Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Delage D12: Francouzská značka vstává z mrtvých

Delage D12
Delage D12
Delage D12
Delage D12
15 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (3)

Další ze slavných výrobců se dočkal oživení. Hybridní hypersport Delage D12 je dvoumístnou uzavřenou formulí pro běžné silnice, místo šestiválce 1,6 l však má v útrobách dvanáctiválec.

Staroslavná francouzská značka Delage vznikla v roce 1905. V sezóně 1927 dominovala s typem 155B scéně Grand Prix, Robert Benoist vyhrával s řadovým kompresorovým osmiválcem 1,5 l (15S8). Poté se soustředila na produkci dražších sportovně luxusních automobilů. Přežila druhou světovou válku, své poslední vozy postavila na konci roku 1953. Následně spolu s Delahaye, která ji v polovině 30. let po bankrotu koupila, z mapy světových automobilových výrobců zmizela. Nyní se po takřka sedmi dekádách vrací.

Obnovenou společnost Delage Automobiles vede generální ředitel Laurent Tapie, francouzský podnikatel, který žije v Miami na Floridě. Práva na značku si pronajal od „Les Amis de Delage“ na sedm let. Prvním počinem je hypersport D12. Coby nepojízdná maketa byl prezentován v Los Angeles 10. prosince 2019. Označením navazuje na historické šestiválce D6 a osmiválce D8. Je tedy naprosto jasné, že jej pohání vidlicový dvanáctiválec, pochopitelně umístěný uprostřed. Údajně z Austrálie, firma však tvrdí, že jej vyvinula vlastními silami. Má monstrózní objem 7,6 l a nedopuje jej žádné turbo ani kompresor. Jde o hybrid, takže spalovacímu agregátu pomáhá elektromotor uložený mezi motorem a převodovkou.

Standardní D12 GT nabízí celkový výkon 831 kW (1130 k). Odlehčené verzi Club, která váží 1309 kg místo 1,4 tuny, stačí menší elektrická jednotka, takže soustava dává „jen“ 764 kW (1038 k). Přenos točivého momentu zajišťuje osmistupňová robotizovaná rychlostní skříň s jedinou spojkou, v zásadě jde o manuální ústrojí. Zavěšení typu pushrod bylo inspirováno formuli 1.

Když se na vůz podíváme shora, skutečně připomíná monopost, kabina ve tvaru šipky je od předních kol oddělená. Tohle dvoumístné auto je ale zároveň i jakousi stíhačkou na kolech: pilot sedí vpředu a spolujezdec až za ním. Stejnou konfiguraci vyznává letos v únoru prezentovaný Czinger 21C z Kalifornie. Z uhlíkových vláken jsou nejen obě sedadla v kokpitu, ale i celá karoserie a kola. D12 postrádá dveře, vpřed se vyklápí celá střecha.

Z klidu na stovku by mělo vystřelit za 2,5 s. verze Club dosáhne podle propočtů maximální rychlosti 375 km/h. Na jednom z pařížských předměstí vznikne pouze 30 kusů Delage D12. Na testování se podílel i Kanaďan Jacques Villeneuve, exmistr světa F1 z roku 1997, jeho hlavním úkolem bylo odzkoušet podvozek. Zkoušky samozřejmě ještě nejsou u konce, tým vyrazí i na Nürburgring, aby se pokusil překonat rekord produkčních aut na Severní smyčce. Ten v současnosti drží Lamborghini Aventador LP770-4 SVJ, v červenci 2018 objel kolo nejrychleji za 6:44,97 min.

Každý zájemce si musí připravit dva miliony eur, tedy 52,2 milionu korun. Ne, snad nikdo nečekal, že by tahle střela měla být levná... První kusy by se měly dostat k zákazníkům už příští rok, dva už jsou prodané prostřednictvím dealera Deport's West Coast, součásti Newport Beach Automotive Group.

Projekt je finančně podporován desítkou investorů, hledají se další dva. Otec Laurenta Tapieho, miliardář Bernard Tapie s ním ale nemá nic společného. Technickým ředitelem společnosti je Benoit Bagur se zkušenostmi od Ligieru a továrních týmů Citroënu, Seatu a Volkswagenu v okruhových závodech a soutěžích. Mladší Tapie uvažuje o druhém modelu, který by měl být poháněn už 12 let vyvíjenou revoluční turbínou.

Zdroje: Delage Automobiles, Motor1, Auto World Press, Autocar India, formula1results.co.za, New Atlas, Wikipedia, Autoblog.com

Foto: Delage Automobiles

Vstoupit do diskuze (3)