulem Newmanem a Jacobsovi zmíněné díly prostě daroval (a namontoval). Klimatizaci a posilovače řízení, respektive brzd dostal klenot už z továrny.

Počitadlo hlásí jen 7484 ujetých mil (12.044 km), vůz je v excelentním stavu včetně interiéru, nikde není k vidění žádný hnědý mor, ani na podvozku. V roce 2015 dostal nový hlavní i pomocný spojkový válec, palivové čerpadlo, nádrž, vstřikovače, zadní brzdy, chladič, termostat a náplň klimatizace, investovaná částka dosáhla takřka 4,6 tisíce dolarů. Při posledním servisu o tři roky později byla jen vyměněna relé směrovek, volnoběžný regulační ventil a olej, vše za necelých 500 dolarů. Řadový šestiválec 2,8 l určitě přede jako koťátko, je spřažen s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou.

Možná tohle „zetko“ vypadá trochu neohrabaně a obyčejně, ale pro potenciálního zájemce z řad fanoušků bude jistě velkým lákadlem, má jakési nepopíratelné kouzlo. Nabízí jej Choice Motor Group v arizonském Scottsdale za 85 tisíc dolarů. To značí dle aktuálního kurzu nemalých 2,08 milionu korun. Možná právě cena je zatím překážkou, proč se auto internované na portále eBay dosud neprodalo. Ano, nový Nissan Z poháněný třílitrem V6 se dvěma turby začíná v USA na 39.990 dolarech.

K autu je i bohatá dokumentace: třeba původní faktura z února 1979, záruční a servisní knížka, kartička s pojištěním z června 1980 a článek o kolech Gotti z časopisu Road & Track. Nechybí ani inzerát s fotkami, v červnu 2015 před vzpomínaným servisem totiž Rodney Jacobs svůj unikát prodal. Novým majitelem se stal Jonathan Ornstein. Dále jsou zde dvě DVD s novějšími snímky a příspěvek Jeffa Segana, ve kterém odhaluje historii této konkrétní 280ZX.

Zdroje: eBay, Carscoops, Auto World Press, Wikipedia, Nissan USA

Foto: Choice Motor Group/eBay

Aleš Dragoun
Diskuze (0)

Doporučujeme