Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Design po generacích: Audi A6 Allroad – Když běžné kombi nestačí

Jakub Sochor
Diskuze (234)
Dramatičtější verze A6 Avant je vstupenkou manažerů do lehčího terénu. Které z dosud vyráběných provedení je vám nejblíže?

Trend optického upravování a cizelování již produkovaných kombi je dnes velmi populární a řídí se jím stále více automobilek. Postupem času se dostal z prémiové oblasti i do mainstreamové produkce, kde přivádí na svět stylové alternativy běžným dvouprostorovým vozidlům.

Co se týká modelových označení, vozidla Allroad Quattro tvořila do roku 2009 samostatnou modelovou řadu. Až příchodem Allroadu A4, prezentovaného téhož roku v Ženevě, byl Allroad vyšší střední třídy začleněn do řady A6.

1. gen. (1998-2006) – Jeden z prvních svého druhu

Z estetického hlediska nebyl průkopník vozidel Audi s označením Allroad pouhým zušlechtěním standardního kombi. Po prodělaných úpravách šlo o osobitý a tvarově relativně svébytný automobil. Nadto se jedná o jednoho ze zakladatelů trendu modifikovaných kombi s vyšší světlou výškou, který se dnes těší nemalé oblibě.

Příď Allroadu dbá na zvýraznění masky, která se nachází na konvenčním místě. Je klasického tvarového založení, což odpovídá elegantnímu a nepříliš vyzývavému uskupení jednotlivých prvků. Terénnímu zjevu sekunduje vcelku rozsáhlé užití plastu a rozšíření blatníků (oproti konvenčnímu kombi o 42 mm). Zvláště pak nárůst šířky zvyšuje vizuální suverenitu a průbojnost.

Boční část prezentuje principy, které se ujaly u obou následujících generací. Předně jde o použití plastového obložení blatníků a kovové díly v oblasti prahů. Obecně vzato jde o konzervativní vozidlo s výrazně statickými prvky, mezi kterými dominuje plynulá dolní linie oken a ponton bez jakýchkoli prolisů a prohlubní. Nutno však říci, že jde o přímý odraz módy konce devadesátých let minulého století.

Zadní část karoserie je zdynamičtěna dvojitým vyústěním výfuku a hliníkovým dílem, přičemž obojí je zasazeno do plastového odlitku. Kýžený terénní efekt je výrazný a zřetelný, své udělala také vyšší světlost, nastavitelná ve čtyřech úrovních - od 142 mm do 208 mm.

Kabina ctí tradiční a nepříliš progresivní tvarosloví, které se vyvarovalo leckdy prvoplánovým pokusům o avantgardu a vsadilo na ryze konzervativní filozofii. Zcela předvídatelné tvary zahrnují čisté a většinou oblé plochy.

2. gen. (2006-dosud) – V duchu single-frame

Druhé generační vydání, jehož podobu předestřela vize z roku 2005, působí o něco méně terénním dojmem a používá vizuální prostředky, které jej orientují spíše k silničnímu využití. Paralela mezi konvenčním A6 Avant a jeho allroadovou variantou je užší, než dříve.

Přední část karoserie je značně ovlivněna prvkem, který je nedílnou součástí souboru estetických myšlenek vozidel Audi. Jednotná maska s názvem single-frame, která byla poprvé použita u vize Nuvolari, elegantně uceluje nasávání a tvoří originální charakteristický znak.

V porovnání s první generací došlo k aplikaci menšího množství plastu. Hliníkový kryt zde tvoří velmi decentní doplněk, celek je orientován více na vzhled a na citlivé zušlechtění běžného vozidla A6 Avant. Světlomety ale radikální tvarovou proměnu nepodstoupily. Svým nekonfliktním zjevem však harmonicky zapadají do výsledné kompozice.

Bavíme-li se o tvarové podstatě, profil dává jasně najevo velmi malé mezigenerační změny. Pro své zdrsnění používá podobné prostředky, jež zahrnují kovové prahové díly a plastové díly blatníků. A podíváme-li se na provedení ploch a změny jejich uskupení, i zde jde o plynulé navázání na předchůdce - ponton je zpestřen nenápadnou (byť v nové generaci o něco výraznější) linkou.

Zadní svítilny jsou oproti minulé generaci dvoudílné a mají podstatně dynamičtější tvar, jehož živost je završena ostrým výběžkem do plochy víka zavazadlového prostoru. Plastu je zde více než na přídi – pokrývá takřka celý nárazník, jenž je doplněn, ve stylu předchůdce, dvěma koncovkami výfuku a hliníkovým odlitkem.

Některé rysy kabiny zůstaly zachovány, kupříkladu ztvárnění dveřních výplní. Avšak přístrojová deska, která je ovlivněna již zmíněnou kreací Nuvolari, je zcela nová. Vyznačuje se kreativním obepnutím středového panelu a kapličky s přístroji, což je řešení, jež podporuje vizuální mohutnost desky. Krom toho tvoří zřetelnou hranici mezi pracovištěm řidiče a prostorem před spolujezdcem.

3. gen. (2012-) – Méně plastů, více hliníku

Ještě méně dobrodružně působí nejnovější generační vydání, které mnohé rysy předchůdců modifikuje do nové podoby. Vozidlo jde také pořídit v odstínu hnědé barvy Java Braun, který je v rámci modelové řady A6 vyhrazen pouze pro verzi Allroad Quattro.

Přední světlomety mají nejkomplikovanější tvar z celé historie allroadů značky Audi. Jejich subtilní výběžek směrem doprostřed přídě je patrně reakcí na nové hexagonální uspořádání masky, což je jedna z nejnovějších estetických změn z hlediska designérského počínání firmy.

Velmi malá míra oplastování je jasným důkazem minimálních terénních ambic automobilu. Hliníkový díl, který byl stvořen za účelem ochrany motoru zespodu, plní spíše estetickou funkci. Byl také rozšířen a upraven, aby lépe korespondoval s dynamikou přídě.

Hliníková prahová lišta byla zjednodušena a plně zasazena do plastového dílu. Profil je oproti předchozím generacím členitější s proměnlivějšími plochami a dvěma prolisy, přičemž ten, který protíná hmotu nad klikami dveří, je velmi aktuálním módním řešením. Nejde totiž o prostou linku, která rozděluje dvě hlavní plochy – ve skutečnosti se jedná o zdánlivě nenápadné, leč citelné oživení vozidla.

Svítilny byly v konfrontaci s minulým vydáním uhlazeny a uceleny do opticky jednolitého dílu. Na rozdíl od starších provedení bylo použito nejméně plastu a hliníkový kryt je zde nejširší.

Přístrojová deska dává najevo, že každé provedení modelu Allroad disponovalo jiným ztvárněním a pojetím kabiny. To nejnovější se zbavuje ještě poměrně nedávno frekventovaného řešení středového panelu, který byl začleněn do masivního plastového celku – místo toho používá plynulou lištu dekoru a smělejší křivky horní části výplní dveří. Dodejme, že počátky nového pojetí desky lze vypozorovat u koncepčního automobilu A7 Sportback, prezentovaného roku 2010 v Mnichově.

Audi A6 Allroad Quattro - porovnání rozměrů
Rozměr [mm] 1. gen. 2. gen. 3. gen.
Délka [mm] 4810 4934 4940
Šířka [mm] 1852 1862 1900
Výška [mm] 1551 1444 1470
Rozvor [mm] 2757 2833 2910
Objem zav. prostoru [l] 455 / 1590 565 / 1660 565 / 1680
Jakub Sochor
Diskuze (234)
Avatar - Mireon
6. 3. 2012 09:17
Re: Světlá výška
Argumentovat autem které se ještě nevyrábí to je fakt pecka :no:
17. 1. 2012 10:15
Re: Světlá výška
Pokud neuvedeš odkaz, kde zde někdo něco takového tvrdí, tak jsi už prostě jen lhářka.
Avatar - Hammunasakra
16. 1. 2012 19:54
Re: Allroad
Určitě?? :-|
Avatar - Hammunasakra
16. 1. 2012 19:53
Re: Světlá výška
:no: 8-s
Avatar - Hammunasakra
16. 1. 2012 19:52
Re: Světlá výška
...s figurkou?!? :no: