Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi Allroad Quattro

Již dlouhou dobu slaví japonské automobily úspěchy se svými terénními vozy. Například takový Nissan Patrol nebo Mitsubishi Pajero jsou právem považovány za vrchol v kategorii off-road vozidel. Jindy agilní německé automobilky na tento trend...

Již dlouhou dobu slaví japonské automobily úspěchy se svými terénními vozy. Například takový Nissan Patrol nebo Mitsubishi Pajero jsou právem považovány za vrchol v kategorii off-road vozidel. Jindy agilní německé automobilky na tento trend zareagovaly překvapivě pozdě. Jako první se "vzpamatovali" u Mercedesu a uvedli na trh Mercedes s označením M ( test zde). Poté zareagovali u BMW vývojem X5, kterou jsme již také měli možnost otestovat. U Audi zatím vývoj klasického terénního vozu buďto dobře tají nebo se automobilka prozatím spokojí s jinou cestou. Tou cesto je úprava modelu A6 Avant do atraktivní "off-road" podoby s názvem Audi allroad quattro. Nedávno jsme vám tento vůz podrobně představili, takže dnes můžeme navázat s jízdními dojmy.

Standardní Audi A6 Avant je pro mnohé krásným automobilem. Pokud je však vyšperkováno úpravami, a-la allroad, je těžké odolat pokušení... Zajímavé je co s "obyčejným" Avantem udělají rozšířené blatníky, mohutné 17palcové ráfky z lehkých slitin, dvojité vyústění výfuků či efektní hliníková ochrana pod motorem. Dalo by se říci, že jde v podstatě o tuning modelu A6, který však pro zájemce realizovala přímo automobilka Audi. Hlavním rozdílem oproti běžnému Audi A6 Avant je však pneumatické pérování, které umožňuje regulovat výšku vozu ve čtyřech úrovních od nejnižší (světlost 142 mm) až po nejvyšší (světlost 208 mm).

O pohon testovaného allroadu se staral dvaapůllitrový šestiválec TDI (přeplňovaný vznětový motor s přímým vstřikováním paliva a čtyřventilovou technikou) s nejvyšším výkonem 132 kW (180 k). Nejvyšší točivý moment dosahuje velmi dobré hodnoty 370 Nm v rozmezí 1500-2500 ot/min. S tímto motorem dosahuje allroad nejvyšší rychlosti 207 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h zvládne za 9,5 s. Při testu jsme si ověřili, že dosáhnout dvousetkilometrové rychlosti není problém a zrychlení allroadu TDI také nečiní potíže. S TDI motorem je výborně skloubena šestistupňová (!) manuální převodovka s přesným a lehce jdoucím chodem. Za příplatek je tato převodovka "vylepšena" o tzv. Low Range redukci, která umožní vyjet strmé stoupání a naopak účinně brzdit při jízdě z velmi prudkého kopce. Redukce je plně synchronizována, takže může být zařazena i během jízdy (do 30 km/h). Se zařazeným "Low Range" je možné jet nejvýše 70 km/h, poté již zasáhne elektronická regulace motoru. Na první rychlost se zařazenou redukcí jede allroad při 1000 ot/min rychlostí jen 4,9 km/h. Na dálnici (samozřejmě bez redukce) jsou při 130 km/h otáčky na pětku 3200 a na šestku jen 2800.

Pokud allroad stojí s motorem v chodu je hluk TDI motoru (zvenku) až překvapivě výrazný, po rozjezdu mírně poklesne. Něco zcela jiného je však zvuková kulisa uvnitř. Po uzavření výborně hlukově těsnících dveří není po "dieselovém" klapotu ani památky. Naopak zvuk motoru dosti připomíná zvuk zážehových šestiválců a navíc je "velmi vzdálen". Prostě pokud vám postačuje výkon 2,5 TDI, budete spokojeni, protože jiné nepříznivé projevy vznětového motoru jsou dobře potlačeny. Navíc je zde výhoda relativně nízké spotřeby i když se zde nepohybujeme okolo 5-7 litrů jak bývá u TDI motorů zvykem, ale podle způsobu jízdy je mezi 8 až 11 l/100 km. Důvod je jednoduchý. Jednak nejde o známý 1,9 TDI (čtyřválec) a navíc jde o silnější variantu šestiválce - 132 kW (do A6 se dodává i slabší varianta 110 kW). Také pohotovostní hmotnost, která přesahuje hodnotu 1800 kg, není malá. Přesto je nutno tyto hodnoty spotřeby hodnotit kladně, jelikož s druhým motorem v nabídce - 2,7 T se pod 13 l na 100 km asi těžko dostanete... Navíc je verze 2,7 T o více než 300 tisíc korun dražší (!!). Zatímco základní verzi allroad quattro 2,5 TDI 132 kW je možné zakoupit za 1.631.400 Kč, 2,7 T se stejnou výbavou stojí 1.949.300 Kč.

Interiér prakticky odpovídá běžnému A6 Avant s drobnými vylepšeními. Výborná je kvalita zpracování i použité materiály. Díky dobré tuhosti karosérie v interiéru (i v terénu) nic nevrže. Potěšující je také množství odkládacích prostor. Poněkud obyčejně vypadají "čtverečkované" potahysedadel, které sice asi mají navozovat atmosféru off-road, ale k designu interiéru se moc nehodí. Pochopitelně je možné vybrat si příplatkové kožené čalounění, kde žádné vzory nejsou... Díky dostatečnému rozvoru je prostor v interiéru dostatečný i vzadu (pro nohy i nad hlavou). Velký rozvor (2757 mm) však sebou u tzv. off-road vozidla nese i nevýhodu v nemožnosti překonávat krátké kopce, kde hrozí zadrhnutí středem podvozku. Také zkřížení náprav se s off-road vozidly nedá srovnávat, protože u allroadu prakticky žádné není. Výhodou naopak je, že jízda po běžných silnicích dosahuje maximálního komfortu, který bývá u mnohých off-roadů omezen. A přiznejme si, že mnoho off-roadů stráví většinu svého života na normálních silnicích, takže pro mnohé zájemce o zajímavý vůz bude právě Audi allroad quattro zajímavou alternativou ke klasickým off-roadům. Dalo by se říci, že Audi vytěžila z minima maximum. Uvidíme, co na to řeknou zákazníci...

ABS, EDS - el. uzávěrka diferenciálu, posilovač řízení, automatická klimatizace s regulací pravé a levé strany, airbag řidiče a spolujezdce, airbagy pro hlavu Sideguard vč. bočních airbagů vpředu a vzadu, předpínače. bezp. pásů, 3x tříbodový pás vzadu a 3x opěrky hlav vzadu, výškově i podélně stavitelný volant, kůží potažený volant, palubní počítač, otáčkoměr, ukazatel vnější teploty, pylový filtr, el. ovl. okna, imobilizer, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, xenonové světlomety s ostřikovači, mlhová světla, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, kola z lehkých slitin 17", determální skla, dělící síť výsuvná mezi zavazadlovým prostorem a zadními sedadly, ESP, pneumatické odpružení se čtyřmi polohami světlé výšky, přední sedadla výškově nastavitelná, rádio Concert s 8 reproduktory, zadní sedadlo dělené 1/3 ku 2/3, podélný střešní nosič, žebrované ochranné plechy vpředu pod motorem a vzadu pod zavazadlovým prostorem

horská zelená metalíza, hliníková litá kola se zdvojenými rameny, optický paket "Alu", rádio Symphony, sportovní kožený tříramenný volant, vak na lyže, střední loketní opěrka v předu, alarm

Cena základní sestavy 1 631 400 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EDS - el. uzávěrka diferenciálu, posilovač řízení, automatická klimatizace s regulací pravé a levé strany, airbag řidiče a spolujezdce, airbagy pro hlavu Sideguard vč. bočních airbagů vpředu a vzadu, předpínače. bezp. pásů, 3x tříbodový pás vzadu a 3x opěrky hlav vzadu, výškově i podélně stavitelný volant, kůží potažený volant, palubní počítač, otáčkoměr, ukazatel vnější teploty, pylový filtr, el. ovl. okna, imobilizer, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, xenonové světlomety s ostřikovači, mlhová světla, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, kola z lehkých slitin 17", determální skla, dělící síť výsuvná mezi zavazadlovým prostorem a zadními sedadly, ESP, pneumatické odpružení se čtyřmi polohami světlé výšky, přední sedadla výškově nastavitelná, rádio Concert s 8 reproduktory, zadní sedadlo dělené 1/3 ku 2/3, podélný střešní nosič, žebrované ochranné plechy vpředu pod motorem a vzadu pod zavazadlovým prostorem Kč
Cena testované sestavy 1 850 904 Kč
Výbava testované sestavy horská zelená metalíza, hliníková litá kola se zdvojenými rameny, optický paket "Alu", rádio Symphony, sportovní kožený tříramenný volant, vak na lyže, střední loketní opěrka v předu, alarm Kč
Motor
Typ motoru: vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2496
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 370 / 1500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.3 / 7 / 8.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 455 / 1590
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1825 / 0
Rozměr pneu: 225
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4810
b) šířka (mm): 1852
c) výška (mm): 1551
d) rozvor (mm): 2757
e) rozchod vpředu (mm): 1574
f) rozchod vzadu (mm): 1585
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 0
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano