Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dějiny Dakaru: Neuvěřitelné příběhy (5. díl). Jak se ztratil syn Margaret Thatcherové

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 13. 1. 2018
13
1
Zobrazit náhledy (13)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Poutavé příběhy napsala africká podoba Rallye Dakar v 80. letech. Podílel se na nich třeba syn britské premiérky Margaret Thatcherové.

Ztracený syn premiérky

Na startu čtvrtého ročníku soutěže stál v lednu 1982 také baron a britský podnikatel Mark Thatcher. Sebevědomí mu nechybělo, protože před startem sebevědomě pro televizní stanici BBC prohlásil, že už má za sebou zkušenost ze závodu 24 hodin Le Mans, a tak tato rallye pro něj nepředstavuje žádný problém.

Devětadvacetiletý muž se ztratil se svou spolujezdkyní a bílým Peugeotem 504 v mračnech prachu na hranicích Alžírska a Mali. Cestoval v malém konvoji s dalšími dvěma auty, ale musel zastavit, aby opravil rameno řízení. Za soumraku už nechtěli s navigátorkou riskovat další cestu, postavili stan a čekali na druhý den a na pomoc.

Hledaly je speciální britské jednotky SAS, což musela tehdejší britská premiérka obtížně zdůvodňovat v parlamentu. Ačkoliv plnila své politické povinnosti, bylo na ní vidět, že je hodně rozrušená a zoufalá. Mark byl totiž její jediný syn.

Nakonec ho objevilo vyhledávací letadlo C13Q Hercules patřící alžírským leteckým silám. Šest dní poté, co se ztratili a padesát kilometrů od místa, kde byli spatřeni naposledy. Na Marku Thatcherovi nebyly příliš znát útrapy z pobytu v poušti. Záchranářům s typickým ostrovním humorem řekl, že se potřebuje vykoupat, oholit, dát si sendvič a pivo.

Mark Thatcher se později přestěhoval do USA, kde se i oženil a měl dvě děti. Později se rozvedl a zamířil do Jihoafrické republiky, kde byl v roce 2005 souzen kvůli podezření za podíl na státním převratu. Dostal čtyři roky podmíněně.

Opravdu ukradené auto?

Průběh jubilejního ročníku ovlivnila neuvěřitelná událost, když byl z bivaku ukraden tovární Peugeot 405 T16 Ariho Vatanena. K vylíčení události jsme využili materiál z tehdejšího vydání časopisu Svět motorů. Jeho autorem je Jan Tuček, tehdejší československý spolupracovník francouzské tiskové agentury AFP.

Pondělí 18. ledna 1988 bylo dnem velkých zmatků. Časně ráno „neznámý“ pachatel ukradl Vatanenův soutěžní speciál Peugeot 405 Turbo 16. Vůz zmizel z tábořiště a teprve o několik hodin později jej našli na okraji Bamaka – údajně na skládce odpadků. Znamenalo to, že vedoucí jezdec soutěže nemohl v časovém limitu odstartovat v etapě do Kayes. Nakonec z Bamaka odjel 2:36 po předepsaném čase.

Pravidla Rallye Paříž-Dakar jasně říkají, že za více než půlhodinové zpoždění na startu je jezdec vyloučen. Bez výjimky. Nikdo nepředpokládal podobnou absurdní situaci, a tak reglement neobsahoval žádný článek pro případ, že vstoupí do hry takzvaná „vyšší moc“.

Tahanice trvaly dva dny a Vatanen stále závodil. Pořadatelé vydali několikrát opravovanou verzi výsledků v hodnocení automobilů. Do situace se nakonec vložila Mezinárodní federace automobilového sportu (FISA) a výsledkem byla definitivní diskvalifikace posádky Vatanen-Berglund.

Fin Juha Kankkunen (Peugeot 206 T16) tak měl prakticky otevřené dveře k vítězství. Nikdo nikdy nevysvětlil, jak se mohl továrnímu týmu ztratit vůz z místa, kde na něj každý viděl a který nebylo snadné nastartovat. Navíc nějakým záhadným způsobem nikdo neviděl, jak odjel z bivaku. Šéfem továrního týmu Peugeot byl tehdy Francouz Jean Todt. Později se stal bossem týmu Ferrari formule 1 a Michaela Schumachera. Od roku 2009 stojí nepřetržitě v čele Mezinárodní automobilové federace (FIA).

Související články

Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Stejsn
Překlep
Stejsn
| 13. 1. 2018
Peugeot 206 T16